Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2007 - 14:39 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Netværk: hub eller switch?

Jeg har udviklet et system til en forening. Systemet er lavet i Java og kommunikere med en mySQL-database. Denne database kører på en server og så har vi ca. 7 maskine der skal fungere som kasseapparater - altså alt i alt 8 maskiner.

Mit spørgsmål er, om det er tilstrækkeligt med den hub til at forbinde dette netværk eller om vi skal købe en switch, for at trafikken ikke bliver for meget? De har i forvejen en hub så hvis det er tilstrækkeligt, så ville det jo være fint.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juni 2007 - 14:44 #1
forskellen på en hub og en switch er egenligt bare at switchen kan klare at de forskellige porte ikke kører med samme hastighed, det er meget lang tid siden jeg har set hubs nogen steder, og en switch er også lidt mere intelligent end en hub er (her er ment de billige swiches, ikke switches til 3000 og opefter, da de ofte har lidt mere indbygget)
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2007 - 14:48 #2
Er det ikke korrekt, at man I en hub ikke kan have flere kommunkationer mellem porte på én gang - de afvikles en af gangen? Mens i en switch kan 1-2 sagtens snakke sammen mens 3-4 gør det samme?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. juni 2007 - 14:50 #3
Det er den måde en switch virker på, men du kan sikkert bruge den gamle hub - lyder ikke til vildt meget trafik.
Avatar billede mrbonus Novice
15. juni 2007 - 14:50 #4
Hvis det er en 100 MBit hub, så skal det være en meget tung applikation, før at det ikke vil virke med huben.

Hvis min gamle lærdom ikke svigter mig, kan du overføre (100000000 bit / 8 maskiner) = 12500000 bit/s = 1562500 bytes/s = 1,490116119384765625 MegaBytes/sekund for hver maskine, hvis alle sammen kører på fuldt drøn, (der er selvfølgelig andre små faktorer som ændrer lidt på tallet).
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2007 - 15:00 #5
mrbonus >>

Og de 1,5MB/sek er for hubben? Hvis ja, så tror jeg godt vi kan bruge den ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. juni 2007 - 15:03 #6
En "gammel hub" er tit på 10 Mbit/s.  Men stadigvæk sikkert nok. Du må have en idé om dit trafikmønster.
Avatar billede mrbonus Novice
15. juni 2007 - 15:06 #7
Ja, det er den mest optimale hastighed, mener dog at dataerne koliderer på en hub hvis de sendes på præcis samme tidspunkt, kan ikke huske det præcise tal, men mener at det er 70% udnyttelse ca, hvis den er fuldt belastet, men det er ikke noget du må hænge mig op på
15. juni 2007 - 15:10 #8
Generelt: http://www.eksperten.dk/artikler/175 [Switchen, Routeren, Huben og andre komponenter forklaret] ...
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2007 - 15:10 #9
Jeg har skrevet en artikel som mange erglade for. Den beskriver bl.a. forskellen på en hub og en switch samt andre netværksenheder, læs den

http://www.bufferzone.dk/IT%20sikkerhed/netværksudstyr.htm
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. juni 2007 - 15:11 #10
Det er en nyere version end den dr1 linker til og den er gratis (ingen points)
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2007 - 15:27 #11
Må jeg bede om nogle svar her? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. juni 2007 - 15:32 #12
Ikke til mig. Eet argument for at udskifte kunne være strømforbruget, specielt jo hvis den er tændt hele tiden. Man kan blot yderst sjældent finde noget om strømforbruget på elektronik, uden at have dimsen i hånden.

Beholder du hubben, så kan jo lægge mærke til lampen "Col" (det bør være sådan en, lyser ved kollision af pakke). Står den og blinker stille og roligt, er alt normalt. Lyser den hele tiden er du ved at nærme dig grænsen. Men ellers er det svartiden, du skal lægge mærke til.

(ingen point til mig, tak)
Avatar billede somethingwhat Nybegynder
15. juni 2007 - 17:33 #13
Problemet her er ret enkelt. Du har x maskiner som kommunikerer med 1 server. Hub eller switch er ligemeget såfremt serveren kan håndtere samtidigere forbindelser. Med mindre det er store filer (fx billeder) du sender fra server til klienterne, så behold blot den hub.

Lav evt. en test hvor alle klienter gør "noget" på samme tidspunkt. Såfremt det blot er nogle tal (kasseapp.) som sendes rundt, skulle der ikke være nogen problemer overhovedet, blot din applikation på og konfiguration af serveren er ok.
Avatar billede mrbonus Novice
15. juni 2007 - 17:36 #14
:)
Avatar billede dennism Nybegynder
16. juni 2007 - 10:29 #15
Jeg takker meget for jeres svar her :)

Ha en god weekend!