Avatar billede anazonda Nybegynder
30. juni 2007 - 22:39 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Er denne side lovlig at hente fra?

http://oemsoftware.in

Denne side faldt jeg over. De har EKSTREMT lave priser på software af alle typer (75$ for Adobe CS3 Design). Men jeg er svært usikker på om hvor vidt det er lovligt at hente fra.

Hvis i kender svaret eller kan henvise mig til nogen der kender svaret giver det point.
Avatar billede screem_brille Novice
30. juni 2007 - 22:43 #1
siden er ikke lovlig, det er kopi versioner. (det er muligt siden er lovlig, men du får ingen lovlig installation)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. juli 2007 - 09:36 #2
Adobe CS3 koster et stykke over 10.000 kr i Danmark. På den side du har fundet, koster det omkring 500 kr. Hvordan kunne du forestille dig at det skulle være en helt legal version? Selvfølgelig er det ulovlige piratkopierede udgaver de tilbyder.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 11:27 #3
Tak for det gode link.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 11:28 #4
PS. er det lovligt at distribuere sådanne link.
Avatar billede inglenook Praktikant
01. juli 2007 - 11:29 #5
Faktisk skal du ikke engang forvente nogensinde at modtage hvad du køber på sådan en side. Formålet er at få dig til at indtaste alle dine kreditkort informationer (inkl. sikkerheds nummeret på bagsiden), hvorefter dit kort vil blive brugt til masseindkøb over nettet indtil det lukkes ......
Generelt, hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det sikkert også.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 11:52 #6
inglenook>>> Tak for advarslen.
Avatar billede anazonda Nybegynder
01. juli 2007 - 13:19 #7
Sagen er bare den at der faktisk er en jeg modder sammen med i USA der har haft den over deres "APG" afdeling og i.flg. dem er det faktisk en lovlig side (og han fik sin vare). det er derfor jeg efterspørger et sted jeg konkret kan få det at vide. enten af en ekspert eller på skrift.

Og så ville jeg fremover anbefale ikke at være så sarkastisk når man svarer. dårlig Karma for det
Avatar billede anazonda Nybegynder
01. juli 2007 - 13:20 #8
screem_brille --> i og med du var den eneste der faktisk svarede på mit spørgsmål får du point
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juli 2007 - 13:33 #9
Hvis jeg må give mit besyv med, så synes jeg ikke, Screem_brille overhovedet er sarkastisk i sit svar. Forklar hvori sarkasmen ligger.
Avatar billede anazonda Nybegynder
01. juli 2007 - 13:37 #10
Citat: "det er muligt siden er lovlig, men du får ingen lovlig installation." Syntes jeg er MEGET sarkastisk... men det kan da også være det bare er mig.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juli 2007 - 13:39 #11
Ser ingen sarkasme, men en vigtig information - som du bad om - men det kan da også bare være mig :-)
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 13:49 #12
anazonda, jeg kan virkelig ikke se det sarkastiske, men fair nok, en anden gang spilder jeg ikke min tid på at svare på dine spørgmål.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. juli 2007 - 14:33 #13
Jeg synes du skal kontakte Adobe, spørge om de kender til siden og høre, hvad deres holdning er. Alternativt APG her i Danmark.
Avatar billede anazonda Nybegynder
01. juli 2007 - 15:07 #14
larsholmgaard_dk >> Se det lyder ikke som en dum ide. Den tager jeg til mig. Jeg var inde på APG's side men de vil åbenbart ikke tage sig af andet end musik og film. Men jeg ved ikke. Jeg skriver til adobe
Avatar billede inglenook Praktikant
01. juli 2007 - 15:11 #15
Utroligt man kan få dårlig karma for at give et generelt godt råd. Tak skal du have ! Folk som dig er med til at skræmme folk væk fra Eksperten.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 21:14 #16
Jeg er lidt forvirret nu.
1. Er siden lovlig ?
  1.1 I hvilke lande er den lovlig ?
  1.2 Er den lovlig i danmark. Gælder amerikansk lovgivning i DK.
  1.3 Er den lovlig i Norge ? De har deres helt egne regler ?
2. Hvis jeg køber noget og downloader til mit private forbrug. ?
  2.1 Så er det lovligt jvnf. privatlivets fred. ?
  2.2 Det er ikke lovligt, men ingen kan finde ud af det uden at krænke mit privatliv. ?

3. Det her er vist en hvepserede :-)
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 21:44 #17
1.0 selve siden er lovlig, indholdet er dog ikke.
1.1 selve siden er lovlig i dk, men brugen af den indkøbte SW er ikke.
1.3 nej ophavsretten gælder overalt i verdenen. (men langt fra alle lande håndhæver den)
2  nej for det er kopier, og det er ikke lovligt.
2.1 nej det er ulovligt ligemeget hvordan du vender og drejer det.
2.2 det vil nemt kunne blive opdaget ved en evt opdatering.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 22:09 #18
2.2 hvor opdaterer jeg så du kan se det ?
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 22:18 #19
Hvor jeg kan se det ??+ jeg er ikke producenten, men de vil kunne se det, hvis de kontrollerer serie nummeret ved opdatering.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 22:31 #20
2.2 Hvis jeg opdaterer der hvor jeg har købt produktet ?
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 22:40 #21
bauerdata hvorfor stiller du spørgsmål i en andens spørgsmål ??
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 22:51 #22
"fri debat"
ps. "2.2 Hvis jeg opdaterer der hvor jeg har købt produktet ?"
Avatar billede bauerdata Nybegynder
01. juli 2007 - 22:54 #23
screem_brille >>> "hvorfor svarer du på ""spørgsmål stillet i en andens spørgsmål ??"" "
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2007 - 23:01 #24
APG er musik og film.

Software er BSA.
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 23:02 #25
bauerdata, det var først nu jeg bemærkede at du har hijacket en andens spørgsmål.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
01. juli 2007 - 23:04 #26
Det er rigtigt Arne. Det var mig, der lige huskede forkert.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juli 2007 - 23:04 #27
Siden har næppe ret til at distribuere softwaren.

D.v.s. at du ikke får en legal licens ved køb.

Jeg mener at Indien har love om copyright, så siden må være ulovlig i Indien.

Hvis man handler med folk som man ved overtræder loven er der naturligvis en
stærk forøet risiko for:
- at varen indeholder malware
- at de ikke sender varen
- at de misbruger dine kredikort oplysninger
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
05. juli 2007 - 22:03 #28
Sad lige og kiggede på sidens Terms & Conditions. Man skal eje originalen for at bestille en kopi fra siden. Så det er vel lovligt nok (i nogle lande).
Så konceptet for "mange" år siden da var det en dansker der havde en PlayStationspilbackupservice. Ejede du et originalt spil ville han sælge dig en backup. Det var før gud og hver mand havde en brænder.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
05. juli 2007 - 23:12 #29
Når de ikke overtræder loven
Så må man sige at
der ikke er stærkt forøget risiko for
- at varen indeholder malware
- at de ikke sender varen
- at de misbruger dine kredikort oplysninger
Avatar billede bauerdata Nybegynder
05. juli 2007 - 23:23 #30
Hvis et firma distribuerer bibler i danmark, er siden så lovlig i kina,
Hvis man handler med folk som man ved overtræder loven er der naturligvis en
stærk forøet risiko for:
- at varen indeholder malware
- at de ikke sender varen
- at de misbruger dine kredikort oplysninger

Dermed at det fastslået at dansk bibelselskab er farlige at handle med :O)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2007 - 00:59 #31
jake>

Jeg tror ikke at den lille finesse får sælger af krogen. Det er vel ret åbenlyst
at dem der køber der ikke har en original.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juli 2007 - 01:00 #32
bauerdata>

Øh ????
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
06. juli 2007 - 10:57 #33
Arne - Nej jeg tror det heller ikke. Men som du også skrev "D.v.s. at du ikke får en legal licens ved køb." Men har man de krævede licenser er sw-firmaerne ikke (altid) bekymret over hvilket medie man installerer fra.
Vil også sige at havde jeg smidt mine installationsskiver væk ville jeg foretrække at få nogle nye fra producenten frem for et mere eller mindre suspekt site på nettet.