Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
01. juli 2007 - 15:45 Der er 1 løsning

Tomcat under XP - problem med database adgang

Jeg har sat en Tomcat 5.0 op som jeg skal bruge offline til at udvikle nogle applikationer i ferien. Tomcat starter fint op (med startup.bat). Problemet opstår når jsp sider vil tilgå databasen. Jeg kører en MySQL der kører på port 3306. Jeg kan tilgå denne via kommandoprompten, den kører fint på port 3306 (ifølge "show variables like '%port%';"). Så langt så godt.
Der bliver så kastet en exception i jsp siden der skal have adgang til databasen. Den er:
javax.servlet.jsp.JspException: javax.servlet.jsp.JspException: Unable to get connection, DataSource invalid: "Communication failure during handshake. Is there a server running on localhost:3306?"
I web.xml (under WEB-INF direktoriet) er adgangen sat op som:
<context-param>
    <param-name> javax.servlet.jsp.jstl.sql.dataSource </param-name>
    <param-value>
jdbc:mysql://localhost:3306/fysik1,org.gjt.mm.mysql.Driver,user,password
    </param-value>
  </context-param>
user,password har de rigtige værdier i web.xml filen.
Det er den samme jeg bruger på forskellige linux servere; der virker det upåklageligt. Alle biblioteker er kopieret fra virkende servere (der kører under linux).
Jeg bruger ikke normalt Windows, derfor er jeg ikke klar over, om der er nogen lokal firewall der kunne stoppe adgangen - hvad den ikke gør for kommandoprompten (jeg har intet kendskab til opsætning af den slags under Windows).
Håber nogen har en ide til problemets løsning.
Mvh Carsten
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
01. juli 2007 - 19:45 #1
Oprettet det forkerte sted.