Avatar billede geekpower Nybegynder
10. juli 2007 - 22:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

System design - hvordan ?

Hej,
jeg søger et eksempel på,
hvordan et system egentlig bør bygges op i asp.net ..

Så altså noget med lagdelt i 3 lag og objektorienteret .. Når jeg har sat og været igang har jeg ikke rigtig kunnet finde ud af hvorn det er meningen at det bør fungere når nu fx ens liste med brugere jo konstant bliver nedlagt, så man skal ned og hente dem i databasen igen.. Det kan jo ikke være meningen..

tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2007 - 23:08 #1
.NET er objekt orienteret. Punktum.

De 3 lag er jo en meget klassisk opdeling. Og medmindre du har meget specielle
behov synes jeg at du skal satse paa den.

3 lag betyder ikke at du skal hente data i databasen hver gang.

Der er ikke noget til hinder for at et lag kan cache data. Tvaertimod kan en skarp
opdeling i lag goere det nemmere at cache, fordi det er mere klart hvordan data flyder
gennem applikationen.

Det stoerste problem med caching er hvis din applikation skal kunne koere paa
flere boxe.
Avatar billede geekpower Nybegynder
11. juli 2007 - 00:06 #2
ja er vi enige om :)

Det var mere eksempler på hvorn det skal gøres jeg søgte hvis jeg ikke fik det gjort klart nok :)
Avatar billede _basil Nybegynder
11. juli 2007 - 08:30 #3
Denne bog kan klart anbefales:

ASP.net 2.0 Website Programming. Problem - Design - Solution
http://softpro.stores.yahoo.net/0-7645-8464-2.html

Beskriver alt hvad du efterspørger. Fra arkitektur til implementering af kontroller.
Avatar billede neoman Novice
11. juli 2007 - 09:38 #4
Den bog basil anbefaler er faktisk ganske udmærket .. og så er der et helt website du kan DL'e som bogen beskriver, og som kan gentes på denne side:
http://www.asp.net/downloads/starterkits/default.aspx?tabid=62  - TheBeerHouse. Beerhouse er i C#

En hel serie af tutorials om hvordan man laver de forskellige lag starter f.eks. her:
http://www.asp.net/learn/dataaccess/tutorial01vb.aspx?tabid=63

Et andet eksempel, noget mindre i omfang end TheBeerHouse, er Time Tracker Starter Kit. Det eksempel tager lidt tid at fordøje, men er meget lærerigt. Eksemplet er i VB (eller var, da jeg hev det ned sidste år).
Avatar billede geekpower Nybegynder
16. juli 2007 - 16:49 #5
mange tak ser rigtig godt ud !