Avatar billede webroel Nybegynder
02. juli 2007 - 23:44 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sprog på hjemmeside

Er netop stødt på et problem som jeg ikke før har oplevet...

Normalt er tegnsætningen sat til enten "Automatisk" eller "Vestligt", men af en eller anden grund, skifter den til "Unicode", hvilket vil sige at de danske bogstaver erstattes af nogle tegn.

Kan man i ens HTML-kode forudbestemme siden tegnsæt?
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
02. juli 2007 - 23:56 #1
Ja!

For at vælge iso-8859-1 startes siden med

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
  :
</head><body>
  :
</body>/<html>
Avatar billede webroel Nybegynder
03. juli 2007 - 00:16 #2
Lige umiddelbart ville jeg også mene at det du skriver er korrekt, for jeg har i hvert fald set det før, men det virker ikke!

Det eneste der sker er, at den ikke læser min CSS fil mere og flytter lidt på opstillingen, men det er så også det!

Nogen gode ideer?
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. juli 2007 - 00:25 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>hjemmeside</title>
</head>

Dette burde virke, men det burde den første forslag jo også:)
Avatar billede webroel Nybegynder
03. juli 2007 - 00:44 #4
Den vil stadigvæk ikke...

Er der forskel på, om CSS'en er lagt direkte ind i head, eller om den ligger som en seperat fil?!
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 00:46 #5
Kan du give et link til siden, så vi kan se problemet?
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 00:47 #6
CSS skal stå i HEAD-sektionen uanset om den er indlejret eller ekstern.
Avatar billede webroel Nybegynder
03. juli 2007 - 00:48 #7
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 01:06 #8
ret charset=utf-8 til charset=iso-8859-1 som jeg foreslår 02/07-2007 23:56:32

måske ER det nødvendigt med ekstra anførselstegn så der skal stå:

<meta http-equiv="Content-Type" content='text/html; charset="iso-8859-1"'>
Avatar billede webroel Nybegynder
03. juli 2007 - 01:12 #9
Godt bud, men tilsyneladende ikke nok, for det virker stadig ikke...

Er snart ved at være godt træt af Surftowns server, jeg har ikke haft andet end besvær med den synes jeg :(
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 01:22 #10
Ja det kan være server relateret.

Jeg har downloaded dit site, og ser at index.html har den rigtige angivelse for 'charset', men serveren sender alligevel med 'utf-8'.

Hvis siden valideres med

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sandercollection.dk%2F&charset=iso-8859-1&doctype=Inline&ss=1&verbose=1

ses det at der er konflikt mellem http-header og meta-header.
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. juli 2007 - 01:40 #11
Bruger selv surftown og har ikke problemer med dem. Mon ikke svaret ligger i din html et eller andet sted.
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. juli 2007 - 01:45 #12
prøvede at ta din source kode og kopiere den over på min ftp. Der er ikke nogle problemer med bogstaverne der.
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 02:19 #13
Bortset fra diverse valideringsfejl ser det ud til at din HTML er 'i orden', og det er serverens program der ændrer tegnsættet til utf-8.
Dette er desværre uden for mit erfaringsområde.
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
03. juli 2007 - 03:46 #14
HOV:
Jeg ser først nu, at du bruger php.  :-}

Der kan man styre http-header'en manuelt. Sørg for der vælges charset=iso-8859-1

  header('Content-Type:text/html;charset=iso-8859-1')
Avatar billede windcape Praktikant
03. juli 2007 - 06:19 #15
Det er stadigvæk nemmere at angive det i HTML....
Avatar billede webroel Nybegynder
03. juli 2007 - 13:22 #16
Ville nu gerne have det i HTML i stedet, men det ser ikke ligefrem ud til, at min server vil det, så må nok hellere forsøge mig med PHP-versionen i stedet, bare for at få det til at virke... Dog virker det underligt at jansangill kan få det til at virke, hvis jeg ikke kan, det er trods alt samme udbyder.
Avatar billede jansangill Nybegynder
03. juli 2007 - 13:34 #17
Prøv at slette alt fra din ftp og ligge det op igen. Hvem ved, måske det vil hjælpe.
Avatar billede olebole Juniormester
03. juli 2007 - 15:02 #18
<ole>

"Det er stadigvæk nemmere at angive det i HTML...." >> måske, hvis man kunne - men det kan man ikke. En meta kan ikke overrule en HTTP-header  =)

/mvh
</bole>