Avatar billede moba Nybegynder
28. juni 2007 - 23:23 Der er 7 kommentarer

access installation på en server

Hejsa
Jeg har problemer med performance på en db som er delt op i frontend og backend. Backend ligger på en forholdsvis ny server, så der burde ikke være problemer i det. Ved afvikling af en query som trækker på 5-7 tabeller skal jeg vente ca 2 minutter. Hvis jeg afvikler databasen lokal på en pc, tager samme query 5 sekunder. Jeg har følgende 2 spørgsmål.
1) Skal (eller er det en fordel at)access være installeret på serveren?
2) Kan mit performanceproblem have noget med rettigheder at gøre(altså styret af AD'et) Sidste spørgsmål er afledt af, at jeg har forsøgt at afvikle databasen direkte fra serveren, altså uden opdeling i frontend / backend, den første brugere kunne åbne databasen unden problemer, men bruger nr. 2 fik ikke lov?

Håber i kan hjælpe med den!

Morten
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
29. juni 2007 - 01:14 #1
1) Access behøver ikke være installeret på serveren. Det har ikke noget at sige.

2) Åbner du databasen med eksklusiv adgang? Hvad er AD'et?
Har du fulde skriverettigheder på serveren?
Avatar billede dkmornie Nybegynder
29. juni 2007 - 07:23 #2
Det kan også være noget med mængden af data i forespørgslen.

Når man laver forespørgsler mod en access database over netværk, henter access alle data over lokalt før resultatet laves. Så hvis du har 5 tabeller med 100000 poster i hver, vil det tage lang tid over netværk i forhold til lokalt.

SQL server f.eks. gør det anderledes, der laves arbejdet på sql serveren og resultatet på f.eks. 1000 poster sendes retur til f.eks. access som frontend.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
29. juni 2007 - 07:45 #3
dkmornie > Præcis.
Moba > Det er vigtigt at du begrænser antallet af felterne i query'en til dem du skal bruge. Formular kan loades med en datakilde som fx "SELECT id, navn, adresse FROM tabel1 WHERE ID=3" i stedet for "SELECT * FROM tabel1"
Avatar billede moba Nybegynder
29. juni 2007 - 09:14 #4
Jeg begrænser mine forespørgsler i det omfang det er muligt. pt er der ikke mange record i tabellerne < 100! Det er en ny db. den eneste tabel som har mange records er en postnr tabel!

Jeg åbner databasen som "shared"
AD = active directory (windows)
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
29. juni 2007 - 09:44 #5
Hvordan ser din query ud?
Avatar billede moba Nybegynder
01. juli 2007 - 12:37 #6
Jeg trækker på postnr tabellen 3 gange i samme sql statement fordi jeg har 3 forskellige postnr. hvortil jeg skal have vist et bynavn. Det forklarer jo nok en del af problemet.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
01. juli 2007 - 13:56 #7
Hvordan trækker du postnumrene?