Avatar billede mrr1217 Nybegynder
07. juli 2007 - 22:58 Der er 3 kommentarer

Generel spiludvikling

Hey

Mit spil er opbygget af picBoxes i 20x20 rækker sat op i et A-T (lodret) og 1-20 (vandret) system...Altså lidt ligesom i skak, bortset fra at der er 20x20=400 "kasser" på spillepladen.

Det jeg gerne vil finde ud af er hvordan jeg kan få programmet til at se at picBoxB4 (den ud for B og 4) ligger over picBoxC4, eller til højre for picBoxB5...

Kan i hjælpe mig???

Eller kan i måske foreslå mig en måde der er nemmere??
Avatar billede mrr1217 Nybegynder
07. juli 2007 - 22:59 #1
Undskyld, men picBoxB4 ligger selvfølgelig til VENSTRE for picBoxB5...
Avatar billede tafkab Nybegynder
07. juli 2007 - 23:10 #2
Du kan vel bare spørge på .top og .left på komponenterne for at se hvor de er i forhold til hinanden?
Avatar billede tjacob Juniormester
21. juli 2007 - 22:19 #3
Du kan bruge denne lille funktion, eller du kan skrive koden hvor du skal bruge oplysningerne:

Jeg antager at dine picboxe er i et ControlArray med index 0 til 399.
Jeg antager også at de ligger fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne.

Private Function GetXY(ByVal iNumPicBox As Integer) As Integer()
    Dim iOutArr(1) As Integer

    iOutArr(0) = (iNumPicBox Mod 20) + 1
    iOutArr(1) = Int(iNumPicBox / 20) + 1
    GetXY = iOutArr

End Function

Funktionen returnerer et array med 2 elementer: X og Y position:

    fra (1,1) til (20,20)

Nu kan du jo nemt sammenligne X'er (højre/venstre)
og                            Y'er (over/under)

/tjacob