Avatar billede mase97ad Nybegynder
30. november 1999 - 14:13 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Min harddisk vil ikke køre ultra DMA under win 98 ?-(

Jeg har en p2 450 på et Abit BM6 bundkort, og min harddisk er en IBM 14.4 deskstar 5200 rpm. Jeg har et ASUS TNT2 v3800 deluxe og vil selvfølgelig lave videoredigering med de fede vid-ind funktioner kortet har.

For at indspille/afvikle video på HD'en skal den køre ultra-DMA. Når jeg checker U-DMA boksen (i denne computer/enhedsstyring/harddisk/ibm disk/egenskaber) rapporterer windows 98 at nu er ultra-DMA slået til. Så er problemet så bare at Asus Live! (Asus eget program til at grabbe video) rapporterer at det er det ikke! Og når jeg tester overførselshastighed er det heller ikke noget der bare nærmer sig 33 mb/s (nærmere 1 mb/s eller sådan noget).

Det mystiske er, at den kørte UltraDMA under win95 (hvor mit grafikkort til gengæld ikke kunne køre AGP...).  Jeg har prøvet at indstallere forskellige busmasterdrivere uden held. 300 svin til den der kan fortælle mig løsningen, eller om det er et generelt problem med win98, med hd'en eller noget andet!
Avatar billede gnarf Nybegynder
30. november 1999 - 14:42 #1
Jeg har lige haft en lettere mystisk oplevelse med busmaster drivere på mit egen bundkort. Nu kører jeg godt nok super7 bundkort, og Via busmaster drivere, men løsningen lå egentlig ikke der.

Du kan kigge under mit eget spm, hvori min løsning også er, men kort fortalt, så endte det med at jeg byttede rundt på harddiske og cdrom'er. Min løsning er ihvertfald at flytte ultra-dma harddisken på en kæde for sig, og de "almindelige" dma disk/cdrom på en anden ide kæde. Hvorfor ultra-dma så ikke virkede for mig på primary ide aner jeg ikke, men det hjalp en del at rykke rundt på det.

http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=6151

Her er desuden en reference til busmaster problemer som andre også har (haft). http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=6648

Held og lykke.
Avatar billede aleks Nybegynder
30. november 1999 - 14:57 #2
Det kunne godt lyde som om at du skal hente en nyere driver til dit bundkort's IDE-controllere, der understøtter DMA.
Avatar billede svuppe Nybegynder
30. november 1999 - 15:36 #3
Fra PC Pro novembernummeret ('99) har jeg følgende:
I filen C:\WINDOWS\INF\MSHDC.INF er der bl.a. en sektion kaldet [ESDI_AddReg]. Denne skal indeholde 5 linjer som her:

[ESDI_AddReg]
HKR,,DriverDesc,,"ESDI Port Driver"
HKR,,DevLoader,,*IOS
HKR,,PortDriver,,ESDI_506.pdr
HKR,,IDEDMADrive0,3,01
HKR,,IDEDMADrive1,3,01

Tit og ofte kan de to sidste dog godt mangle, og i så fald kan du bare selv tilføje dem. Derefter gemmes filen og maskinen genstartes. Så skulle DMA gerne være slået til.
Avatar billede mike@work Praktikant
30. november 1999 - 16:32 #4
Svuppe >> Skulle man mene at det var noget generalt eller hva' ??? Hvis jeg tjekker min MSHDC.INF, og de to sidste ikke findes, kan jeg så med fordel lægge dem ind.... Eller er der steder hvor man skal holde sig langt væk ?!?!?
Avatar billede svuppe Nybegynder
30. november 1999 - 16:40 #5
Aner det ikke. Det var bare et råd, der stod i computerbladet, som skulle virke hvis man har problemer med at få aktiveret DMA
Avatar billede mike@work Praktikant
30. november 1999 - 16:44 #6
Hmm ok... Men min stald trænger alligevel til at blive geninstalleret, så jeg tager chancen :-)
Avatar billede fatboy Nybegynder
01. december 1999 - 15:08 #7
Det er et udbredt problem.

Spuppes sektion fra et blad kan også findes på nettet på microsofts sider. Jeg tror, det er dem, der har lavet disse linier.

http://www.microsoft.com/hwdev/devdes/idedma.htm

Desværre er det et generelt (windows)problem, at hd-en eller cd-rom-en ikke kører udma, selvom de burde.
Avatar billede mase97ad Nybegynder
02. december 1999 - 12:43 #8
Tak for feedbacken. Jeg skal lige checke om nogen af tipsene virker, så bliver smidt points op pronto!
Avatar billede mase97ad Nybegynder
10. december 1999 - 12:05 #9
Hmm, her en lidt pinlig sag: Jeg downloadede den nyeste update ad Asus Live, og gæt hvad der stod om de seneste updates:

"Vi har rettet fejlen der gjorde at Asus Live altid rapporterede at Ultra-DMA var slået fra."

Jeg kørte desuden en benchmark som viste nogenlunde hastigheder på disken. Ikke noget der nærmer sig 33 mb/s men det er jo det sædvanlige med standarder der ikke kan holde hvad de lover.

Men tak for nogle ret gode svar anyway.
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. december 1999 - 03:11 #10
Vær opmærksom på at 33Mb/s er peak-overførsel. Man kan ikke regne med at opretholde en konstant overførselshastighed på bare noget, der ligner 33Mb/s.