Avatar billede jkaa Nybegynder
18. juni 2007 - 12:46 Der er 10 kommentarer

Fra frames til CSS?

Nu har jeg knoklet med min hjemmeside som nybegynder og da det begyndte at ligne noget, finder man ud af at det er for amatør agtigt.....snøft. Min startside indeholder følgende til at styre siden.

<frameset frameborder="0" border="1" framespacing="1" rows="8%,84%,*" cols="100%">
    <frameset frameborder="0" border="1" framespacing="1" cols="27%,23%,25%,*">
        <frame src="Reklamer/Reklame 1.1.htm" name="Ramme1_1" scrolling="no" noresize="noresize">
        <frame src="Reklamer/reklame 1.2.htm" name="Ramme1_2" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0">
        <frame src="Reklamer/reklame 1.3.htm" name="Ramme1_3" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0">
        <frame src="Reklamer/reklame 1.4.htm" name="Ramme1_4" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0">
    </frameset>
    <frameset frameborder="0" border="0" framespacing="1" cols="27%,*">
        <frame src="menu.htm" name="Ramme2_1" scrolling="auto" noresize="noresize">
        <frame src="intro.htm" name="Ramme2_2" scrolling="auto" noresize="noresize">
    </frameset>
    <frameset frameborder="0" border="0" framespacing="1" cols="27%,23%,25%,*">
        <frame src="Reklamer/reklame 2.1.htm" name="Ramme3_1" scrolling="no" noresize="noresize">
        <frame src="Reklamer/reklame 2.2.htm" name="Ramme3_2" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0">
        <frame src="Reklamer/reklame 2.3.htm" name="Ramme3_3" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0">
        <frame src="Reklamer/reklame 2.4.htm" name="Ramme3_4" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" noresize="noresize">
    </frameset>

- Så er der en der vil hjælpe mig med en dagsorden for at komme herfra og hen imod en css styret side??

Mine 2 hovedpunkter er at jeg gerne vil beholde min menu samt hvordan man laver så menuen ligger fast og man åbner nye links til højre for menuen.

Håber på der er en der kan overskue at hjælpe!

Mvh Jens K
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2007 - 12:58 #1
<ole>

Når man ikke bruger frames, opdaterer man hele siden ... ikke dele af den  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jkaa Nybegynder
19. juni 2007 - 13:08 #2
Har jeg forstået det korekt:

man laver en menu som css-fil
man laver en layout css-fil (som også styre placering af div.?)

Og så henter man det ind på sin "normale" html side????

Mvh Jens
Avatar billede olebole Juniormester
19. juni 2007 - 13:56 #3
CSS er et sprog, du kan klæde HTML-elementer ud med ... du kan lave forgrunds- og baggrundsfarve, bredde og højde, m.m. på elementerne.
Du kan ikke lave en menu i CSS - men du kan lave den med HTML og så styre dens udseende med CSS
Avatar billede roenving Novice
19. juni 2007 - 13:58 #4
Nej, det har du ikke forstået korrekt ...

CSS (Cascading StyleSheets) kan alene lave om på html-elementers visning/placering, altså skal de pågældende html-elementer eksistere i forvejen ...

-- har du adgang til noget server-side, vil det være nemmest og smartest at inkludere menuen på siderne, ellers kan du måske bruge en javascript-menu, f.eks. den coolMenu, der bruges her på E* !-)
Avatar billede jkaa Nybegynder
23. juni 2007 - 11:45 #5
Tusind tak for jeres respons!! Jeg skal nok få givet nogle point!!

Men jeg er lidt tung at danse med:

Reslutat er at jeg laver en css-fil til at styre layout og placering på siden.
Menu'en skal placeres på alle sider.

Og her knækker filmen så for mig,,,,, - hvis jeg skal udvide menu'en lidt, så skal jeg rette alle sider??? Jeg har 80 under sider!

Førhen havde jeg en foldud menu,,,, med + of - symboler så man kunne lukke og åbne. Det bliver jeg vel også nød til at droppe når den skal ligge på alle sider??

Mvh Jens
Avatar billede roenving Novice
24. juni 2007 - 02:23 #6
Næh, det kan man godt, men har du 80+ sider, ville jeg da lave det med noget serverside ...
Avatar billede jkaa Nybegynder
24. juni 2007 - 12:31 #7
ok så må jeg til at sætte mig ind i det. Hvad er vuderingen af denne menu i forhold til at blive fundet af google: http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/switchmenu.htm
Avatar billede jensgram Nybegynder
24. juni 2007 - 12:34 #8
Da alle menupunkter står som korrekte HTML-links, må den være ganske fornuftig...
Avatar billede jkaa Nybegynder
09. juli 2007 - 16:17 #9
hvordan giver man points?
Avatar billede jensgram Nybegynder
14. juli 2007 - 20:31 #10
Det gør du ved at afvente svar fra de(n) person(er), der har hjulpet til løsning af problemet :)