Avatar billede joyzer Nybegynder
10. juli 2007 - 13:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Laptop IBM t60

Jeg er den lykkelige ejer af en IBM t60, og har efter at have testet Vista, indset at jeg egentligt hellere ville tilbage til den oprindelige XP installation.

Nu står jeg så der, og vil gerne benytte mig af den fine recovery funktion jeg forstår der er inkluderet. Der er jo en partition sat af til den slags efter min overbevisning (?).

Jeg har prøvet at kloge rundt i det, og fulgt det der står i manualen, men uden held.

Er der en der kan specificere i få overskuelige punkter, hvad det er jeg bør gøre og/eller kigge efter ?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. juli 2007 - 15:24 #1
Du skal lave en backup af dine settings og evt data.Dem gemmer du så på en anden partition eller disk..Easy transfer som er den anden måde er så vidt jeg ved forbeholdt Vista kun..Når du så har formateret og installeret xp så laver du en restore settings med den,om den evt kan komme i problemmer mth til vistas aero skal jeg ikke kunne sige.Men så længe de begge er samme bit system devs 32 eller 64 burde du kunne.Det med formateringen er vigtigt,du nød til at lave en ren installation af XP..
Avatar billede joyzer Nybegynder
10. juli 2007 - 17:03 #2
Hmm, jeg kan se at den partition der er lavet til det er på 4.x GB og der er 8xx MB fri, så et eller andet må der være der. Da jeg købte maskinen var XP preinstalleret med at der bimler og bamler. Det er den install jeg mere eller mindre håber på, at kunne genskabe ?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. juli 2007 - 18:11 #3
Hvis dataerne stadig ligger på den partition,burde det kunne lade sig gøre ja.Men læs lidt herinde omkring backup..http://support.microsoft.com/kb/309340
Avatar billede joyzer Nybegynder
10. juli 2007 - 18:15 #4
Det er noget specielt noget IBM har er jeg overbevist om. Partitionen er skjult for det blotte øje, og er ikke i tvivl om, at det skal "triggeres" på en bestemt måde. Det er den måde jeg ikke er klar over, hvordan jeg skal gøre.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. juli 2007 - 18:39 #5
Normalt bliver en lille del af en disk reseveret,til forskelig data..Det ikke noget du kan få adgang til,eller skal have adgang til..Det typisk en 8mb..Og det ikke unikt for IBM det ser du i alle diske..

Med mindre du lavede en backup selv og gemte den af vejen,så kan du ikke restore noget.Da du installerede Vista blev din gamle xp setings enten formateret væk,eller overskrevet..Med mindre du selv har gemt dem..
Avatar billede joyzer Nybegynder
10. juli 2007 - 18:59 #6
Der følger ikke XP med til maskinen, men der bør være mulighed for at lave recovery ud fra de filer der ligger på den omtalte partition. Dette fremgår også af manualen, men jeg kan ikke tyde hvordan og hvorledes.

Partitionen har ikke tildelt et drev navn, er partition 1 og er navngivet "EISA Utilities". Patitionen er på 4622 MB, hvoraf 612 MB er fri plads.

Den partition på 8 MB du omtaler kender jeg godt, og det er ikke det der her tales om, ydermere er der slet ikke den 8 MB partition i dette tilfælde.
Avatar billede haverslev Novice
10. juli 2007 - 19:56 #7
På din T60`er, er der en blå knap med navnet ThinkVantage - ved siden af 3 lyd knapper
Den knap giver bl. a adgang til IBM`s recovery system - sluk din pc og start den op igen, men hold den blå knap nede indtil der kommer et andet menu billede.
se en lille beskrivelse her og der er tillige en lille film: http://www.pc.ibm.com/us/think/thinkvantagetech/rescuerecovery.html

Men hvis der er slettet/formateret noget af ovenstående program ifm. installation af Vista, så er det desværre ikke så meget at gøre.
Check evt. at partitionen er iorden:
H-klik på denne Computer, klik på Administrer, klik på Diskhåndtering i venstre side og nu skulle du kunne se en "service001" partition på 4.21GB og der skulle tillige gerne stå I orden (EISA osv)
Avatar billede joyzer Nybegynder
16. juli 2007 - 16:15 #8
Jeg har bevidst ikke slettet noget på den partition, og det punkt som skal startes via F11 står der ikke noget om. Jeg har prøvet at lade maskinen stå slukket for at se om det skulle hjælpe, men ak.