Avatar billede filia Juniormester
07. juli 2007 - 23:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Modtageren får en anden formattering

Jeg har lige opdaget, at jeg gennem meget lang tid har sendt mails ud, der ulykkeligvis er formatterede som Times New Roman 10 pkt. - hvilket er mere end temmelig grimt i en mail, - selv om de mails, jeg skriver og sender, er i pæn og nydelig Arial, også 10 pkt. Det er jo noget af en fæl overraskelse . . .

Det er sandsynligvis sket engang, hvor jeg eksperimenterede med nyhedsbreve og brevpapir, og jeg troede da, jeg havde fået det tilbage til de gamle indstillinger, men det har jeg åbenbart ikke.

Jeg har fået at vide, at det kan være noget med en RTF-indstilling, men sådan en kan jeg ikke finde og mener heller ikke at have hørt om før.
I det hele taget synes jeg kun, jeg kan foretage ændringer via Funktioner > Indstillinger > send - og dvs. vælge 'html' eller 'almindelig tekst'. Det er html-indstillingen, der laver det der 'output' med Times New Roman. Til gengæld står 'Mime'-indstillingen til 'ingen', men det synes jeg altid, den har gjort.

Vælger jeg 'almindelig tekst' til mail sker der det, at mailen formatteres ligesom den, jeg besvarer.
Vel at mærke, når den bliver modtaget og evt. returneret (: ellers ser jeg det ikke). For når jeg selv skriver den, er den - som altid - i Arial, samtidig med, at en evt. mail nedenunder (som besvares) mister sin egen formattering og også bliver Arial. Altså med indstillingen 'almindelig tekst'.

Ovenikøbet . . . er det sådan, at når jeg selv tester det ved at sende til mig selv, så er mailen, jeg modtager, ikke Times New Roman, og det er uanset om jeg har valgt 'html' eller 'almindelig tekst'.
Jeg bruger Outlook Express 6.0.

Håber virkelig, nogen kan hjælpe. Jeg 'tør' næsten ikke sende en mail nu, - jeg kunne jo ikke drømme om selv at vælge Times New Roman 10 pkt. og gyser ved tanken om alle dem, jeg intetanende har sendt ud gennem mindst et år!

?:-/
filia
Avatar billede dior Nybegynder
08. juli 2007 - 06:54 #1
Godmorgen:-)
Måske misforstår jeg dit spørgsmål,men nu prøver jeg alligevel,og kan så håbe på at jeg forstået det rigtigt..
Hvis jeg skal lave en skrifttype om,går jeg op i FORMATER-->SKRIFTTYPE.
Hvis jeg er helt gal på den,håber jeg du får hjælp et andet sted fra :-)
Hav en god søndag.
Hej fra dior.
Avatar billede dior Nybegynder
08. juli 2007 - 07:29 #2
Hov,jeg skulle da vist have sat mit svar ved "svar" i stedet for ved kommentar...;-)
Godmorgen:-)
Måske misforstår jeg dit spørgsmål,men nu prøver jeg alligevel,og kan så håbe på at jeg forstået det rigtigt..
Hvis jeg skal lave en skrifttype om,går jeg op i FORMATER-->SKRIFTTYPE.
Hvis jeg er helt gal på den,håber jeg du får hjælp et andet sted fra :-)
Hav en god søndag.
Hej fra dior.
Avatar billede filia Juniormester
08. juli 2007 - 19:21 #3
Nej, det er ikke det, for jeg skriver jo i Arial 10 pkt., og det er også sådan, det skal se ud. Ellers ville jeg jo bare vælge noget andet.

Noget tyder på, at omformatteringen sker hos modtageren. For ligesom jeg selv kan sende og modtage mine egne mails (til mig selv) uden ændring til Times New Roman, så sker det også (tit, har jeg også lige opdaget), at besvar-mails til mig ikke har foretaget ændringen - heldigvis, så jeg behøver ikke græmme mig over samtlige mails fra det sidste år - ! I dag har jeg desuden set en besvar-mail, hvor den/min afsendte tekst var blevet en Arial 8 pkt.

En har fortalt mig, at hvis man har 'mail-formatet' (Funktioner > Indstillinger > send) stående til 'almindelig tekst', så modtager man mails i en default fra ens egen indstilling, f.eks. Times New Roman, og det bliver så også den, man returnerer. Det giver jo mening, hvis man f.eks. vil have store bogstaver og meget letlæselig tekst i de mails, man modtager fra andre.
Det skulle ikke ske, hvis det i stedet 'står' til 'html' samme sted, hvilket min egen gør, og jeg modtager da også altid, skulle jeg mene, de skrifttyper og formatteringer, som afsenderen selv har valgt.

Men - - en test hos to, der også har 'html' valgt viste, at de alligevel modtog Times New Roman fra mig.
Så hvordan kan det hænge sammen?

Og måske er spørgsmålet, hvordan man sikrer sin egen formattering, og om man overhovedet kan det?
(Hvis det da virkelig er hos modtageren, at problemet ligger).

??:-)
Avatar billede filia Juniormester
18. januar 2010 - 17:15 #4
Jeg lukker spørgsmålet!
Jeg nåede vist frem til, at problemet har at gøre med modtagerens default-indstillinger, hvis de bruger Outlook og jeg selv bruger Outlook Express. Jeg har vist nok løst det ved at bruge Verdana i stedet for Arial. I det mindste har jeg ikke set noget til Times New Roman siden, heldigvis!
:-)