Avatar billede okidoky Nybegynder
24. juni 2007 - 15:24 Der er 12 kommentarer

Update flere rækker på en gang

vi siger jeg har 10 rækker i tabel, en colone der hedder aktiv, kun en række må være aktiv = 1 og alle de andre = 0, hvis brugeren trykker at række 5 skal være aktiv så skal den tidligere aktive række blive deaktiv ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 16:16 #1
UPDATE tabel SET aktiv=1 WHERE rowno=5
UPDATE tabel SET aktiv=0 WHERE rowno<>5

og put de 2 UPDATE i en enkelt transaction
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 16:16 #2
Du kunne også ændre din tabel struktur så du have en anden tabel med et felt
der angav hvillken række der var aktiv !
Avatar billede okidoky Nybegynder
24. juni 2007 - 16:41 #3
ok Men når f.eks. jeg indsætter en ny række, så skal den være aktiv. hvad skal jeg så skrive ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 16:45 #4
så er det vel en INSERT og en UPDATE
Avatar billede okidoky Nybegynder
24. juni 2007 - 16:49 #5
strSQL = "Insert into tblDatabaser (fldOprettet, fldNavn, fldAktiv) VALUES (#" & Pro.fldOpret & "#, '" & Pro.fldNavn & "', '" & Pro.fldAktiv & "' )"

strSQL = "UPDATE tblDatabaser SET fldAktiv=0 WHERE fldID <> " & Pro.fldID & ""

Så updatere den rækkerne kun... den insætter ikke ny række
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:05 #6
Hvis du udfører dem begge, så bliver der vel også indsat en række ??
Avatar billede okidoky Nybegynder
24. juni 2007 - 17:06 #7
de bliver udført begge Først insert og så update ....men det er ID'et jeg tror jeg ikke kan få fat i ??? hvordan skal jeg få fat den den inserte id sådan hurtigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:15 #8
Er det MS Access ?

Så vil det genererede auto number ligge i @@IDENTITY.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:15 #9
strSQL = "Insert into tblDatabaser (fldOprettet, fldNavn, fldAktiv) VALUES (#" & Pro.fldOpret & "#, '" & Pro.fldNavn & "', '" & Pro.fldAktiv & "' )"

strSQL = "UPDATE tblDatabaser SET fldAktiv=0 WHERE fldID <> @@IDENTITY"
Avatar billede okidoky Nybegynder
24. juni 2007 - 17:20 #10
Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "fldID <> @@IDENTITY".

hvad kan det være ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2007 - 04:40 #11
Er det MS Access ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2007 - 22:32 #12
??