Avatar billede mtrolle Nybegynder
24. juni 2007 - 21:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kommunikere mellem 2 databaser på 2 servere

Hej,

Jeg har behov for at kunne lave en NOT IN forespørgelse mellem 2 servere (a og b).
I PHP kan jeg fx lave 2 connections
$a = mysql_connect('1.1.1.1','user','password');
$b = mysql_connect('2.2.2.2','user','password');

Herefter kan jeg så lave en forespørgelse på de forskellige connections således:
mysql_query("SELECT * FROM tabel1",$a); //forespørger i a server
mysql_query("SELECT * FROM tabel2",$b); //forespørger i b server

nu vil jeg bare gerne lave en forespørgelse således:
mysql_query("SELECT * FROM `tabel1` WHERE `field1` NOT IN (SELECT `field2` FROM `tabel2`)");

Kan det lade sig gøre på en måde?
Avatar billede mikkelk Nybegynder
24. juni 2007 - 21:41 #1
Tror ikke det lader sig gøre hvis der er tale om to forskellige databaseservere.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juni 2007 - 21:41 #2
Jeg tror ikke du kan lave en NOT IN SUBQUERY på tværs af 2 servere.
Du kan jo have selve php koden på maskine 1, som så forbinder til mysql server 2 og mysql server 3.
Det vil sige mysql server 2 og 3 snakker jo ikke direkte sammen.
Jeg tror jeg ville trække data ud fra server 1 og så lave en query efterfølgende mod server 2.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. juni 2007 - 22:50 #3
Bare del det op:

$qb = mysql_query("SELECT `field2` FROM `tabel2`". $b);
$res = array();
while ( $row = mysql_fetch_assoc( $qb ) )
{
  $res[] = $row['field2'];
}
$ids = implode(",",$res);
$qa = mysql_query("SELECT * FROM `tabel1` WHERE `field1` NOT IN ($ids)", $a);

:)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. juni 2007 - 01:42 #4
coderdk: Det kan man vel ikke (i alle tilfælde), hvis det er på 2 forskellige servere hos forskellige udbydere...
Avatar billede coderdk Praktikant
25. juni 2007 - 02:41 #5
akyhne, Joh, såfremt at de tillader ekstern adgang til databasen, hvilket jeg går ud fra de gør i dette tilfælde - mtrolle, du kan godt fra webserveren lave alm. queries på begge databaser, korrekt?
Jeg går i øvrigt ud fra at field1 og field2 er INTs...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. juni 2007 - 03:12 #6
Ok. Det var bare fordi du skrev som om det i alle tilfælde kunne lade sig gøre. Web10 og One(B-one) understøtter det. f.eks ikke.
Avatar billede mtrolle Nybegynder
25. juni 2007 - 09:33 #7
>coderdk
Helt sikkert den bedste mulighed, hvis man ikke kan joine de to database på en måde.
Det gør bare mit arbejde så meget mere besværligt.

Men smid et svar - ender sku nok i den løsning alligevel.
Avatar billede coderdk Praktikant
25. juni 2007 - 11:09 #8
Ok :)