Avatar billede camillal Nybegynder
18. juni 2007 - 08:39 Der er 5 kommentarer

Nybegynder: Problem ved indtastning i form

Hej

Jeg har nu fået lavet en form.
1. Jeg har felter fra en tidligere database, hvor der allerede er data i.
2. Jeg har felter, hvor der skal indtastes nye data i.

Det virker fint med, at når jeg finder en person frem, som der allerede er data på, så kan jeg se data.
Men jeg kan ikke få lov til at taste noget i nogle felter overhovedet. Der er ingen fejlmeddelelse, men den siger bare en lyd til mig :-) Det er meningen, jeg skal indtaste i de felter, som ikke stammer fra den allerede eksisterende database. Det er ikke, fordi felterne er låst, så langt er jeg kommet :-) Nogle, der har et forslag?

Mvh

Camilla
Avatar billede camillal Nybegynder
18. juni 2007 - 09:31 #1
Lige lidt ekstra information. Jeg har lavet en query, hvor jeg har flettet de to tabeller sammen, dvs. den hvor der allerede er data, og så den med nye felter. Heller ikke i tabellen kan jeg få lov til at indtaste data.
Avatar billede mugs Novice
18. juni 2007 - 11:33 #2
Det er sandsynligvis galt med dine relationer.
Du skriver, at du ikke kan indtastre data i tabellen, Er det i forerspørgslen eller direkte i tabellen?
Avatar billede camillal Nybegynder
18. juni 2007 - 12:54 #3
I forespørgslen. Kan også være, det er mig, der har gjort det forkert:

Har først haft en database, der blev lavet til mig, lad os kalde den "Gammel". Dvs. jeg har en form, jeg har siddet og tastet data ind i, hvor der selvfølgelig ligger en tabel bag.
Nu har jeg fået en ny bunke data, hvor jeg skal sidde og tjekke med nogle af felterne fra "gammel" om de passer, og så samtidig taste nye data ind på nogle personer. Jeg har derfor lavet en tabel, lad os kalde den "Ny". Herefter har jeg lavet en forespørgsel, hvor jeg har taget de felter fra hhv. "gammel og "ny", som jeg skal bruge i den nye database. Herefter har jeg lavet formen ud fra denne forespørgsel. Er dette forkert?

Jeg er ret sikker på, relationerne er forkerte mellem de to "gammel" og "ny". I "gammel" er primærnøglen "ID", som er et "autonumber". Hvad skal jeg relatere til i min nye tabel "ny"? Skal jeg lave et tilsvarende felt med ID og autonumber eller kan jeg relatere den til et vilkårligt felt?

På forhånd tak for hjælpen :-)
Avatar billede camillal Nybegynder
18. juni 2007 - 13:15 #4
Nå, tror jeg gør noget helt andet. Kopierer filen "gammel" med alle data, og går så ind og laver nye felter, hvor jeg kan taste de nye data. På den måde slipper jeg uden om relationer osv. og kan se i min prøveform, at den også virker :-)
Avatar billede ma85 Nybegynder
21. juni 2007 - 14:43 #5
Du prøver sikkert at indtaste/ændre data i dette felt, som er primær nøglen eller autonummering. Du skal bare åbne databasen i Designvisning og enten fjrene primærnøglen fra feltet som du skal ændre i eller hvis det ikke primærnøgle, skift autonummering til et andet for som f.eks. Tal, Tekst osv.