Avatar billede sigs Nybegynder
09. juli 2007 - 10:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

harddisk forskel - Raptor vs ibm deskstar fra 2002

hej

jeg vil jeg have en ny system harddisk, eftersom min gamle IBM Deskstar fra 2002 har gjort sit arbejde.

pt har jeg mit Vista på denne IBM hardisk, kan jeg forvente en hastighed forskel, hvis jeg installerer Vista på fx en Raptor. hvis ja, hvordan vil jeg opleve forskellen, bliver Windows generalt hurtigere eller er det bare når man arbejder med mapperne etc, man oplever det?

jeg vil købe en Raptor på 37gb, men de er sq dyre, så hvis jeg ikke oplever en væsenligt forskel i fart næsten i alt, vil jeg ikke købe sådan en...
Avatar billede screem_brille Novice
09. juli 2007 - 10:27 #1
både søgetid, og RPM, samt transfer rate er betydeligt bedre end din ældre IBM disk, men du skal have en SATA controller for at kunne bruge en raptor disk.
Avatar billede majbom Novice
09. juli 2007 - 10:35 #2
Avatar billede sigs Nybegynder
09. juli 2007 - 10:57 #3
vil jeg også kunne opleve en større fart i spil, så skal de vel ligge på raptoren ik? og så er 37GB jo ikke meget :)
Avatar billede screem_brille Novice
09. juli 2007 - 11:01 #4
pris forskellen på 36 og 73GB versionen er ikke ret stor, og ja dit system skal ligge på raptor disken, du kan se evt benytte en anden større disk, til lager.
Avatar billede sigs Nybegynder
09. juli 2007 - 11:14 #5
jaja windows systemet skal jo selvf. ligge på disken, men det skal spillene vel også?

nej, de koster næsten det samme, men den store version larmer 7 db mere
Avatar billede screem_brille Novice
09. juli 2007 - 11:31 #6
ja spillene skal også være på raptoren, ellers vil du ikke få gavn af den bedre hatighed
Avatar billede majbom Novice
09. juli 2007 - 12:28 #7
jeg vil give dig ret i at 74'eren larmer mere, men hvis du smider den i en zalman heatpipe no-vibe ramme, hører du den næsten ikke...

tag 74gb'eren med 16mb cache, hvis du bestemmer dig for raptor :)
har selv 2 i raid0 og det spiller!
Avatar billede sigs Nybegynder
09. juli 2007 - 13:11 #8
ok, jeg har også bestilt en af den slags :)