Avatar billede jpi Mester
11. juli 2007 - 20:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

"Konstanter" hvordan laves de

Når man f.eks skriver "label1.Backcolor = " så kommer der en liste op med farvenavne, som man kan vælge. Disse navne repræsenterer en værdi, men det er nemmere at vælge navne end tal. Hvordan får man sådan en liste frem på en hjemmelavet klasse ?
Jeg arbejder i VB
Avatar billede neoman Novice
11. juli 2007 - 20:40 #1
Du leder vist efter "enumeration" ,f.eks. som her: http://www.startvbdotnet.com/language/enumeration.aspx
Avatar billede jpi Mester
11. juli 2007 - 23:17 #2
Ja, vi er derhenne af.

Eksempel:

Class xxx

private _dag as integer

enum ugedag
mandag = 1
tirsdag = 2
osv.

public property Dag() as integer
...
return _dag
...

Indenfor classen kan jeg bruge:
"dage.Mandag" og så kommer der valgmuligheder op efter jeg har skrevet dage."

Men udenfor classen kan jeg ikke få det til at virke.
Det burde virke således:

Dim test as new xxx()

xxx.dag = 'Og her skulle der komme valgmuligheder op, men det gør der ikke.
Hvad gør jeg galt ?
Avatar billede neoman Novice
11. juli 2007 - 23:23 #3
A wild stab in the dark: enum skal også deklareres som public
Avatar billede jpi Mester
11. juli 2007 - 23:27 #4
Har jeg prøvet ;-) Virker ikke...
Avatar billede neoman Novice
11. juli 2007 - 23:38 #5
Kan ikke lige se nogen steder at  an kan gifte en enum med en klasse ..

her er en work-around så vidt jeg kan se:
http://www.programmersheaven.com/mb/VBNET/301750/301750/readmessage.aspx

Hvis du lader spørgsmålet stå, så kan det være nogle .NET natugler kommer op med noget bedre :)
Avatar billede neoman Novice
11. juli 2007 - 23:41 #6
.. og jeg kunne forestille mig, at de enums du omtaler faktisk er stand-alone public enums .. og blot ligger i relevante namespaces, og derfor ser ud som samhørende med en given klasse.
Avatar billede jpi Mester
12. juli 2007 - 15:01 #7
Jeg fandt ud af det.

Jeg skal skrive følgende udenfor klassen:

Dim test as new xxx()
test.Dag = xxx.ugedag. Så kommer de forskellige værdier frem.

Kast et svar neoman, så får du point.
Avatar billede neoman Novice
12. juli 2007 - 15:04 #8
AH ZOOOOOO, nice 2 know :)
Avatar billede jpi Mester
12. juli 2007 - 15:11 #9
Tak for hjælpen