05. juli 2007 - 21:15Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
hvormeget Matematik og Dos?
hejsa allesammen ..
Jeg er for nylig gået i gang med at kigge lidt på C++, ved godt det hele handler om matematik, og man skal starte i med Dos app'er..
Men der må da være en grænse, for hvor meget man skal sidde og glo på den udskriver nogen matematiske resultater.
Jeg vil godt lære at programere C++, men syntes sq det er lidt i overkanten det her, syntes ikk jeg kommer nogen steder med alt det der Dos programering :-/
- Hvad kan man lave af brugbare ting til Dos promten?
Al programmering bygger til en vis grad paa matematik, men C++ er ikke mere matematisk end andre sprog.
Og dine programmer kan ligesaa godt arbejde paa tekst som paa tal, hvos du foretraekker det.
Om du vil lave client eller server type programmer er jo helt op til dig.
Men console apps er nemme at gaa til. Jeg vil normalt foreslaa mindst 6 maaneders arbejde med console apps inden du gaar igang med GUI apps i C++.
Synes godt om
Slettet bruger
05. juli 2007 - 21:43#2
6 måneder, jeg bruger max. 6-7 timer på programering om ugen, så ender det jo nok op i noget mer' end 6 mdr. troede ikke jeg skulle bruge så lang tid i Dos, men der er vel ikke rigtig nogen vej uden om :-/ hvad kan jeg lave af brugbare app's i Dos? syntes det trækker lidt ud når det eneste jeg rigtig har set indtil videre er et matematisk resultat :)
Det gir en god indlæring at starte i dos i alle programmer, jeg var ved at myrde vores lærer da vi skulle lava java applikationer i kommandopromten i et halvt år og aldrig blev undervist i andet, men efter jeg så selv gik igang med at kigge på GUI programmering efterfølgende havde jeg virkeligt styr på hvad jeg lavede og fik i løbet af en dag lavet et ret advanceret program med en tilhørende GUI.
Nogle af de idéer jeg kan give dig er f.eks.
Læs fra tastatur, og manipuler med resultaterne vha. løkker.
Lav tilfældighedsgenerator og emuler f.eks. et terning spil. Prøv at manipuler med tallene regne gennemsnit osv, lav evt en variabel som skal indtastes i starten som vælge antallet af terninger i bægeret.
Lav en adressebog som kan indeholde navn adresse og telefonnummer, lav funktioner som søg, tilføj, fjern osv.
Lav en fil input, output funktion, som gør det muligt at tilføje de data du har til filer, lav f.eks. både en som skriver tekststrenge og en til hele arrays osv. Prøv herefter at kombiner med adressebogen.
Lav en T9 ordbog, find en liste med en masse danske eller engelske ord evt med et nyt ord på hver linje. Lav herefter et program som kan læse de data og lagre dem så dit program kan slå op at hvis du skriver 435 skal den returnerer et array hvor f.eks. "hej" indgår, lav en funktion så du kan bladre imellem de valgte ord. Når det fungerer kan du evt. lave en hyppighedstabel som lagrer ordene efter hvor meget de er brugt sådan så det meste brugte ord blive foreslået først.
Lav programmer til at kommunikerer med databaser f.eks. SQL.
Men kig omkring på forskellige programmerings turorials på nettet, det er jo ligemeget hvilket sprog det er, du kan bare tage idéen og så arbejde ud fra den. Selvom det ikke altid er ligesjovt kun at lave konsol programmer så giver det alligevel en god forståelse for sproget, og gør det meget nemmere at forstå når man begynder at indbygge mere komplicerede ting som GUI's.
Håber der var inspiration nok til et par måneder, og derefter kan du jo gå igang med at lave små GUI's, og husk at gem dine programmer, for når du skal til at lave GUI's så kan du bare lave GUI's over de programmer du allerede har lavet, det gør det lidt sjovere. Hvis du har nogle spørgsmål til hvilke elementer der er "hovedpunktet" i de forskellige punkter må du endelig sige til.
Mvh. Anders Rohde
Synes godt om
Slettet bruger
08. juli 2007 - 22:41#8
superanden -> Der var sq et fint svar :) lige hvad jeg manglede, nu har jeg lidt at tænke over og lidt at gå i gang :) takker for dit svar.
i kommer til at dele points :)
Synes godt om
Slettet bruger
10. juli 2007 - 13:18#9
Jeg har altid syntes det var sjovest at lave spil:
1. "Gæt et tal". Computeren tænker på et tal og brugeren skal gætte det. Efter hevrt gæt får brugeren at vide om gættet var for højt, for lavt eller korrekt.
2. "Hangman/Lykkehjulet". Du kender ideen. Det er let at implementere og egner sig godt til at være tekstbaseret.
3. "Mastermind". Du kan læse om spillet på nettet hvis ikke du kender det. Det implementeres så det er computeren der representerer den spiller der laver kombinationen. Det er en lidt mere krads opgave hvis man er nybegynder.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.