Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2007 - 01:06 Der er 10 kommentarer

Stjålen Mac iBook G4 - nedsporing, forsikring m.m?

Holdte fest her i weekenden med 10-12 mennesker hjemme i mit hus - forældrene og broren var væk. Til sagen; det endte ud med at min brors meget dyre Apple Mac iBook G4  og den nye iPod Nano blev stjålet af nogle venners venner. Tingene lå i et lukket værelse. Ingen har villet tilkendegive noget som helst - politiet er selvfølgelig kontaktet. Forældrene snakker om at forsikringen ikke gælder fordi jeg åbenbart selv havde inviteret folk ind - så jeg står altså med det hele her. Hvad siger i?

1. Bærebarens login-screen var låst og jeg ved at de som var der, ikke var nogle garvede computer-mennesker. Så kan de overhovedet gøre noget når de ikke engang kan logge ind? - intet password eller noget er tilgængeligt for dem. Der er så mange umådelige vigtige og uerstattelige informationer og andre ting på den bærebar.

2. Er der på nogensomhelst mulig måde at spore bærebaren ned på, og er det kun hvis de kobler sig til nettet?

på forhånd tak.
Avatar billede steffansp Nybegynder
03. juli 2007 - 02:28 #1
2. Desværre du kan kun spore den, hvis den hver kan connecter til en bestemt sted/adresse, eller melder sig online på nogen måde.. Så du kan få en IP, når du først har den er det nemt at finde den med hjælp fra politiet og domstol.
Avatar billede hpo Nybegynder
03. juli 2007 - 09:42 #2
sikke da nogle lortevenner du har. Bed indtrængende dinne venner om at hjælpe med at få den frem igen, evt. ved at udtænke en anonym metode til at tilbagelevere computeren + iPod. Det er jo synd at alle dine venner kommer under mistanke.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 09:52 #3
Ja det sku synd for din bror og dig,og med hensyn til forsikring har forældrene ret.Tingene vil ikke blive erstatet,da du selv inviterede pågældene personer ind.

Eneste at gøre er at appelere til dem om at aflevere tingene tilbage,da de jo som bekendt ikke kan bruge ihvertfald laptopen til noget.Om det skal være anonymt evt med en dusør for at motivere dem,er jo helt op til jer.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2007 - 10:20 #4
Okay tusind tak for svarene. Men det var nogle venners venner som lod sig friste af bærebaren og ipoden. Jeg appelerer stadig til folk og de siger de arbejder så hårdt som de kan - vi har også truet med politiet og de sociale myndigheder for at gennemsøge deres baggrund og komme hjem til dem - men jeg skal bare have mine ting igen, ellers er mit liv nærmest ødelagt bare pga. den ene utrolig dumme aften. Kan aldrig nogensinde få fat i de 15-20 tusinde kroner.

men alle sammen læg et svar, så splitter vi pointene.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 10:54 #5
Med hensyn til politi og ransagning skal de have en begrundet mistanke,før en sådan kan gennemføres.Det vil sige at en har set eller hørt at pågældene har nævnte ting i besidelse,og fortæller dette til dem.

Men under alle omstændigheder bør i melde det til dem,og så må de afgøre hvornår de har nok til en kendelse.

Behold selv point.Held og lykke og mon ikke din bror og forældre forstår at det ikke er noget du kunne gøre for..
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2007 - 11:58 #6
Okay, men to piger der var der sagde at de så en af dem rodde rundt på det værelse hvor tingene blev taget. Så der er stor mistanke, men vedkommende nægter jo. Mine "allierede" prøvede (og prøver stadig) også at kontakte de mest mistænkte men de nægter også bare. Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op..

Men endnu engang tak.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 14:27 #7
Meld det til politiet joniz og lad dem gøre hvad de er her for,nemlig at hjælpe dig en den situation du står i.De vil sikkert gerne have en snak med de 2 piger omkring hvad de har set,og hvis de er villige til at afgive den forklaring til politiet.Ja så har de nok til at ransage dennes hjem.Uanset hvad er det tyveri og det skal du ikke finde dig i.
Avatar billede hpo Nybegynder
03. juli 2007 - 16:49 #8
Kan du ikke prøve at samle alle der var med til festen + deres forældre, og spørg dem alle hvad de synes du skal gøre. Du kan jo sige at politianmeldelse er det der ligger lige for, men at det ville være enklest, hvis du bare fik sagerne tilbage NU, og så slog en streg over det hele til gengæld.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2007 - 21:04 #9
Ja præcis - men ved i hvad folkens, jeg fik endelig bærebaren tilbage ved at udlove en dusør på 2000 kr. Men iPoden "kunne man ikke rigtig finde" så de fik kun 1500 kr. Det var en kammerats kammerat som kom med bærebaren og nu vil nogle af de rigtige venner fra festen toppes sammen og prøve at finde den sidste bærebar ved at konfronterer ham "udbringeren".
Avatar billede hpo Nybegynder
05. juli 2007 - 16:54 #10
godt for dig.