Avatar billede lesp Nybegynder
11. juli 2007 - 01:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

To mysql_queries i et script - den ene virker ikke

Jeg har disse to variabler:

$sql = "INSERT INTO users (id, user, pass) VALUES ('', '$bruger', '$pass')";
$a2 = "INSERT INTO personlige (id, user, navn, efternavn, email, mobil, omdigselv, adresse, postnr, by) VALUES

Dem kalder jeg så forskellige steder i koden, men det er kun $sql, som indsættes i databasen. Hvorfor?
Avatar billede lesp Nybegynder
11. juli 2007 - 01:06 #1
Sådan her ser de ud.

$sql = "INSERT INTO users (id, user, pass) VALUES ('', '$bruger', '$pass')";
$a2 = "INSERT INTO personlige (id, user, navn, efternavn, email, mobil, omdigselv, adresse, postnr, by) VALUES
('', '$bruger', '$navn', '$efternavn', '$email', '$mobil', '$omdigselv', '$adresse', '$postnr', '$by')";
Avatar billede zeattle Nybegynder
11. juli 2007 - 03:13 #2
Du kan ikke kalde dit felt "by".

Og vend dig til at sætte mysql_error(); på dine querys, gør det meget nemmere for dig selv :)
Avatar billede benzon Praktikant
11. juli 2007 - 07:17 #3
ville anbefale dig og ændre dine database fælter til engelsk by vil den normalt ikke gå med til fordi by er et delvist statement i php

prøv evt og bare ændre by til city og se om det ikke virker så

og et lille forslag nu når du bygger det på den her måde med 2 tabeller i databasen

Så husk lige og sørge for at eliminere low og upper case mange brugere tænker ikke på lower og upper case når de skal logge ind.

Det gøres sådan her

$a2 = "INSERT INTO personlige (id, user, navn, efternavn, email, mobil, omdigselv, adresse, postnr, city) VALUES
('', '$bruger', '$navn', '$efternavn', '$email', '$mobil', '$omdigselv', '$adresse', '$postnr', '$by')";
$bruger = strtolower($bruger);
$sql = "INSERT INTO users (id, user, pass) VALUES ('', '$bruger', '$pass')";

Og husk til 2 insert linier skal stå sådan som jeg viser dem hvis du vil gøre det på den måde som jeg vil gøre det på.

Der ved kan brugerens navn stadig fremgå eks BenZon sådan på siden selv om de måske bare bruger benzon til at logge ind med, så har du nemlig gemt BenZon i personlie hvor du sikkert henter brugernavnet fra og så videre :)
Avatar billede lesp Nybegynder
11. juli 2007 - 12:45 #4
Det hjalp godt nok. Jeg har nu ændret feltets navn i formularen, og jeg har ændret det hele til city i stedet for by, men nu indsætter den alt andet end city til databasen?
Avatar billede lesp Nybegynder
11. juli 2007 - 13:11 #5
Jeg ændrede alt til hejhej istedet for city, of så virkede det. Underligt. Pointene går til zeattle da han var den første der svarede på mit spørgsmål. Men tak for de gode råd Benzon. Skriv et svar zeattle.
Avatar billede zeattle Nybegynder
11. juli 2007 - 14:42 #6
Så lidt :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juli 2007 - 14:45 #7
En anden gang kan du bare sætte ` om det reserverede ord. `by`
Men undgå dem helst ;o)