Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 14:43 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

bøvl med phpmyadmin

Jeg har lige installeret mysql5, php4 og phpmyadmin på windows 2000. php virker og mysql ser også ud til at kører i baggrunden.
phpmyadmin ligger i inetpub/wwwroot
jeg starter phpmyadmin men for at vide, at der er en fejl 1045 og at det sandsynligvis skyldes at jeg ikke har oprettet en konfigurationsfil. Der linkes til opsætningsscript.

Jeg klikker add under server og den finder selv parametre fra mysql og jeg klikket Add.

Så får jeg at vide, at jeg ikke har sat en phpmysqladmin database.... , men nedenunder står at en ny server er tilføjet.

Jeg kører phpmyadmin igen, men fejl 1045 er der stadig.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 15:01 #1
Prøv at gå ind i din phpmyadmin-mappe. Der skulle gerne være et eksempel på en fil der hedder config.sample.inc.php - denne indeholder et eksempel på hvordan din configurationsfil skal se ud.
Du kan nu rette config.sample.inc.php filen til og så omdøbe den til config.inc.php - så skulle det hele gerne virke...
Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 16:11 #2
Jeg har nu lagt config.sample.inc.php i config-mappe og omdøbt til config.inc.php og kørt scripts/setup.php. Derefter smidt config.inc.php tilbage til phpmyadmin-mappen og slettet config-mappen. Men jeg for stadig denne fejl.
MYSQL returnerede:

#1045 - Access denied for user
'root'@'localhost' (using password: NO)

Hvis jeg kører mysql.exe, for jeg også en access denied for user, men her står ODBC@localhost.

Jeg troede fejlen var at jeg ikke havde oprettet den database jeg havde skrevet i phpmyadmin setup.

Men hvad er det så mysql vil have?
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:15 #3
den vil have det korrekte brugernavn og password til databasen...
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:16 #4
Prøv at post din config-fil(erstat blot evt. password etc med ***)
Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 16:21 #5
Har iøvrigt kigget i ODBC men der er ingen mulighed for at sætte en mysql-forbindelse.
Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 16:25 #6
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.10.2 setup script by Michal &#268;iha&#345; <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 10420 2007-06-03 23:30:40Z lem9 $
* Date: Wed, 27 Jun 2007 13:55:36 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['only_db'] = 'min_db';

/* End of servers configuration */

?>
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:25 #7
nej, for det kræver at man installere MySQL ODBC 3.5 også...men det er ikke nødvendigt for at få phpmyadmin op og køre.
Prøv at post din config her.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:27 #8
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.10.2 setup script by Michal &#268;iha&#345; <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 10420 2007-06-03 23:30:40Z lem9 $
* Date: Wed, 27 Jun 2007 13:55:36 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['only_db'] = 'min_db';

/* End of servers configuration */

?>
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:27 #9
Så bliver du bedt om at indtaste brugernavn og password.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 16:28 #10
Måske skal du bare lave det sådan:
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.10.2 setup script by Michal &#268;iha&#345; <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 10420 2007-06-03 23:30:40Z lem9 $
* Date: Wed, 27 Jun 2007 13:55:36 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';

/* End of servers configuration */

?>
Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 16:55 #11
ok, nu vil konfigurationsfilen bruge et hemmeligt kodeord (blowfish_secret).
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 17:03 #12
Ja, det er sandt... det havde jeg glemt:
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.10.2 setup script by Michal &#268;iha&#345; <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 10420 2007-06-03 23:30:40Z lem9 $
* Date: Wed, 27 Jun 2007 13:55:36 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';

/* End of servers configuration */

$cfg['blowfish_secret'] = 'Skrivhvadduvilher';
?>
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 17:24 #13
virker det?
Avatar billede jan2001 Nybegynder
27. juni 2007 - 17:41 #14
Jeg bliver bedt om bruger og password, men når jeg indtaster brugernavnet, så sker dette:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\Config.class.php(373) : eval()'d code:1) in c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\common.lib.php on line 416

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\Config.class.php(373) : eval()'d code:1) in c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\common.lib.php on line 1062
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 17:51 #15
hmm...lyder mystisk...
Det aner jeg desværre ikke hvad skyldes...
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 14:52 #16
efter at have genstartet computeren, bliver bedt om brugernavn og kodeord som før. Men selvom jeg indtaster det rigtige, så vender den bare tilbage til loginsiden.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 15:11 #17
Det er vigtigt at cookies er slået til. Alternativt kan du indtaste dit password i din config-fil, så den istedet kommer til at se således ud(erstatt MITPASSWORD med password til root-brugeren):
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 2.10.2 setup script by Michal &#268;iha&#345; <michal@cihar.com>
* Version: $Id: setup.php 10420 2007-06-03 23:30:40Z lem9 $
* Date: Wed, 27 Jun 2007 13:55:36 GMT
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (config:root) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysql';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'config';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'MITPASSWORD';

/* End of servers configuration */

$cfg['blowfish_secret'] = 'Skrivhvadduvilher';
?>
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 15:32 #18
Det ændrede lidt. nu sker følgende:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\Config.class.php(373) : eval()'d code:1) in c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\common.lib.php on line 416

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\Config.class.php(373) : eval()'d code:1) in c:\inetpub\wwwroot\phpmyadmin\libraries\auth\config.auth.lib.php on line 82

plus

MySQL returnerede:

#1251 - Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 15:46 #19
Har du både den nyeste phpmyadmin og den nyeste MySQL?
Avatar billede jan2001 Nybegynder
28. juni 2007 - 16:10 #20
mysql 5.0 og phpmyadmin 2.10.2
Avatar billede mikkelk Nybegynder
28. juni 2007 - 16:25 #21
Hmm...prøv at brug configurationsværktøjet igen og indskriv også password denne gang...
Avatar billede jan2001 Nybegynder
05. juli 2007 - 19:14 #22
Nej. Jeg opgiver og går tilbage til access. Det virker til mit brug. Men tak for forsøget. Læg da et svar.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
05. juli 2007 - 22:36 #23
...et svar...