Avatar billede mikkeltr Nybegynder
10. juli 2007 - 14:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Internt netværk med internet deling på 3 maskiner

Hej..

Jeg har et par spørgsmål vedrørende opsætning af internt netværk, de sikker stillet før så måske et par lette point ;)

Jeg har 3 maskiner hjemme og ville gerne have mulighed for at bruge den ene som fil-server (dog ikke rigtig server opsætning, men bare normal xp) og ønsker derfor at forbinde dem med LAN. Derudover ønsker jeg ligeledes at have alle 3 maskiner på nettet.

Lige nu har jeg 2 af maskinerne på nettet vha. en switch-box og ville høre om jeg kunne anvende samme switch-box til ovenstående formål, eller om der er brug for en investering i en router.
Ang. internettet, så er jeg på mit kollegies opkobling igennem Dansk Forsker Net, så ved ikke helt hvordan de kører det med tildeling af ip adresser eller om det har nogen indflydelse på opsætning af mit netværk.

Mvh. Mikkel
Avatar billede timmeren Nybegynder
10. juli 2007 - 15:49 #1
Som jeg ser det skal du have en router på.

Der kan du så route igennem, til din filserver.

Ang. dansk forsker net, så vil de bare levere en ip til din router, og din router vil så på indersiden af dit netværk uddele ip addresser, som ikke kommer ud på den anden side, altså dansk forsker net, så der er der intet problem.

kan være de vil have du opsætter nogle data i routeren, men det er så bare lige og få de oplysninger.

Dog siger du du har 2 maskiner på nettet gennem switchen, det kan lyde som om, at dansk forsker net, uddeler flere end en ip addresse, så kan godt være du bare kan smide et kabel i rumpen på den sidste og få den på. dog vil alle på kollegiet sikkert kunne se din filserver når du sætter den op, så lige vigtigt du smider noget sikkerhed på det !
Avatar billede guldmand Nybegynder
10. juli 2007 - 16:21 #2
Det kunne være en mulighed at høre din udbyder, om du har mulighed for at få 3 dynamiske IP'er. Er dette en mulighed, burde det ikk koste det store ekstra...

Da du pt har 2 pc'er som virker, og du bruger en switch burde der være mulighed for at få koblet en mere på....

ellers kan du sætte en router til som timmeren foreslår, og derigennem give dig selv ekstra ip'addresser. ...
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
11. juli 2007 - 09:10 #3
@ Timmeren

Forsøgte at sætte netværket op gennem switchen igår og det lykkedes, men kun til dels. Jeg kan se maskinerne på netværket, men jeg kan ikke komme ind til de delte mapper. Prøver at anskaffe mig en router og forsøger så igen.
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
11. juli 2007 - 22:07 #4
Update:

Efter en samtale med en ekspedient, forsøgte jeg igen med min switchbox.

Efter af have kørt windows guiden til lokalt netværk på de to maskiner som er på nettet ser min ipconfig, netview og nbtstat -n sådan ud;

Maskine-1

C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

        Host Name . . . . . . . . . . . . : MIKKEL-1
        Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

        Connection-specific DNS Suffix  . : SME
        Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce MCP Networking Adapter

        Physical Address. . . . . . . . . :00-0E-A6-5A-28-BB
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . :130.226.233.54
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . :255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . :130.226.233.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . :130.226.233.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . :130.226.1.2
        Lease Obtained. . . . . . . . . . : 11. juli 2007 21:46:52
        Lease Expires . . . . . . . . . . : 11. juli 2007 22:16:52

C:\>net view \\130.226.223.54
System error 53 has occurred.

The network path was not found.

C:\>nbtstat -n

Local Area Connection:
Node IpAddress: [130.226.233.54] Scope Id: []

                NetBIOS Local Name Table

      Name              Type        Status
    ---------------------------------------------
    MIKKEL-1      <00>  UNIQUE      Registered
    RUMMET        <00>  GROUP      Registered
    MIKKEL-1      <03>  UNIQUE      Registered
    MIKKEL-1      <20>  UNIQUE      Registered
    RUMMET        <1E>  GROUP      Registered
    RUMMET        <1D>  UNIQUE      Registered
    ..__MSBROWSE__.<01>  GROUP      Registered

Maskine-2:

C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

        Host Name . . . . . . . . . . . . : mikkel-2
        Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

        Connection-specific DNS Suffix  . : SME
        Description . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-E0-4D-26-F9-9D
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
        Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 130.226.233.29
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 130.226.233.1
        DHCP Server . . . . . . . . . . . : 130.226.233.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 130.226.1.2
        Lease Obtained. . . . . . . . . . : Wednesday, July 11, 2007 9:50:42 PM
        Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, July 11, 2007 10:20:42 PM

C:\>nbtstat -n

Local Area Connection:
Node IpAddress: [130.226.233.29] Scope Id: []

                NetBIOS Local Name Table

      Name              Type        Status
    ---------------------------------------------
    MIKKEL-2      <00>  UNIQUE      Registered
    RUMMET        <00>  GROUP      Registered
    MIKKEL-2      <03>  UNIQUE      Registered
    MIKKEL-2      <20>  UNIQUE      Registered
    RUMMET        <1E>  GROUP      Registered
    RUMMET        <1D>  UNIQUE      Registered
    ..__MSBROWSE__.<01>  GROUP      Registered

Er der nogen derude der kan spotte fejl, eller på anden måde hjælpe mig med at få sat det netværk op? :)
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
11. juli 2007 - 22:13 #5
Net view for Maskine-2

C:\>net view 130.226.233.29
Shared resources at 130.226.233.29

Ny maskine

Share name  Type  Used as  Comment

--------------------------------------
Games      Disk
SharedDocs  Disk
The command completed successfully.
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
11. juli 2007 - 22:18 #6
Glemte.. Min switch er en Allnet ALL8056

# 5  stk. RJ-45 porte
# 10/100 Mbit automatisk skift
# Half /full duplex automatisk skift
# Automatisk uplink på alle porte
# 128 KB buffer
# 1K MAC tabel
# Uden blæser
# Ekstern strømforsyning
# Plastkabinet
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
12. juli 2007 - 16:25 #7
Har fundet ud af hvorfor det ikke virkede.. Zonelabs Zonealarm, min firewall, blokkerede åbenbart for maskinerne, så nu må jeg på jagt efter en anden firewall... Det forklarer dog ikke helt de problemer jeg havde med net view på maskine 1, men det virker nu.
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
12. juli 2007 - 16:52 #8
Faktisk fandt jeg også ud af at bruge samme firewall, prøvede først at tillade de 2 maskiners faste ip adresser men så virkede internettet ikke, så derfor tillod jeg adgang fra en range af ip adresser og det ser ud til at virke fint nu :)...

(Det jo næsten en blog, håber andre kan bruge mine "ramblings")
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juli 2007 - 17:00 #9
Som et alternativ til den stribe IP adresser du har givet tilladelse i dine firewalls, så kan du i stedet tilføje de enkelte computeres MAC adresser. Det vil altid virke fremover, hvorimod du KAN risikere, at en IP som computeren en dag får tildelt, ligger udenfor den range du har tildelt. Desuden er det heller ikke videre smart at tildele alle de IP adresser, hvis de alligevel ikke findes på netværket.
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
13. juli 2007 - 00:48 #10
Ah kugl.. Tak for tippet