Avatar billede killercop Nybegynder
03. juli 2007 - 00:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

At tælle et array's talværdi sammen til et total..

Hej,

Jeg har et problem.. Jeg er nød til at kunne tælle tal værdien(prisen) sammen af de varer som en bruger har købt via min simple webshop. Jeg ligger priserne i $_SESSION['kurv'] og kalder den ved en foreach kommando med $vare['Vare_pris'].

Og nu skal alle tallene som gemmes i alle ['Vare_pris'], tælles sammen så alle varernes pris bliver et total, (som så efter skal sendes med mail). Men jeg ved ikke hvordan, nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede cronick Nybegynder
03. juli 2007 - 00:28 #1
Hvordan ser din foreach ud? Kan nemlig ikke lige helt se, hvordan du udskriver alle priserne..
Avatar billede killercop Nybegynder
03. juli 2007 - 00:39 #2
foreach ($_SESSION['kurv'] as $vare){echo "\n\n" . $vare['Vare_navn'] . " - " . $vare['Vare_pris'] . " Kr." . "\nVare ID: " . $vare['Vare_id'];} ?>

Den sætter jeg så ind i et form, som sender den værdi til en mail() kommando.. Men jeg stødte på kommandoen array_sum, kan den bruges?
Avatar billede cronick Nybegynder
03. juli 2007 - 00:54 #3
Du kan jo prøve.. Ellers ville dette vel virke:

$vare_pris_ialt = 0;

foreach ($_SESSION['kurv'] as $vare){
$vare_pris_ialt = $vare_pris_ialt + $vare['Vare_pris'];
}

Så vil $vare_pris_ialt være den samlede pris - f.eks. 150, hvoraf der er 15 stk. til 10,-
Avatar billede killercop Nybegynder
03. juli 2007 - 00:56 #4
Tak, jeg prøver lige, array_sum() virkede ikke..
Avatar billede killercop Nybegynder
03. juli 2007 - 01:01 #5
Det virkede! Årh, tak tak skal du have, du er dagens helt! Du får alle point'ene.. :D
Avatar billede cronick Nybegynder
03. juli 2007 - 01:02 #6
Så lidt.. :)