Avatar billede eyeland Nybegynder
10. juli 2007 - 15:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan skriver man html kode i blogger?

Jeg bruger blogger, og vil gerne vise nogle eksempler på HTML på bloggen. Jeg vil have blogger til at vise koden i stedet for at parse den.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2007 - 15:43 #1
Det er måske afhængig af hvad bloggen tillader, men her er Simple tekstformatering.

Simpel tekstformatering:

og svarer til <b> og </b>, som gør en tekst fed.
(Dvs. alt tekst i mellem og , skrives med fed skrift.)

og svarer til <i> og </i>, som gør en tekst kursiv.
(Dvs. alt tekst i mellem og , skrives med kursiv skrift.)

og svarer til <u> og </u>, som gør en tekst understreget.
(Dvs. alt tekst i mellem og , skrives med understreget skrift.)

og
svarer til <center> og </center>, som bruges til at centrere tekst.
(Dvs. al tekst i mellem
og
, midterstilles/centreres.)

[url] og [/url] svarer til <a href="" target="_blank">Link</a>, som laver et link.
(Dvs. at den URL der skrives mellem [url] og [/url], automatisk laves til et link.)

[mail] og [/mail] har samme funktion som ovenstående, men linker blot til en mailadresse i stedet for en URL, som ovenstående. Denne åbner automatisk en ny meddelelse, adresseret til den pågældende e-mailadresse, i dit standard e-mailprogram.

og har i og for sig også samme funktion som de to ovenstående, men forskellen består i at der her er mulighed for at skrive URL'en til at billede, og på den måde få det vist i debatindlægget. Vær dog opmærksom på at directlinking ikke er tilladt, og den bør derfor bruges med omtanke! Det er dog tilladt at directlinke til egne billeder. Det anbefales dog, at benytte sig af muligheden for at tilknytte en fil, i stedet.

[small] og [/small] er en mulighed for at skrive tekst med småt.
(Svarer nogenlunde til en skriftstørrelse 7 i Word, for de fleste temaers vedkommende.)

[code] og [/code] er muligheden for at lave en lille boks, som er velegnet til at lægge en kodestump i - husk dog lige at afkrydse checkboxen "Slå smileys fra i dette indlæg" - derved undgår man at koden omdannes til smileys. Det anbefales at gøre brug af denne mulighed, når du poster kode. Derudover, er der også mulighed for at tilknytte en fil.

[quote] og [/quote] er velegnet til citater, når man citérer andres indlæg.
(Giver en lille boks, lign. ovenstående.)
Avatar billede eyeland Nybegynder
10. juli 2007 - 15:52 #2
Det lader ikke til at blogger forstår Simple tekstformatering, den parser stadig alt mellem [code] og [/code]
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2007 - 16:45 #3
Din blog skal kunne skifte mellem visuel / kode ellers kan det ikke lade sig gøre.
F.eks. WordPress kan det.
Avatar billede eyeland Nybegynder
10. juli 2007 - 18:11 #4
Hmm - jeg har tydeligtvis ikke klar nok i min formulering. Mit spørgsmåle er ikke hvad alle mulige andre systemer gør, men specifikt hvordan jeg gør det på http://www.blogger.com/

mimimig: Det kan blogger, men når jeg skriver koden i wysiwyg editoren, bliver det sørme konverret, når jeg gemmer.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
10. juli 2007 - 19:39 #5
Hvad hvis du skriver sådan her:

<code>&lt;b&gt;Dette bliver til fed skrift&lt;/b&gt;</code>
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2007 - 20:01 #6
@eyeland...var det så ikke en ide at du startede med at læse blogger.com's hjælp
her er det du kan bruge på blogger.com
http://help.blogger.com/bin/answer.py?answer=42197&topic=8915
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2007 - 20:47 #7
jo eyeland, det forstod jeg godt. Henvisningen til WordPress var også kun ment som en henvisning til hvad der er nødvendigt for at kunne skrive / rette i koden.
Du kan ikke skrive koden i en wysiwyg editor uden den konverterer når du gemmer,
du skal kunne skrive direkte i koden og så gemme.
Avatar billede eyeland Nybegynder
11. juli 2007 - 11:27 #8
@ibtage - shortcuts har jeg allerede styr på :-)

@thesheriff - det virker :-) Skriver du et svar så jeg kan give dig points. Hvis du har en idé til at skive lange kodeeksempler på den måde, vil det være fedt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. juli 2007 - 11:36 #9
Næh ikke andet end flittigt brug af copy/paste :)
Avatar billede eyeland Nybegynder
11. juli 2007 - 12:21 #10
Ahh - kopier kode ind i Frontpage (wysiwyg-mode) > Vis kilde, kopier indholdet ind i blogger med et <code> tag omkring :-)