Avatar billede powerade Nybegynder
10. juli 2007 - 08:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdel kolonne i 3 - 3 celler ad gangen?

Hej,
jeg har et regneark fyldt med data, de ligger i en lang kolonne. Det vil jeg gerne have delt op i 3 kolonner - kan det laves med en makro eller noget andet snedigt?

Eksempel:
abc
def
ghi
jkl
mno
pqr

bliver til:
abc def ghi
jkl mno pqr

Altså én kolonne deles op i tre  ved siden af hinanden.
Avatar billede dkmornie Nybegynder
10. juli 2007 - 08:27 #1
Det kan godt lade sig gøre med en makro, kommer her:

    rowno = 1 ' Start rækkenr., hvor nuværende data er placeret
    colno = 1 ' Kolonnenr., hvor nuværende data er placeret
    NewRow = 1 ' Start rækkenr, hvor nye data skal placeres.
    NewCol = 2 ' Start kolonnenr, hvor nye data skal placeres, må ikke være samme som colno
    Maxcols = 3 ' Antal kolonner, data skal fordeles på.
    Count = 0 ' Tæller
    Do While Cells(rowno, colno) <> ""
        Cells(NewRow, NewCol + Count) = Cells(rowno, colno)
        Count = Count + 1
        If Count >= Maxcols Then
            Count = 0
            NewRow = NewRow + 1
        End If
        rowno = rowno + 1
    Loop
Avatar billede powerade Nybegynder
10. juli 2007 - 08:42 #2
Det ser fornemt ud - hvordan får jeg det tastet ind i Excel? Kan du lave en kort beskrivelse af fremgangsmåden. Jeg bruger normalt kun Excel til husbehov. ;)
Avatar billede dkmornie Nybegynder
10. juli 2007 - 08:58 #3
1. Vælg menuen Funktioner/Makro/Optag ny makro.
2. Klik på OK
3. Du får en værktøjslinie med en stopknap (firkant). Tryk på stopknappen.
4. Vælg menuen Funktioner/Makro/Makroer.
5. Klik på Makro1 og klik på rediger.
6. Imellem linierne Sub Makro1() og End Sub indsætter du det kode jeg har lavet.
7. Luk kodevinduet igen (tryk på krydset i øverste højre hjørne).
8. Vælg menuen Funktioner/Makro/Makroer.
9. Klik på Makro1.
10. Klik på Kør.

BEMÆRK lige de kommentarer jeg har lagt i de 5 første linier i koden. Som det er lavet skal alle nuværende data placeres i kolonne A og starter i række 1 og alle nye data bliver placeret i kolonne B, C og D fra række 1.
Avatar billede powerade Nybegynder
10. juli 2007 - 09:02 #4
Heps - alt fungerer. Super job - smid et svar så får du nogle point.. ;)
Avatar billede dkmornie Nybegynder
10. juli 2007 - 09:13 #5
Det er her.