Avatar billede merico Nybegynder
09. juli 2007 - 15:45 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Boot til linux fra en mobiltelefon?

Jeg har overvejet om det er muligt at boote til linux fra sin mobiltelefon (Nokia 6300)?

I så fald, hvad kræver det?

-Hardware
-Software
-Bios indstillinger

Har tænkt mig at ligge en Slax LiveCd Distro på den.
Avatar billede screem_brille Novice
09. juli 2007 - 17:05 #1
nej, det er ikke muligt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2007 - 22:39 #2
Korrekt :)
Avatar billede screem_brille Novice
09. juli 2007 - 22:43 #3
o har aldrig set en mobil telefon med en BIOS ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. juli 2007 - 23:57 #4
GGG :D
Avatar billede merico Nybegynder
10. juli 2007 - 15:37 #5
Nåhr, jeg har vist været lidt upræcis i min formulering. Jeg mener selvfølgelig om det er muligt at bruge sin mobiltelefon til at starte en PC op i linux. Altså ligesom det er muligt at gøre fra en USB Pen. Om det så var muligt at gøre fra en Mobiltelefon?
Avatar billede screem_brille Novice
10. juli 2007 - 15:49 #6
hvis telefonen kan ses som et native drev, så burde det i teorien være muligt, men i praksis ville jeg IKKE gøre det, og det kræver selvfølgelig at computeren understøtter boot fra USB.
Avatar billede merico Nybegynder
10. juli 2007 - 16:46 #7
Computeren undersøttet boot fra USB. Jeg er mere ude efter at vide hvordan det gøres. Om der er krav til hvilken bootloader der skal bruges? Lilo eller Grub? Hvilket SD kort kan skal man købe osv.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2007 - 16:58 #8
Det er ikke sandsynligt at nogle af de små Linux-distroer genkender din mobil - en måde det næsten der helt sikkert vil virke er at lave en bootbar Knoppix på din mobil, dette gøres fra Windows. Jeg har selv et digitalt camera der kører på den måde. Mangler du hjælp så kontakt mig via min hjemmeside
Avatar billede screem_brille Novice
10. juli 2007 - 17:17 #9
hvis "drevet" kan ses direkte i f.eks windows uden drivere, så burde det kunne lade sig gøre, men kræves der software for at få drevet vist, så kan du godt glemme alt om det, og et eller andet sted, med de lave priser på USB sticks, så er det altså at svømme over atlanter havet, for et glas vand.
Avatar billede merico Nybegynder
11. juli 2007 - 15:32 #10
Jeg har gjort det med USB sticks, og ja de er billige. Men det er jo ikke altid man har sin USB Stick med sig.. Derimod har man altid sin mobil med, og derfor har jeg købt 2GB SD micro kort til min telefon. Har fået den idag. Så ingen grund til at skrive ekstra info, nu tester jeg det bare. Fandt kortet til 170 incl fragt, så det kan vist ikke betale sig at vente på et svar. Nå men tak alligevel. Hvis der er en der kan komme med en skræddersyet step by step toturial til at boote en DELL Inspirion 9400 op i linux, fra en Nokia 6300, kan han få alle 200 Point, hvis det virker.
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 15:37 #11
hvis du ofte glemmer en usb stick, er der så ikke endnu større sandsynlighed for du glemmer dit datakabel ? (og uden det vil det jo aldrig kunne virke)
Avatar billede merico Nybegynder
11. juli 2007 - 15:44 #12
Det har du selvfølgelig ret i. Ville nok være ligeså fint med en USB stick. Hvis det ikke virker så må jeg jo efter en. MEn alligevel 170kr for 2Gb flash memory, det kan nok godt blive svært at finde en USB stick til samme pris. Og så kan jeg jo samtidig gemme musik og lignende på mobilen, til brug fra mobilen. Nå, jeg vender tilbage når det er testet.
Avatar billede merico Nybegynder
17. juli 2007 - 15:27 #14
Jeg kan hermed konkluderer at det ER muligt at boote en PC fra en mobiltelefon. I hvert fald en nokia 6300. Det lykkedes mig at boote til en slax standard installation. Det kan dog ikke anbefales, da overførelseshastigheden er alt for lav.

Jeg har købt en USB stick på 4GB fra sony til godt 300kr. Som jeg vil bruge i stedet.
Avatar billede screem_brille Novice
17. juli 2007 - 15:32 #15
hvorfor beholder du så point, det var jo prøcis det jeg skrev
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 15:53 #16
Du mener at "nej, det er ikke muligt." og "Jeg kan hermed konkluderer at det ER muligt at boote en PC fra en mobiltelefon. I hvert fald en nokia 6300. Det lykkedes mig at boote til en slax standard installation." er saa ens at det boer give point ?
Avatar billede merico Nybegynder
17. juli 2007 - 15:57 #17
Du skrev ikke noget brugbart, jeg blev nødt til selv at undersøge sagen. Og at du mener at det var at gå over et hav et vand kan jeg ikke rigtig bruge til så meget. Og hvad med "det burde kunne lade sig gøre"? Ja, det kan enhver da sige. Men alligevel tak for interessen, men du ved vidst ligeså godt som mig at du ikke vidste noget om sagen.
Avatar billede screem_brille Novice
17. juli 2007 - 16:05 #18
arne_v som spørgsmålet var stillet først, er svaret NEJ, og det kan du jo også se at J_S gav mig ret i, men du har utrolig nemt ved at sidde og spille bagklog bagefter (når det blev klargjort at spørgsmålet ikke var som det først var stillet op), ufatteligt du kan være så bagklog.

Merico, jeg ved du er anmeldt for misbrug af point systemet, og ved det er slut med hjælp herfra.

som jeg skrev 10/07-2007 17:17:45 er en USB løsning med garanti bedre og billigere, og hvad var det nu lige du endte med ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 16:25 #19
Spoergsmaalet har jo ikke aendret sig. Det blev bare udpenslet lidt for dem som
synes det var sjovt at drille spoeger med at at en Nokia 6300 ikke har BIOS, men
som ikke lige kunne regne ud at det jo nok betoed at der var en PC involveret.
Avatar billede merico Nybegynder
17. juli 2007 - 17:33 #20
Arne_v har forklaret min pointe.
Avatar billede strych9 Praktikant
17. juli 2007 - 21:19 #21
Bortset fra det, hvad har manglen på BIOS så med sagen at gøre? Det er lidt det samme som at sige at windows mobile ikke kan køre på telefonen fordi den ikke har en BIOS heh :P
Xanadux projektet kan feks få Linux til at boote på visse HTC telefoner.

http://www.linuxdevices.com/articles/AT9423084269.html
Avatar billede screem_brille Novice
17. juli 2007 - 21:38 #22
stryh9 de telefoner du linker til er jo BYGGET til linux/varianter af linux, det kan jo absolut ikke sammenlignes (og nokia er f.eks også igang med at lave en telefon med linux, det betyder bare ikke at så kan windows også installeres.)
Avatar billede strych9 Praktikant
18. juli 2007 - 16:37 #23
Nåeeeh "det kan jo absolut ikke sammenlignes"... ok så.
Hønen eller ægget, men ok, den gider jeg ikke at diskutere. ;)
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 18:41 #24
strych9 det kan sammenlignes så langt at du godt er klart over du ikke kan installere f.,eks windows (i386) umodificeret, uden 3 parts på en powerpc mac, der ved alle at det kan ikke lade sig gøre det de 2 cpu typer ikke understøtter samme instruktioner, 100% det samme gør sig gældende med en alm mobil telefon, at der så er flere og flere PDA.phones på markedet hvor de flyder sammen er om du/I vil indrømme det eller ej, ikke helt det samme.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. juli 2007 - 19:44 #25
mjaeh, men nu kan linux kernen jo compiles til og køre på 12 forskellige arkitekturer, hvor Intel x86 blot er een af dem. =) Så det er skam ligegyldigt om der sidder en mips processor, PPC eller ARM i den. Linux kører på dem... umodificeret.
Det betyder så ikke at Slax har en kinamands chance for at installeres på en Nokia 6300, men nu skal der jo også mere end en bare kerne til. Xanadux er et godt eksempel på en Linux distribution som er lavet til at køre på telefoner som ikke er bygget til at køre Linux. Der findes hundredevis af den slags små distributioner, og BIOS eller ej er altså ligegyldigt.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 20:28 #26
cpuen i en 6300 hedder tahvo v5.2 lf tfbga og er udviklet af Nokia selv (og der findes derfor ingen offenlige whipepapers), en søgning på ovenstående giver hele 3 links, jeg vil gerne se nogen compile en kerne til den, der er 100% frit slag (en ting er at compile en kerne til en kendt cpu type, men til en ukendt ?)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2007 - 23:13 #27
Jeg troede at en Tahvo var en "energy manager" og ikke en CPU.

Alle Nokia's mobil telefoner bruger ARM CPU'er. Specifikationen for den arkitektur
er velkendt og der er lavet Linux til ARM.

(det er dog ikke helt det samme som at Linux kan koere paa alt der har en ARM kompatibel CPU)
Avatar billede strych9 Praktikant
19. juli 2007 - 15:52 #28
SB er vist blevet udelukket fra E igen igen, så der kommer nok ikke svar.