Avatar billede goldeneye Nybegynder
06. juli 2007 - 10:06 Der er 9 kommentarer

Vedr. ark med mange faner? Overskuelighed.

Jeg har et Excel ark (Excel 2000) med ca. 30 faner i. Det er svært at overskue alle arkene når jeg navngiver fanerne med forklarende navne. Er det muligt at den ene "linie" hvor fanerne står på kan øges til 2, 3 eller 4 linier så alle fanerne kan ses på samme tid?
06. juli 2007 - 11:50 #1
Nej
06. juli 2007 - 11:50 #2
Du kan evt. lave et ark, hvor du lister alle ark under hinanden, og så laver et hyperlink til f.eks. celle A1 i hvert ark...
Avatar billede goldeneye Nybegynder
06. juli 2007 - 11:58 #3
Det har jeg allerede lavet, men ville hellere have den anden løsning hvis det var muligt .... men det er det altså desværre ikke :o(
Avatar billede supertekst Ekspert
06. juli 2007 - 13:47 #4
Der kan konstrueres en userform (dialogboks), der viser alle ark-fanenavne - uanset hvilket der er det aktuelle. Ved klik på et navn i userformen - vises det pågældende ark. Alt via VBA - var det noget?
Avatar billede goldeneye Nybegynder
06. juli 2007 - 19:49 #5
Det kunne være en mulighed, men nu har jeg aldrig arbejdet med VBA, så det lyder som et større projekt.
Avatar billede supertekst Ekspert
06. juli 2007 - 23:41 #6
Det er det nu ikke - vender tilbage..
07. juli 2007 - 00:12 #7
God ide supertekst.
Download et eksempel her http://www.smartoffice.dk/Tips/Eksperten/Index.asp - husk det er spørgsmål 786454. God fornøjelse
Avatar billede supertekst Ekspert
07. juli 2007 - 00:12 #8
I VBA-vinduet (Alt+F11):

ThisWorkbook:
Sub workbook_activate()
    Load UserForm1
    UserForm1.Show 0
End Sub

I Userform1 (1 listbox, 3 commandbuttons)
Dim normH
Dim miniH
Private Sub CommandButton1_Click()                  'ok
Dim arkNavn
    If Me.ListBox1.ListIndex <> -1 Then
        arkNavn = Me.ListBox1
        ActiveWorkbook.Sheets(arkNavn).Activate
    End If
End Sub
Private Sub CommandButton2_Click()                  'luk
    Unload UserForm1
End Sub
Private Sub CommandButton3_Click()                  'Minimer
    If Me.CommandButton3.Caption = "Minimer" Then
        Me.CommandButton3.Caption = "Gendan"
        Me.CommandButton3.Accelerator = "G"
        UserForm1.Height = miniH
    Else
        Me.CommandButton3.Caption = "Minimer"
        Me.CommandButton3.Accelerator = "M"
        UserForm1.Height = normH
    End If
End Sub
Private Sub ListBox1_Click()
    Me.CommandButton1.SetFocus
End Sub
Private Sub UserForm_activate()
    normH = UserForm1.Height
    miniH = 50

    For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
        Me.ListBox1.AddItem sh.Name
    Next sh
End Sub

Eller send en mail til pb@supertekst-it.dk - så sender fil m/kode...
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. juli 2007 - 22:01 #9
Måske en brugbar løsning for en hurtig oversigt - hvis du ikke kender den i forvejen: højreklik på de fire sorte pile til venstre for fanenavnene, så får du en liste op over alle fanenavne og kan pege på den du vil gå til. Hvis over femten fanenavne; klik i listen på "more sheets" og du får alle fanenavne i en scroll down liste og kan pege på den du vil gå til.
Hilsen  Leif