Avatar billede hmf Nybegynder
26. juni 2007 - 11:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indsætte vandret kombinationsboks i Excel

Hej,

I dag bruger jeg at indsætte en kombinationsboks i Excel, hvor dataområdet er markeret som lodret kolonne.

Jeg har forsøgt at oprette endnu en kombinationsboks, hvor jeg har markeret et vadret/ række dataområde (fx B1:H1), men kan ikke få det til at virke - er der nogen som har en løsning på dette problem?

Årsagen hertil er, at jeg bagefter skal bruge værdierne til at slå op i en matrix ... og herudfra få forskellige udfald!
Avatar billede excelent Ekspert
27. juni 2007 - 19:03 #1
Hvis du kan bruge en Datavaliderings dropdown løsning så sig til.
Avatar billede hmf Nybegynder
28. juni 2007 - 08:34 #2
jeps ... det har jeg faktisk også forsøgt mig, men her er jeg desværre også stødt på et problem.

I mit inddataark har jeg i kolonne B mine priser - i C1:E1 en overskrift (prislistenavn som fortsætter i F1:H1 osv), mens jeg i cellerne C2 & D2 & E2 har nogle "komponenter" som den aktuelle prislisten består af. Min tanke var herefter at jeg kunne vælge min prisliste fra en datavaliderings drop down og herefter slå op i matrix vha en kombination af index og match-formler!! MEN når jeg markerer området C1:H1 og navngiver det og opretter liste får jeg desværre i listen følgende valgmulighdere: prislistenavn1, blank, blank, prislistenavn2, blank, blank osv. Jeg har merged C1:E1 men tilsyneladende ser excel stadig det som 3 cellen, hvorfor jeg får de blanke valgmulighdere i min dropdown. Var det den løsning du tænkte på? og kan du evt. hjælpe med mit datavaliderings dropdown problem?
Avatar billede excelent Ekspert
28. juni 2007 - 09:07 #3
ingen problem
skal se om jeg kan nå det i løbet af dagen, ellers efter arb.tid
Avatar billede excelent Ekspert
28. juni 2007 - 15:07 #4
I hvilken celle skal drop-down liste for priser være
og hvilke celler i kolonne B skal medtages?

I hvilken celle skal drop-down liste for værdierne i C1:H1 være
og skal evt tomme sorteres fra ?

Fjern lige dine definerede navne i dette område, samt evt. fletning
Avatar billede excelent Ekspert
28. juni 2007 - 15:11 #5
eller var det kun for det vandrette område du skulle bruge en drop-down?
Avatar billede excelent Ekspert
28. juni 2007 - 20:00 #6
Indsæt denne kode i arkets kodemodul
(højreklik på fane, vis programkode)
opretter en dropdown liste i A1

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("C1:H1")) Is Nothing Then Exit Sub
Dim t, List
  For t = 3 To 8
    If Cells(1, t) <> "" Then List = List & "," & Cells(1, t)
  Next
  With Range("A1").Validation ' ret A1 hvis du vil have list i anden celle
    .Delete
    .Add xlValidateList, Formula1:=List
    .InCellDropdown = True
  End With
End Sub
Avatar billede hmf Nybegynder
28. juni 2007 - 21:46 #7
..hmm jeg kender desværre ikke til kode, men forhåbentlig kan jeg lære det!

Jeg skal kun bruge en drop-down for det vandrette område F3:BB3 i arket "Inddata" - jeg har merged cellerne G3:I3 og J3:L3 osv og navngivet hele området F3:BB3 for "prisliste"
Problemet med min nuværende drop-down er som sagt, at Excel tilsyneladende stadig ser mit merged område G3:I3 som 3 celler, således at jeg får følgende resultat i min drop-down: prislistenavn1, blank, blank, prislistenavn2, blank, blank osv - og her ønsker jeg blanke sorteret fra.

Min drop-down liste ønsker jeg imidlertid i et andet ark kaldet "TTO" i celle B4. Betyder det så, at jeg skal stå (og indsætte kode) i det ark, hvor jeg ønsker min drop-down eller i "inddata" arket?
Avatar billede excelent Ekspert
28. juni 2007 - 22:16 #8
ok ja så skal der ændres lidt :
indsæt denne i arket Inddata's kodemodul
(højreklik på fane, vis programkode)

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("F3:BB3")) Is Nothing Then Exit Sub
Call myList
End Sub

herefter taster du i arket ALT+F11
vælg menuen Insert > Module
indsæt følgende kode i vindue til højre

Sub myList()
Dim t, List
  For t = 5 To 54
    If Cells(3, t) <> "" Then List = List & "," & Cells(3, t)
  Next
  With Sheets("TTO").Range("B4").Validation
    .Delete
    .Add xlValidateList, Formula1:=List
    .InCellDropdown = True
  End With
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
29. juni 2007 - 11:21 #9
OBS:
koden/Listen opdateres hver gang du ændrer, tilføjer eller sletter
noget i området F3:BB3, så du kan evt. lige indtaste et tal i området
for at aktivere koden første gang (evt. blot gentag en værdi som du har)
Avatar billede hmf Nybegynder
29. juni 2007 - 11:34 #10
FANTASTISK - det virker og var lige præcis det jeg skulle bruge. Tusind tak for hjælpen....du har ihvertfald fortjent pointene (var måske faktisk et spørgsmål til mere end 30 point!). Vil du lægge et svar :-)
Avatar billede excelent Ekspert
29. juni 2007 - 12:45 #11
ok velbekom