Avatar billede knarf Nybegynder
30. november 1999 - 13:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fordele ved linux

Jeg ville bare lige høre hvorfor man skal vælge linux som styresystem i stedet for windows (Jeg håber ikke at jeg får svaret PRISEN)
Avatar billede gnarf Nybegynder
30. november 1999 - 14:53 #1
Der er mange gode grunde til at vælge linux.
1. Prisen
2. Stabiliteten
3. Mulighed for at pille i koden selv
4. Det er ikke microsoft (for dem der ikke kan lide dem)
5. Det er multitasking (ikke argument imod NT, men mod 98)
6. Man kan lave en kerne med KUN de moduler man har brug for
7. Netværk er fuldstændig integreret

Det er nogle af dem jeg kan finde på, andre kan sikkert finde på mange flere.
Avatar billede retep Nybegynder
30. november 1999 - 16:57 #2
Linux er ikke nødt til at være bagud-kompatibelt, som windows, og bl.a. derfor er det mere optimal kode.

Avatar billede mskott Nybegynder
08. december 1999 - 20:15 #3
Flere af fordelene er allerede nævnt, men jeg kan da lige nævne lidt flere (og ja en af dem er prisen):
1. Det fylder mindre
2. En lidt ældre (læs mere end et par måneder) installation er ikke sløvere end den var da du installerede den imodsætning til Windows.
3. Du får adgang til utroligt meget software uden at skulle have pengene frem (og softwaren er stadig lovlig).
4. Hvis du har bare den mindste interesse i hvordan din computer fungerer så er Linux en god chance til at lege og lære.
5. Det kører på væsenligt mindre hardware end Windows (jeg bruger selv en P133 med 64MB RAM til software udvikling og tekstbehandling uden problemer).
6. Er der et program som ikke opfører sig som du vil? SÅ har du selv en mulighed for at rette fejlen fordi du har adgang til koden.
7. Du har dit eget ord for at softwaren er sikker og at der ikke er nogle dumme fejl fordi du har adgang til koden.

Prøv at kigge på http://www.sslug.dk for flere argumenter for og imod Linux.
Avatar billede softice Nybegynder
26. december 1999 - 11:14 #4

Plus at man mange gange kan finde ganske udemærkkede programer til linux. Hvis man som mig har en STOR interasse inden for IRC (Chat), så kan man ikke finde mange irc servere til windows. Linux er langt mere stabilt end 98/95 (Kan ikke sige min mening om NT eftersom at jeg kørte det i 2 timer og ud med det igen).

Dårlige ting til linux (For det er ikke lutter lagkage) er at ...

-Dokomentationen er ringe!
-For lidt hjælp
-Man kan tit bruge tid på at få tinge til at virke.. ISÆR RedHat 6.1

Jeg kan _varmt_ anbefale og få en irc client og besøge #linux.dk på undernet. Der sider der en DEl (bla mig *S*), og hjælper / får hjælp til linux sprøgsmål, diskutioner ;)

/SoftIce
Avatar billede sbn Nybegynder
24. januar 2000 - 19:58 #5
Jeg er selv ret ny mht. linux og der er både mange fordele og bagdele ved linux istedet for windows!
Jeg er ikke enig i mskott i at det fylder mindre - jo! det kan lade sig gøre - men måske ikke for en nybegynder! (som mig)
mht. dokumentationen er jeg heller ikke enig! Der findes tusindvis af "HOW-TO's" - men det kan selvfølgelig være svært at finde den rigtige :)
Jeg syntes at der mangler nogle seriøse kontorprogrammer - og da jeg bruger computeren til meget skolebrug, vil der fortsat være en win98-partion på disken indtil jeg finder et godt office program...
Folk siger godt nok at linux er "Open Source" og alt det dér - men det kræver lige at man kan programmere!

Men hastighed, pris og udbud af programmer taget i betragtning er det sikkert at der stadig vil være en linuxpartition på min hd i fremtiden!

/Sbn
Avatar billede gnarf Nybegynder
26. januar 2000 - 21:57 #6
sbn>> Et godt office program?? http://www.sun.com
Download deres gratis standard staroffice pakke, så skulle du være rimeligt kørende. Jeg bruger det ofte, da jeg ikke gider boote over i windows for lige at skrive noget, og man ender sku med at synes rimelig om det.
Avatar billede beaviz Nybegynder
27. januar 2000 - 08:50 #7
softice: Ja, dokumentationen er for ringe, eller - der er såmænd masser af information om Linux, problemet er desværre bare at meget er håbløst outdated!
Avatar billede sbn Nybegynder
28. januar 2000 - 10:39 #8
mht staroffice....
Jeg har prøvet det - men syntes absolut ikke om det!