Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
11. juli 2007 - 11:45 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Diagram med transistorer

Jeg er ved at prøve at styre en stepmotor via LPT porten.
og til dette har jeg lavet dette kresløb. http://img519.imageshack.us/img519/7672/diagramhe1.gif

dette virker bare ikke :(

Er der nogle af jer experter der kan hjælpe mig med hvad der går galt og hvordan jeg fixer det?

på forhånd tak
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 11:51 #1
det er umuligt at sige hvor det går galt, vi aner jo ikke:

1 hvilke transistorer du benytter.
2 hvordan /hvilke ben du har forbundet til hvad.
3 der er en fejl i det diagram (der er ingen beskyttelses dioder, og dine transistorer vil brænde af pga den inducerede spænding når motoren slukkes)
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. juli 2007 - 16:24 #2
Det skulle nok være muligt at hjælpe dig, - men som SR skriver, er der jo ret meget, du ikke fortæller.
Jeg tvivler på, at dine transistorer vil brænde af grundet manglende dioder, men hvilke TR har du anvendt ? (og kan de klare den nødvendige strøm til din St-mot. ? )
Dit diagram ser ud til at bero på en fornuftig tanke !  men hvordan får du signalerne på LPT til at skifte i passende rækkefølge og tempo. ?  (program ? )
Og - er du sikker på dine ledninger til mot. så du ved hvilken rækkefølge, du skal bruge, for at mot. kan dreje i ønsket retning, - og ikke bare står og 'rokker'.
Du kan klarlægge St-motorens ledninger med en passende strømkilde (batteri ell lign.)
- minus til din fællesledning og plus skiftevis på 1 af de andre, og læg hver gang mærke til, hvilken retning, det får motoren til at steppe.
Når du har det klart, vil jeg gerne forsøge at hjælpe dig videre.
PS.: jeg er ikke EKSPERT - bare hjælper. Har 'leget' lidt med st.-mot.-styring, - - og jeg er ikke så modig som dig  !! jeg bruger nemlig optokoblere mellem computer og st-mot . --- jeg vil så nødig brænde LPT-porten af !!
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
11. juli 2007 - 16:40 #3
De TR jeg bruer er af typen BC549 der skulle kunne klare op til 30V og 100ma.
selve stepmotoren bruger 12V og 32ma.
det er et program på computeren der styre stepmotoren (som kan klare op til 1400 steps per sec)

Jeg har været ved at læse lidt op på brugen af transistore og som jeg kan forstå det bør man altid sætte belastningen (motoren i dette tilfælde) FØR transistoren og ike efter som er tilfældet ved mit diagram.
Problemet her er dog a da alle 4 inputs til motoren deler samme output så er det ikke muligt at sætte transistoren efter motoren. Så hvad gør jeg så???
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 17:14 #4
du kan roligt glemme ALT om at benytte bc549 til det der, de kan slet ikke effekter i den størrelses orden, og til forskel fra richardjensen, så insiterer jeg på det kraftigste på du får dioder monteret, da du med 100% garanti snart vil spørge, hvorfor brænder mine transistorer af (jeg sætter gerne en kasse øl på højkant), der er en grund til man ALDRIG (selv i de aller dårligste produkter), aldrig ser dioder der sidder parallelt med spolen.

citat:

Jeg har været ved at læse lidt op på brugen af transistore og som jeg kan forstå det bør man altid sætte belastningen (motoren i dette tilfælde) FØR transistoren og ike efter som er tilfældet ved mit diagram.

det er korrekt, transistorerne skal virke som kontakter, og som det er tegnet er de ikke koblet som kontakter (hvis du anvendte PNP transistorer, og emitter var mod + forsyningen ville dig tegning fungere).

jo du kan sagtens lave det om, så det virker med NPN transistorer, men dine bc549 kan du roligt glemme alt om at benytte.

og mindst ligeså vigtigt, du skriver intet om hvilken stepmotor du anvender (spænding, og strøm, gradtallet er ikke interessant for os, i den elesktriske beregning)
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 17:36 #5
og du bør også have en formodstand på din base, og vende den som jordet emitter, så er det meget nemmere (især for en nubegynder), at forstå og beregne tingene selv.

gør det rigtigt, og jeg hjælper dig gerne, følg den tegning, og lær det på den hårde måde (dvs hyppige udskift at transistorer osv).

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/GeneralSemiconductor/mXyzqszz.pdf

der kan du også se at max power dissapation er 500mw (dvs hvilken effekt der maks må afsættes i transistoren)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
11. juli 2007 - 17:39 #6
hmmm ja det er selvfølig rigtig nok at jeg ikke er så skrap når det kommer til elektronik men grunden til at jeg brugte BC549'en var fordi at både de volt og ampare den kan klare (30V of 100ma) er mere end hvad motoren skal bruge (12V of 32ma)
det er rigtig nok at jeg helt har overset at bruge dioder (dog kun på tegningen, jeg HAR brugt dem i den fysiske konstruktion)

Det lyder som om du har meget mere styr over elektronik end jeg... kan jeg ikke få dig til at lave et diagram der vil virke??
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 17:54 #7
er også udlært indenfor elektronik, så noget så simpelt som det her, kan man klare selv efter en god druktur (eller imens *G*).

har ikke noget program her jeg kan tegne det i, men kan forklare det, og så kan du selv tegne det, og så skal jeg gerne kontrollere det.

fra printer porten (jeg beskriver kun for en enkelt transistor, da de jo er ens), skal  ledningen føres til en modstand (kald den fmodstand), den anden side skal gå til basis af TRx, emitter af TRx skal gå til stel, og collector fra TRx skal gå til et af de 4 ikke fælles "udtag" på motoren, og fælles punktet på motoren, skal så gå til + forsyningen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. juli 2007 - 18:14 #8
'Nu begynder det at ligne noget' ! En hel kasse ØL mod 4 dioder - hvor skal vi nyde alle de øl ??
Det afgørende bevis ligger nemlig her - det kører fint uden dioder - transitorer er ikke særlig kendt type fra 1976, Motorola 850 NPN fra noget surplus. ( BD-størrelse)
For indtryk af diagram m.v. prøv at studere på denne adr.:
http://linuxgazette.net/122/sreejith.html
Og på nettet findes masser af 'klogt' om st-mot og drivere.
Jeg studsede også over motor-spolerne på emitterne, men vil ikke afvise, det kan bringes til at køre.
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 18:23 #9
richardjensen det tror jeg ganske enkelt ikke på, det du med 99% sikkerhed glemmer er at mange power trasnsistorer har en diode indover collector/emitter.
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 18:26 #10
ricardjensen husk at spolen generer en spænding der er 10gange højere end den påtrykte spænding, mener du at bc549 overlevet 120V i modsat retning.
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 18:28 #11
ja ganske rigtigt, http://w3.id.tue.nl/fileadmin/id/objects/E-Atelier/doc/Datasheets/Transistoren/TIP120.pdf (det er den anvendte transistor fra dit eksempel), der sidder sjovt nok en diode til at beskytte den, så den kasse øl, må du vente med ;)
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 18:34 #12
og et svar.
Avatar billede richardjensen Seniormester
11. juli 2007 - 18:51 #13
mouse-the-mighty > her er næsten stof til et helt studium :
mhttp://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#stepper
SR>  ricardjensen husk at spolen generer en spænding der er 10gange højere end den påtrykte spænding, mener du at bc549 overlevet 120V i modsat retning.

Nej, jeg tror BC549 vil have det dårligt med 120 v i enhver retning -
jeg ved lidt om, hvad der er inde i en transistor, - -
bl. a. er der røg - og det skal man helst ikke lukke ud !!

SR>ja ganske rigtigt, http://w3.id.tue.nl/fileadmin/id/objects/E-Atelier/doc/Datasheets/Transistoren/TIP120.pdf (det er den anvendte transistor fra dit eksempel), der sidder sjovt nok en diode til at beskytte den, så den kasse øl, må du vente med ;)
Klokken 14.10 forstod jeg du argumenterede for dioder over spolerne uden at nævne evt. indbyggede beskyttelsesdioder i transistorer.
( for BC549 kan det nok være underordnet - de 'himler' med og uden )
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 19:24 #14
richardjensen om dioden sidder direkte over spolen, eller i transistoren er rent elektrisk ligegyldigt, det er alene et spørgsmål om hvad data på dioden er, om den fysisk kan være i huset eller ej.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
13. juli 2007 - 20:17 #15
hmm jeg har prøvet at lave lidt om på diagrammet...
Sorry the tog så længe men jeg skulle lige læse op på NPN og PNP transistore (er stadig ikke helt med på hvordan de virker)

Vil dette diagram virke??
http://img120.imageshack.us/img120/9185/diagramlc9.gif
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juli 2007 - 00:25 #16
Desværre nej.
Prøv at kigge på denne side:  http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.asp
Fra højre kan du se kobling af spoler/dioder/transistorer, og der er  brugt meget kraftigere transistorer, end dem du har foreslået.
Der er desuden brugt et par IC'er, så man med omskifter S1 kan bestemme omløbsretning - og ved 'Step' tilføres steppulser.
Nu ønsker du at styre via LPT-porten, og så er du måske allerede på vej til at koble de 4 modstande ( R1-R4) direkte på LPT, men jeg tror ikke, det vil virke tilfredsstillende,- 'høj' på din port er nok ca. 5 volt og med 1 k-ohm i serie vil det give max <= 5 mA - og det er for lidt til de transistorer.
Nå, - men så mindre eller slet ingen modstand ?? ( Tror du din LPT overlever det ? )
- jeg vil ikke prøve på min, - og som tidligere fortalt bruger jeg optokobler, - det er af sikkerhedshensyn og ikke nødvendig. En billig IC som buffer kan klare det.
God fornøjelse.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
14. juli 2007 - 11:49 #17
Jeg tror desværre ikke jeg kan bruge det diagram, da det ser ud til at der bliver brugt NPN TR som sidder efter motren. den motor jeg har, har nemelig 4 indgang (+) men kun en fælles udgang (-) så (ivertfald såhvid jeg kan se) er den eneste måden at styre hvilke indgange der skal gå høje og lave er ved at sætte TR's på indgangende.
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juli 2007 - 13:03 #18
Er du sikker på, at de 4, du benævner som indgange, skal til plus og den fælles til minus ?
Jeg tror, du blot kan sætte plus på den fælles og de 4 andre på hver sin transistor-collector ,som diagrammet viser.
I øvrigt vil jeg foreslå dig at lave den opstilling, diagrammet viser, og så bare styre med et par kontakter (ringetryk), så du kan gøre dig bedre fortrolig med hvad der sker.
Derefter kan du så gå over til styring via LPT-porten,
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juli 2007 - 13:07 #19
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
14. juli 2007 - 13:54 #20
Du må hellere se på hvad det er for en motor (det giver sikket mere mening for dig end for mig :P)
http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/MOTS1

Jeg har vret ved at høre mig lidt omkrig med hensyn til denne motor og som jeg forstår det så hvis jeg bytter om på + og - så bytter jeg også poloraiteten på motorens elektro magneter så stepsene ikke virker korrekt lægere...
Men som sagt så er jeg ret ny indenfor elektronik så jeg kan sagtens tage grueligt fejl :)
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
14. juli 2007 - 14:02 #21
forresten der er en ting jeg ikke forstår ved denne step motor....
ved alle andre illustrationer visses der et ben af gangen der bliver sat høj (1 for hvert step) med ved denne er der flere der bliver sat høje i nogle af stepsene og ved andre er der kun en.... hvorfor er det? hvad sker der internt i motoren??
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juli 2007 - 16:07 #22
Jeg kender ikke den motor, men vi må prøve at komme videre, så jeg vil vove et gæt:  (måske ikke særlig kvalificeret ! men jeg tror ikke, der sker nogen katastrofe ved at prøve )
I dit 'step-skema' er der 10 linier. Øverste er overskrift, og de 8 nederste mener jeg svarer til at motoren er 8 step om en omdrejning, og er så forsynet med gear, så man kan få 5.625 eller 7.5 gr. pr. step ud på akslen.(vist det man kalder 'half step).
Linie 2 'FREE MODE' er fyldt med X'er, - det mener jeg betyder, at plus på et af ledningerne A! A2, B! B2 vil få motoren til at dreje 45 gr. (kvart omdr.)- og med gear altså 11.25 eller 15 gr. på udgangsakslen, ( 32 ell. 24 step for 1 omdr. på udgangsakslen ).
Som du sikkert forstår,skal du have plus på fællesledningen skiftevis stel på de 4 - i - rigtig rækkefølge  !
(Hvis mit gæt kommer til at koste dig en motor vil jeg godt erstatte med en anden fx. fra 5.25" diskettedrev )
God weekend - uden for meget hovedpine !
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. juli 2007 - 16:14 #23
Rettelse:
Linie 2 'FREE MODE' er fyldt med X'er, - det mener jeg betyder, at plus på et af ledningerne A! A2, B! B2
Ændres til :
Linie 2 'FREE MODE' er fyldt med X'er, - det mener jeg betyder, at stel på et af ledningerne A! A2, B! B2 (plus på fælles )
...
Som du sikkert forstår,skal du have plus på fællesledningen OG skiftevis stel på de 4 - i - rigtig rækkefølge
Avatar billede m_soender Nybegynder
15. juli 2007 - 12:40 #24
Hvis du blot skal have det til at virke og ikke har alt for meget forstand på elektronik endnu, men hellere vil arbejde med programmeringen ville en løsning være at benytte en LM298 driver kreds. Den har indbygget transistor til at driver din stepmotor, og simpel logik til styring. Jeg har et diagram som viser hvordan du simpelt kan opbygge en step-motor driver som driver motoren ved full-stepping. Hvis du dropper en mail adr. kan jeg sende dig den rapport som den bliver brugt i.
Avatar billede mouse-the-mighty Nybegynder
16. juli 2007 - 18:22 #25
Ja den vil jeg meget gerne se :D
Kan du ikke snede den til OleOpfindersEmail@gmail.com