Avatar billede mirakulix Nybegynder
10. juli 2007 - 14:46 Der er 10 kommentarer

Bedste Performance

Hej

Jeg er i gang med at lave en applikation som skal bestå af flere dele, hovedsageligt er den delt op i en klient del og en beregningsdel. Klient delen skal bl.a. bestå af et webinterface og skal generelt "kun" indsamle data og præsentere data for brugeren. Jeg tænkt mig at lave denne del i C# da jeg har erfaring med dette.
Beregningsdelen skal fortage nogle tæmmeligkrævende udregning og det er derfor essentielt at optimere performance på dette område, jeg forestille mig derfor at benytte et andet sprog til denne del, men hvilket sprog performer bedst mad matematiske beregninger? og hvordan kan jeg integrere et andet sprog i .NET?

Jeg forstiller mig at man kan integrere DLL af kode til beregnings delene, men har i en smartere løsning?

Alle forslag og ideer er meget velkommen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2007 - 15:04 #1
Hvis du er glad for C#, saa boer du overveje ogsaa at lave beregningerne i C#.

Uden specifik viden om beregningerne er der ingen grund til at tro, at C++ kode vil
vaere markant hurtigere end C# kode.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
10. juli 2007 - 21:55 #2
Bedste performance er helt klart assembler.
Men vi vil gerne performe ved at skrive programmer hurtigt og kunne vedligeholde og ændre i dem uden at bruge for meget tid=penge.

Priserne på cpukraft er stadigt faldende,
Løn til programmører stiger konstant.

Jeg vil anbefale at bruge et moderne sprog som er nemt at programmere.

Skulle der være nogle små områder af det man laver som skal køre særligt stærkt kan man til de dele bruge assembler eller c dertil.

Optimering starter der hvor man har konstateret en flaskehals. Idag med de kraftige cpu'er man har til rådighed vil de fleste projekter kunne gennemføres uden det store behov for assembler eller c.
Generelt ville jeg anbefale at man bruger python.
Python www.python.org er et af de nyeste og meget enkle sprog at arbejde med.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2007 - 22:07 #3
Python er ikke et af de nyeste sprog. Python gaar faktisk helt tilbage til 1991.

Men typen af sprog som Python tilhoerer kan godt betegnes som meget moderne.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
10. juli 2007 - 22:10 #4
"og hvordan kan jeg integrere et andet sprog i .NET?"
http://www.computerworld.dk/art/32169?a=search&i=0
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2007 - 22:25 #5
IronPython er ude i final.

Og Jython (tidligere kaldet JPython) har vaeret ude i mange aar.

De virker fint.
Avatar billede mirakulix Nybegynder
11. juli 2007 - 09:13 #6
Python har faktisk allerede været på tale så det er meget positivt at i nævner dette, da det jo må betyde at vi ikke er helt i skoven så.

Siden jeg oprettede tråden her i går har vi imidlertid fundet ud af at sproget til klient delen højst sandsynligt bliver Java i stedet for at kunne opstille en server billigere med freeware, og derved spare på omkostningerne.

Ud fra et hurtigt blik af jython så er det, samme historie som IronPython, bare til Jave? men er perfomancen bedre i IronPython/Jython eller er performance fordelene ødelagt i og med de er underlagt henholdsvis .Net framworket eller JVM?
Avatar billede bauerdata Nybegynder
11. juli 2007 - 17:05 #7
"klient delen højst sandsynligt bliver Java i stedet for at kunne opstille en server billigere med freeware, og derved spare på omkostningerne."
Hvad sparer du. Python er gratis. ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2007 - 03:00 #8
Jep.

Umiddelbart vil jeg forvente nogenlunde samme performance i normal Python (CPython),
Jython og IronPython.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 04:21 #9
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:38 #10
??