Avatar billede jesperaha Nybegynder
23. juni 2007 - 11:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udelukke bannet ip-adresse

Hej, jeg er igang med at lave en gæsebog til min hjemmeside. Jeg ønsker at kunne udelukke brugere fra at skrive i gæstebogen. Til det formål logger jeg deres ip-adresse sammen med deres besked i en database.

Vi en administrationsside kan jeg så vælge og slette upassende indlæg og kopiere ip-adressen til en tabel der indeholder bannede ip-adresser.

Min tanke er nu, at koden skal søge i tabellen og bannede ip-adresser - findes den pågældende surfers ip-adresse i listen skal han ikke have adgang til at skrive. Findes han ip-adresse ikke i listen over ip-adresser skal han have adgang til at skrive.

dvs.
Hvis tabellen indeholder ip-adressen ---> kan ikke skrive
Hvis tabellen IKKE indeholder ip-adressen ---> kan skrive

Hvordan gør jeg

På forhånd tak
Avatar billede mstorgaard Praktikant
23. juni 2007 - 12:26 #1
Et eksempel:
<?php
$checkip = mysql_fetch_array(mysql_query("SELECT * FROM din_tabel WHERE ip='" . $_SERVER['REMOTE_ADDR'] . "'"));
if($checkip['id'] > 0)
{
  echo "Du er blevet bannet fra denne gæstebog";
}
else
{
//DIN GÆSTEBOG
}
?>

(Det forudsætter så, at du også har et id stående i tabellen, hvilket du sandsynligvis har :))
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. juni 2007 - 12:39 #2
<?php
//http://www.eksperten.dk/spm/650478
//Ban System
include("connect.php");
$ip = mysql_escape_string($_SERVER['REMOTE_ADDR']);
$sql = "SELECT kommentar FROM banned WHERE ip = INET_ATON('".$ip."') AND (datotid > NOW() OR ISNULL(datotid)) LIMIT 1";
$query = mysql_query($sql);

if(mysql_num_rows($query)>0)
{
        $row = mysql_fetch_assoc($query);
        //header("location: banned.php");
        echo "Din IP: <b>" . $ip . "</b> er banned<br>";
        echo "Besked fra admin: " . $row['kommentar'] . "<br>";
}
else
{
        echo "Velkommen: <b>" . $ip . "</b>";
}

echo "<hr>";
echo "<a href=\"650478admin.php\">Admin Ban System</a>";

echo "<hr>";
show_source(__FILE__);

?>

og admin delen:

<?php
//http://www.eksperten.dk/spm/650478
//Admin Ban System
include("connect.php");

if(isset($_POST['ip']))
{
        $length = "";
        $ip = mysql_escape_string($_POST['ip']);
        $comment = mysql_escape_string($_POST['comment']);

        //DATE_ADD('1998-01-02', INTERVAL 31 DAY);
        switch($_POST['length'])
        {
                case 1:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 MINUTE)";
                        break;
                case 2:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 30 MINUTE)";
                        break;
                case 3:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 HOUR)";
                        break;
                case 4:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 12 HOUR)";
                        break;
                case 5:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 DAY)";
                        break;
                case 6:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 WEEK)";
                        break;
                case 7:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 MONTH)";
                        break;
                case 8:
                        $length = "DATE_ADD(NOW(), INTERVAL 1 YEAR)";
                        break;
                default:
                        $length = "NULL";
        }
        $sql = "INSERT INTO banned(ip,datotid,kommentar) VALUES(INET_ATON('".$ip."'),".$length.",'".$comment."') ON DUPLICATE KEY UPDATE datotid=".$length.",kommentar='".$comment."'";
        $query = mysql_query($sql);
        if(mysql_affected_rows()==0)
        {
                echo mysql_error();
        }

echo "<table>\n";
echo "<form action=\"".$_SERVER['PHP_SELF']."\" method=\"POST\">\n";
echo "<tr><th>IP</th><th>Ban-længde</th><th>Kommentar</th></tr>\n";
echo "<tr><td><input type=\"text\" name=\"ip\"></td>\n";
echo "<td><select name=\"length\">\n";
echo "<option value=\"1\">1 minut</option>\n";
echo "<option value=\"2\">30 minutter</option>\n";
echo "<option value=\"3\">1 time</option>\n";
echo "<option value=\"4\">12 timer</option>\n";
echo "<option value=\"5\">1 dag</option>\n";
echo "<option value=\"6\">1 uge</option>\n";
echo "<option value=\"7\">1 måned</option>\n";
echo "<option value=\"8\">1 år</option>\n";
echo "<option value=\"9\">Altid</option>\n";
echo "</select>\n";
echo "</td>\n";
echo "<td><input type=\"text\" name=\"comment\"></td></tr>\n";
echo "<tr><td colspan=\"3\"><input type=\"submit\" value=\"Tilføj IP\"></td></tr>\n";
echo "</form>\n";
echo "</table>\n";

$ip = mysql_escape_string($_SERVER['REMOTE_ADDR']);
$sql = "SELECT INET_NTOA(ip) AS nyIP,datotid,kommentar FROM banned";
$query = mysql_query($sql);

if(mysql_num_rows($query)>0)
{
        while($row = mysql_fetch_assoc($query))
        {
                echo "<table>\n";
                echo "<tr><th>IP</th><th>Ban-længde (Ban Udløber)</th><th>Kommentar</th></tr>\n";
                echo "<tr><td>" . $row['nyIP'] . "</td>\n";
                echo "<td>" . $row['datotid'] . "</td>\n";
                echo "<td>" . $row['kommentar'] . "</td></tr>\n";
                echo "</table>\n";
        }
else
{
        echo "Ingen er banned";
}

echo "<hr>";
echo "<a href=\"650478.php\">Test BAN HER</a>";

echo "<hr>";
show_source(__FILE__);

?>
Avatar billede jesperaha Nybegynder
23. juni 2007 - 13:53 #3
Tak for hjælpen til jer begge to.

@jakobdo
Det er vildt flinkt af dig, at du har lavet hele det script. Men jeg har slet ikke behov for alt det der halløj. Har folk svinet mig til i gæstebogen eller spammet, så bliver de blokeret for good.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juni 2007 - 01:45 #4
Det var nu et jeg har lavet tidligere... Så flink er jeg heller ikke. :o)