Avatar billede danino Nybegynder
26. juni 2007 - 14:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tæller man antal rækker, som kommer ud fra mssql-database

Hej Alle.

Hvordan tæller man antal rækker i et mssql-udtræk - altså client-side?

Jeg har objektet rs - hvorfor jeg troede man kunne skrive rs.RecordCount, men den returnerer altid -1, uanset hvor mange rækker der returneres.

Jeg kan ikke bare i min sql-query skrive SELECT count(*), for min sql er forholdsvis kompleks, og den vil derfor have mig til at skrive nogle kolonner i en GROUP BY eller en anden funktion - men der må være en nemmere metod.

I php kan man jo f.eks. bare skrive mysql_num_rows(rs)...

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede fennec Nybegynder
26. juni 2007 - 15:20 #1
Recordsette skal åbnes med den rigtige cursor/mode eller hvad det nu hedder. Mener det er 3,3 der skal på:

rs.open sql, conn, 3, 3
response.write rs.RecordCount
Avatar billede fennec Nybegynder
26. juni 2007 - 15:21 #2
Det er vist ikke muligt i de gamle versioner af MySQL/Driver at gøre dette...
Avatar billede danino Nybegynder
26. juni 2007 - 15:41 #3
Hm.. Er ikke helt med - er som sagt helt ny indenfor asp.

Kan du sætte det ind i følgende:?

' Opret forbindelse
set Conn = server.createobject("adodb.connection")
Conn.open "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={SQL Server};SERVER=localhost;uid=***;pwd=***;DATABASE=***"

' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

If rs.RecordCount > 0 Then
....
Avatar billede fennec Nybegynder
26. juni 2007 - 15:56 #4
For at bruge RecordCount metoden, skal objektet oprette som et recordset. Conn.execute giver kun begrænset muligheder:

set Conn = server.createobject("adodb.connection")
Conn.open "PROVIDER=MSDASQL;DRIVER={SQL Server};SERVER=localhost;uid=***;pwd=***;DATABASE=***"

set rs = server.createobject("adodb.recordset")
rs.open strSQL, Conn, 3, 3
If rs.RecordCount > 0 Then

Men hvis du bare skal tjekke om der er rækker eller ej. kan du bruge eof (End Of File) i stedet:

Set rs = Conn.Execute(strSQL)
If not rs.EOF Then
end if

eller bare starte løkken. Den kører kun så længe der er rækker:
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
while not rs.eof
  ...
  rs.MoveNext
wend
Avatar billede danino Nybegynder
26. juni 2007 - 16:03 #5
Tak - ja, jeg skulle bare tjekke, om den overhovedet returnerede nogen rækker.

Læg et svar :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
26. juni 2007 - 16:20 #6
.o) <-- One Eyed Jack