Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 10:26 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hente fra to tabeller - udluk tomme felter

Hej Eksperter

Dette er egentlig ret simpelt. Jeg har gjort det før, men er nu ved at blive sindsyg over at jeg ikke kan huske hvordan. Jeg skal trække oplysnninger ud fra to tabeller, hvor der skal tjekkes for indhold i det ene felt(det skal bare indholde noget)

Jeg havde tænkt at det skulle være ca. sådan her, men det virker ikke.

SELECT tabel1.felt1, tabel2.felt2 FROM tabel1, tabel2 WHERE tabel1.TopID = tabel2.TopID AND tabel1.felt1 >0

Altså...jeg vil finde de felter der har indhold og kæde dem sammen med en anden tabel.

På forhånd tak
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 10:49 #1
SELECT tabel1.felt1, tabel2.felt2 FROM tabel1 inner join tabel2 on tabel1.TopID = tabel2.TopID WHERE tabel1.felt1 >0
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 10:50 #2
eller måske SELECT tabel1.felt1, tabel2.felt2 FROM tabel1 left join tabel2 on tabel1.TopID = tabel2.TopID WHERE tabel1.felt1 >0

Hvis du altså vil have records fra tabel1 med selvom der ikke er relaterede records i tabel2
Avatar billede fennec Nybegynder
27. juni 2007 - 10:56 #3
Nu siger du "tomme felter" snakker vi så NULL værdier, for så brug:
WHERE tabel1.felt1 is not null
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 10:56 #4
Jeg har lige testet det i phpMyAdmin, men det virker desværre ikke. Den returnerer ikke en fejl men ingenting. Det burde virke men det gør det ikke. Har du et bud på hvorfor?
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 11:10 #5
Det virker nu. Ændrede 0 til "", da jeg lige havde overset at det var et tekstfelt :) Jeg takker
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 11:44 #6
Det var så lidt... lukker vi spørgsmålet?
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 11:46 #7
vi lukker.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 12:24 #8
Du skal godkende svaret for at lukke spørgsmålet og tildele point...
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 12:36 #9
så er den lukket. Endnu en gang tak
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 12:43 #10
En mærkelig ting at tildele sig selv halvdelen af pointene, men ok...
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 13:03 #11
Shit...gjorde jeg det. Det må du meget undskylde. Jeg får lige fat i admin og fikser det. Det er kun anden gang jeg skriver indlæg og min første tildeling af points. Jeg prøver lige at fikse det med admin.

Det var ikke med vilje. Jeg er taknemmelig for din hjælp
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 13:36 #12
Det er helt fint - det var somænd blot for at gøre dig opmærksom på hvordan eksperten fungerer. Jeg klarer mig fint uden de point - bare huske til en anden gang kun at tildel dem point der reelt skal ha' point :-)
Avatar billede starfarm Nybegynder
27. juni 2007 - 13:41 #13
Du har vist fået dem alligevel...der står ihvertfald at jeg har tildelt mig selv 0 points og dig 150...Men ja. Jeg skal lige lære det :) Godt ord igen
Avatar billede mikkelk Nybegynder
27. juni 2007 - 13:56 #14
Ok :-) Så bare lige ud som om du havde fået dem fordelt, min fejl så. anyway fortsat god fonøjelse med eksperten.