Avatar billede kulu Nybegynder
18. juni 2007 - 10:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

pdf-filer og mac

Jeg har lige købt mig en mac som jeg bruger med med firefox.

En lille træls ting som jeg ikke selv har kunnet løse er at jeg ikke automatisk får åbnet pdf-filen når jeg er inde på en hjemmeside og trykker på en pdf-fil. istedet er jeg nødt til at downloade den til min mac. Altså der popper vindue op hvor jeg kan ændre filnavnet og typen og verificere jeg vil downloade den. Hvis jeg tilmed afslår at downloade filen ligger der alligevel en pdf fil på desktoppen som ikke kan åbnes men jeg er nødt til at fjerne.

Hvordan får jeg automatisk åbnet pdf-filen når jeg trykker på den første gang?
Avatar billede sd8220 Seniormester
18. juni 2007 - 11:11 #1
Hejsa
Der findes et par muligheder:
1) Installation af Acrobat burde klare det, men ellers kan du også vælge: "Åbn altid i", når den første dukker op, og så f.eks. vælge Billedfremviser (der åbner hurtigere end Acrobat);
2) men du kan også installere en plugin til din Browser, som viser PDF'en direkte deri:
http://browsers.about.com/od/46/gr/pdfdownload.htm - der er henvisning til FireFoxes egen plugin og en anden, der giver en menu i forbindelse med PDF'er.
Jeg ved, at jeg har installeret en plugin af en slags, der viser dem direkte i  Firefox også; men nu kan jeg ikke lige finde den ;(

Håber det hjælper, og til lykke med Mac'en
/Sebastian
Avatar billede egonspock Seniormester
18. juni 2007 - 12:01 #2
Det er lidt nemmere blot at bruge den indbyggede view'er i Safari. Den åbner bare PDF'en i browseren uden videre. Hvis du så højreklikker kan du både zoome ind og åbne i Billedfremviser (som er væsentlig bedre end Acrobat Reader, IMHO).
Avatar billede kulu Nybegynder
18. juni 2007 - 16:09 #3
jeg downloadede plugin'en til firefox og det fungerer. jeg kunne ikke helt få det til at  fungere med det første forslag.

til egonspock jeg bruger næsten aldrig safari da f.eks tdc digital ikke dur til safari, så points goes to sd8220
Avatar billede egonspock Seniormester
18. juni 2007 - 18:25 #4
hmm, jeg ved ikke helt hvor du har det fra, men jeg kan da fint logge ind på f. eks. http://min.su.dk med min digitale signatur. Det er måske fordi at brugsanvisningen er forældet? Men det må du da helt selv om, blot det kom til at virke :-)