Avatar billede webrex Nybegynder
28. juni 2007 - 19:47 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Spam-mails hver dag - flere hundrede eller mere!

Jeg er ikke sikker på, om det er den rigtige kategori.

Spørgsmålet omhandler:
Mit firma som jeg har lavet en hjemmeside for bliver spammet med reklame-emails, hvilket betyder tidspild med sletning af disse mails. (Får flere hundrede eller mere om dagen).

Problemet er måske, at deres emails står skrevet på nettet - hvilket fører til følgende spørgsmål:

Hvad gør man for at undgå, at den på hjemmesiden skrevne email bliver misbrugt?

Og nu er email'ene på siden sikkert registreret i en database, som hackerne bruger, hvad skal gøres for at komme ud af den?

Hvis I har andre gode råd, da kom endelig med dem!

Koden ser pt. sådan ud:

(...)
Email:<a href="mailto:navn@firmanavn.dk" class="links"> navn@firmanavn.dk</a>
(...)

Mvh.
Webrex
Avatar billede bentn Nybegynder
28. juni 2007 - 20:15 #1
Hvis jeres mail adresser først er opfanget er det hammer svært at slippe fra spam. En mulighed er at oprette en anden adressen, droppe koden og skrive mail-adressen i form af noget smart-grafik. Problemet med koden er "mailto", det er den der bliver opfanget af dvs, spam-robotter/scripts.
Avatar billede cpufan Juniormester
28. juni 2007 - 20:15 #2
http://scriptasylum.com/tutorials/encdec/encode-decode.html

denne kan skjule emailadressen på hjemmesiden.

mht dem der er registreret, er du nød til at nedlægge dem,
og oprette nye der ikke er registreret.
spammerne sletter ikke godvilligt gyldige adresser.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. juni 2007 - 20:56 #3
Der er en udmærket artikel her: http://www.html.dk/artikler/00041/

Og laver I nye mailadresser som skal på Jeres hjemmeside, er her et værktøj til at generere koden til beskyttede mailadresser: http://www.html.dk/artikler/00041/convert_email.asp

Et alternativ kunne være at få lavet et alternativ mailhotel til virksomheden. Hedder din virksomhed Eksperten, har du sikkert et web- og mailhotel der hedder eksperten.dk.
Lav dermed et mailhotel der f.eks hedder exp.dk. Opret de samme aliasadresser som I allerede har.
Eks: Du har nu en mailadresse der hedder webrex@eksperten.dk. På det nye mailhotel laver du en tilsvarende adresse webrex@exp.dk.
Når det er gjort, redelegerer du mailadresserne på det oprindelige mailhotel, til mailadresserne på det nye. I får dermed selvf. stadig spam. Når der er gået et stykke tid, og alle kunder er informeret om Jeres nye adresser, stopper I redelegeringen. Slet det gamle mailhotel, eller deaktiver det. Det vil jo stadig modtage tonsvis af mails, og belaste Jeres mailserver.
Avatar billede olebole Juniormester
29. juni 2007 - 13:35 #4
<ole>

På ét eller andet tidspunkt er der en anden, der skriver din ukrypterede e-mail-adresse på nettet ... så skal du igen til at 'flygte' til et nyt mail-domæne.

Betal en smule mere og få en host, der tilbyder et effektivt spam-filter  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. juli 2007 - 13:54 #5
Det har du ret i, olebole, men det var en metode til at få ryddet komplet op.

Webrex: Har I aktiveret noget spamfilter hos Jeres udbyder?
Avatar billede webrex Nybegynder
15. juli 2007 - 22:58 #6
>akyhne - ja, det har vi. Men jeg må lige tjekke, hvilket et det er.
Avatar billede webrex Nybegynder
15. juli 2007 - 23:10 #7
> Akyhne: I generatoren her http://www.html.dk/artikler/00041/convert_email.asp har jeg tænkt mig stadig i feltet "link tekst" at skrive selve emailen xx@xx.xx - da jeg mener folk bør kunne se emailen? Men mister det så lidt formålet at lave den krypteret eller hjælper det stadigvæk?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. juli 2007 - 00:32 #8
Som jeg har forstået det, læser robotterne mailadresserne både som den læses og som den skrives. Det vil sige at robotten både tolker html koden bag teksten og selve teksten som den står. Det er derfor du både skal skrive noget andet end den rigtige adresse, samt få kodet mailadressen som generatoren gør.
Du kan alternativt skrive:

dinmailNOSPAM@firma.dk
dinamil at firma dot dk
dinmail snabela firma punkt dk
dinfirma(snabela)firma.dk

eller hvad du nu kan finde på. Alternativet er et billede.

En sidste mulighed er at mailadressen står rigtigt, men at snabela er udskiftet med et billede af et snabela. Her vil designet dog ryge lidt, da alle browsere ikke nødvendigvis tolker skriftstørrelsen ens.
Avatar billede olebole Juniormester
16. juli 2007 - 13:35 #9
- og du kan lave en formular, hvor brugeren skriver en besked. Formularen submittes så mod din server, som sørger for at sende dig en mail med det indhold, brugeren skrev
Avatar billede webrex Nybegynder
16. juli 2007 - 20:18 #10
Når jeg kigger, hvad de store firmaer gør (mange af dem), så ser det ud til, at de ikke går på kompromis med email-visning i sin originale forstand. Dvs. de skriver den fuldt ud, evt. som mailto. Hvorimod de sommetider kryptere den i html-koden.

Jeg ønsker også at folk kan se den. Men løsningen er så, at jeg bruger den generator, som akyhne henviste til at kryptere med.

Lyder det ikke som en fin løsning?

Med til løsningen hører, at jeg kontakter tdc og beder dem stramme spam-filteret.
Avatar billede webrex Nybegynder
16. juli 2007 - 20:19 #11
Tror det var klart nok, men blot for en sikkerheds skyld: Den skrives rent ud i browser, men krypteres i kilden. Det må også hjælpe lidt.
Avatar billede roenving Novice
18. juli 2007 - 13:23 #12
-- og et par flere mligheder, først en meget avanceret olebole-ting: http://www.eksperten.dk/spm/497055

-- og så en simplere, som jeg ikke kan forestille mig crawlers kan bryde, da de jo skal behandle tusindvis af sider pr. sekund og derfor ikke har råd til at have en javascript-fortolker:

<script type="text/javascript">
function writeMail(navn,domaine){
  document.write('<a href="mail' + 'to\72' + navn + '\100' + domaine + '">Skriv til ' + navn + '\100' + domaine + '<\/a>');
}
</script>

-- og de steder, man så skal have en mailto udskrevet:

<script type="text/javascript">writeMail('hans','mitDomaine.dk');</script>
Avatar billede olebole Juniormester
18. juli 2007 - 14:22 #13
- og med mindre, man i forvejen har brug for psykofarmaka p.gr.a. rotterende, uhelbredelig paranoia, er min løsning vildt overkill. Den kode, roenving skriver, er mere end rigelig  ;o)
Avatar billede webrex Nybegynder
04. august 2007 - 18:15 #14
Som jeg læser de ovennævnte indlæg stemmer dit, Roenving, med det jeg ønsker.

Kunne du lave et simpelt eks. på, hvordan det skrives - sættes ind i et .htm? Eller med andre ord - hvad skal jeg ændre - hvad betyder to\72...
Avatar billede roenving Novice
06. august 2007 - 14:52 #15
\72 er oktal for : mens \100 er oktal for @

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>

<title>writeMail-eksempel</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script type="text/javascript">
function writeMail(navn,domaine){
  document.write('<a href="mail' + 'to\72' + navn + '\100' + domaine + '">Skriv til ' + navn + '\100' + domaine + '<\/a>');
}
</script>
</head>
<body>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.,
<p>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.,
</p>
<p>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.,
</p>
<p>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.<br>
<script type="text/javascript">writeMail('hans','mitDomaine.dk');</script>

</p>
<p>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.,
</p>
<p>
Bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla., bla.<br>
<script type="text/javascript">writeMail('peter','ditDomaine.dk');</script>

</p>
</body>

</html>

Velbekomme '-)
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 00:15 #16
roenving >> For nylig opdagede jeg, at oktal-tal er deprecated fra og med JavaScript 1.5:
    http://developer.mozilla.org/en/docs/Core_JavaScript_1.5_Reference:Deprecated_Features#Escape_Sequences

Til erstatning for min oktal-konverter har jeg derfor skrevet en UniCode konverter:
    http://www.dengodekode.dk/unicoder/

- feel free  ;o)
Avatar billede roenving Novice
08. august 2007 - 17:27 #17
Ja så skal funktionen jo ændres til:

<script type="text/javascript">
function writeMail(navn,domaine){
  document.write('<a href="mail' + 'to\u003a' + navn + '\u0040' + domaine + '">Skriv til ' + navn + '\u0040' + domaine + '<\/a>');
}
</script>

-- hvilket jo absolut ikke gør den nemmere at gennemskue for en mailharvester !-)
Avatar billede webrex Nybegynder
23. august 2007 - 13:06 #18
Undskyld det sene respons.

> Roenving: Er det rigtig forstået, at det kun er nødvendigt for mig at ændre "navn" og "domæne" i den lille kode som er inde i "body", dvs. følgende kode: <script type="text/javascript">writeMail('peter','ditDomaine.dk');</script> ?

Spg. 2: Den behandler hele linjen som link. Dvs. med streg under - kan man ikke behandle "skriv til" (som jeg egentlig vil have skal hedde "Email:") og selve email-adressen forskelligt? Fx sætte css-klasser på eller lign.?
Avatar billede roenving Novice
27. august 2007 - 16:52 #19
1. Jepz !-)

2. Så kan du flytte det uden for linket:

<script type="text/javascript">
function writeMail(navn,domaine){
  document.write('Email: <a href="mail' + 'to\u003a' + navn + '\u0040' + domaine + '">' + navn + '\u0040' + domaine + '<\/a>');
}
</script>

-- els velbekomme '-)
Avatar billede webrex Nybegynder
27. august 2007 - 20:04 #20
Rigtig mange gange tak for hjælpen til jer alle og især dig, Roenving.
Avatar billede webrex Nybegynder
31. august 2007 - 15:13 #21
Kan jeg og hvordan sætte en class="links" på emailen - dvs. så jeg styrer udseende af xxx@xxx.dk?

Jeg bruger så vidt jeg kan huske nemlig css-attributten: a {} i forvejen.
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 19:18 #22
Så bliver det på formen:

a.dinKlasse {
  // properties og værdier
}
a.dinKlasse:hover {
  // properties og værdier
}
Avatar billede webrex Nybegynder
01. september 2007 - 11:46 #23
Jeg skal vide, hvor class="links" skal stå i html-dokumentet...?
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2007 - 17:57 #24
Hvad er det, du er i tvivl om?
Avatar billede webrex Nybegynder
02. september 2007 - 11:21 #25
At selve e-mail-adressen "xx@xx.dk" skal styres i et style-dokument med referencen class="links". Hvor skal jeg indsætte class="links" henne? --- I html-dokumentet, ja, men hvor i dette?
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2007 - 11:27 #26
Et er at lave sine links om, men hvad med også at sikre sig med et ordenligt SPAM tjeck på mailserveren ? Jeg får også en del spam, men minimum 99% af det spam jeg modtager har min mailserver tagget for mig, så når mit mailprogram henter mails så bliver de automatisk slettet
Avatar billede webrex Nybegynder
02. september 2007 - 14:03 #27
Jeg kører med outlook. > Leif, du mener, at jeg desuden skal kontakte udbyderen (TDC)
, ikke?
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2007 - 14:16 #28
Det er jo anpå hvor I har hosted Firmaets mail ?
Avatar billede leif Seniormester
02. september 2007 - 14:17 #29
Så hvis det er TDC som har hosted jeres mail så skal du kontakte dem !
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 15:20 #30
webrex >> jeg troede bare, du havde gennemskuet min kommentar (31/08-2007 19:18:49):

a.links {
  // properties og værdier
}
a.links:hover {
  // properties og værdier
}
Avatar billede bentn Nybegynder
06. september 2007 - 23:34 #31
lytter med
Avatar billede webrex Nybegynder
07. september 2007 - 09:12 #32
> Olebole, ved ikke om det er mig som udtrykker mig håbløst, men for at illustrere, spørger jeg mere simpelt: Er nedenstående kode rigtig?

<script type="text/javascript">
function writeMail(navn,domaine){
  document.write('Email: <a href="mail' + 'to\u003a' + navn + '\u0040' + domaine + '">' + navn + '\u0040' + domaine + class="links"'<\/a>');
}
</script>

Jeg tror jeg har indsat class="links" forkert :)

Grunden til at jeg ikke skriver a.links, som du skriver, Olebole, er at den bruges i forvejen.
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
07. september 2007 - 09:26 #33
Man kan også vende diskussionen på hovedet.
Spam rammer i dag mange firmaer, hvis du skal være synlig på nettet skal din mailadresse også være det.
Og så er man mål for spam.
Den bedste måde at undgå spam på er etablering af et spamfilter, enten på jeres egen mailserver eller eksternt hostet.
De 3 største udbydere af antispam i Danmark er mig bekendt SpamFigther, Softscan og Virus112. Desuden sælger de fleste antivirus leverandører idag også spamfiltre til installation på serveren.
Jeg vil nødig anbefale et firma eller en løsning.
Men blot pointere at det nok er vigtigere at hindre mail hos brugerene med filtre frem for at ændre koden på hjemmesiden.
Og det er også sådan de fleste store firmaer gør.