Avatar billede mr_y Nybegynder
14. juni 2007 - 16:24 Der er 33 kommentarer

Postnr by

jeg har kigget en del på nettet for at finde en simpel løsning. men er ikke kommet nærmere en så derfor denne post.

Jeg har 450 forretninger i dk og vil gerne hjælpe de kunder der kigger på siden en hjælpende hånd så de ikke skal lede alle 450 butikker igennem.

har en excel fil med alle butikkerne liggende med tlf adr og post by. så skal de vel bare lægges i en sql database osv osv...
der behøver jeg også lidt hjælp.

tænkte at lave det i php da mit webhotel understøtter det.

ellers kom med et bedre forslag.

der er flere butikker i de store byer.

ved godt det er en svær en derfor giver jeg med glæde 200 points til at starte med. :)

mr_Y
Avatar billede nico26 Nybegynder
14. juni 2007 - 16:43 #1
Hvad med at vise butikkerne med Google Maps, man kan evt. også lave kørselsvejledning.
http://www.nlundgaard.dk/kontakt.aspx
Avatar billede dkfire Nybegynder
14. juni 2007 - 22:16 #2
Hvad er det du gerne ville lave ??
En oversigt over dine forretninger og en mulighed for at søge blandt dem ??
Avatar billede mr_y Nybegynder
17. juni 2007 - 11:18 #3
hvis nu jeg skriver 4700 så vil jeg gerne have alle de firmaer der ligger i 4700 men hvis jeg skriver et post nummer uden for de postnumre jeg har så skal kunden ha det postnummer som ligger geografisk tættest på. og ikke et post nummer som ligger numerisk tættest på
Avatar billede mr_y Nybegynder
18. juni 2007 - 14:16 #4
er der nogen forslag.... ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
19. juni 2007 - 13:14 #5
Prøv under opgaver php. Kan være der er flere som kan hjæælpe dig.
Jeg ved ikke lige hvordan man løser det med at finde en postnummer som geografisk ligger tættest på et andet postnummer.
Avatar billede nico26 Nybegynder
20. juni 2007 - 16:37 #6
Jeg kan godt lave det, men gider ikke gøre det for points. Jeg har lavet noget demo engang, hvor man kan finde nærmeste pizzaria - du kan tjekke det ud her: http://www.googlemaps.dk/GeoRss.aspx
Avatar billede mr_y Nybegynder
21. juni 2007 - 12:09 #7
Jeg ønsker ikke 450 Punkter på et kort men jeg skal bruge en side hvor mine kunder kan søge efter hvor mine produkter bliver forhandlet rundt om i landet. Er det helt umuligt at lave´. Også selv om man betaler for det ???????+
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
24. juni 2007 - 06:16 #8
Det er bestemt ikke umuligt. Det der med afstandene er dog lidt mere tricky, for afstande imellem postnumre er en meget unøjagtig størrelse, for hvor bor folk lige henne inden for postnummeret?
www.bilbasen.dk har en sådan funktion, men den er som sagt meget unøjagtig.

Jeg tror det er bedre at vise to eller tre postnumre, som ligger numerisk tættest på, og så kan folk selv afgøre hvad der er nærmest.
Det er heller ikke sikkert det er den der ligger tættest på man vælger, hvis ens arbejdsplads er i en anden retning,og man derved kommer tættere på en anden forretning til daglig.
Avatar billede mr_y Nybegynder
24. juni 2007 - 15:52 #9
Det lyder helt rigtigt
Men hvis man nu siger man har postnummer 4720 Præstø men 4700 ligger numerisk tættest på men rent afstands mæssigt er Fakse tættere på men har et numerisk postnummer der ligger længere fra.

men hvis det er muligt at lave et system hvor man får svar fra alle postnumre der ligger 100 over og 100 under. Så tror jeg man er godt dækket ind.
Men hvordan laver man det. :)
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
24. juni 2007 - 21:47 #10
Det kan gøres i SQL ved at lave et recordsæt, som henter et interval ud.
Avatar billede nico26 Nybegynder
28. juni 2007 - 23:24 #11
hvis jeg var dig, ville jeg glemme postnumrene, og bare vise de 10 nærmeste butikker...
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
29. juni 2007 - 13:29 #12
?? men du skal vel bruge postnumrene til at finde de nærmeste med ?? eller har du en anden måde?
Avatar billede mr_y Nybegynder
30. juni 2007 - 09:21 #13
Hvis jeg skal vise de 10 nærmeste skal jeg vel kunne gå ud fra et eller andet?
Avatar billede nico26 Nybegynder
03. juli 2007 - 10:10 #14
du behøver ikke postnumre. Du finder bare adressernes koordinater f.eks. på googlmaps, så kan du beregne dig frem til de f.eks 10 nærmeste butikker fra en vilkårlig adresse i DK.

Tjek dette link ud: http://www.googlemaps.dk/GeoRss.aspx

Klik på "Pizzariaer i Århus". Det er lavet på den måde.
Avatar billede olebole Juniormester
03. juli 2007 - 10:47 #15
<ole>

Der er ingen grund til at bruge MySQL. Jeg har lavet en del postnummer løsninger i JavaScript til andre på E - og det fylder ikke alverden, hvis det bliver gjort rigtig. Den første ligger her:
    http://www.eksperten.dk/spm/311035

- men prøv evt. en søgning à la:
    http://www.google.dk/search?as_q=automatisk+postnummer&hl=da&num=10&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=www.eksperten.dk&as_rights=

Ekspertens egen søgemaskine er som bekendt ikke videre brugbar  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede neoman Novice
03. juli 2007 - 10:59 #16
Du eftersøger noget som f.eks. ligner "find nærmeste" på f.eks. www.netto.dk.

Så vidt jeg kan se, så har du stadig ikke fået svar på dit spørgsmål - i denne situation ville jeg gøre følgende:

Smide "nærmeste efter postnummer" i google, og så se hvem der har lavet de sider du finder.

Der er en hel del løsninger derude, og nogle er signeret et eller andet sted på siden.
Avatar billede mr_y Nybegynder
03. juli 2007 - 17:54 #17
Jeg har søgt med lys og lygte hos min bedste ven google men snakker måske ikke samme sprog som ham i det her tilfælde da det er den første jeg spørger.

MR_Y

kigger lige nærmere på de forslag der er kommet og vender tilbage ASAP....
Avatar billede freesite Nybegynder
19. juli 2007 - 13:09 #18
Hvad med en tabel som indeholder
TABEL BUTIK
id
navn
tlf
koordinat

Tabel POSTNR
postnr
koordinat

Når du slår op i tabellen med postnumre for du det koordinat som matcher postnumret. Eller ligger tætest på det postnummer som du søger efter.

Ud fra det resultat kan du slå op i BUTIK tabellen og lede efter de byer som ligger tætest på koordinatet. Dette kan evt samles til en forespørgelse.

Evt udvide med byer så
Tabel BY
by
postnr

Så man også kan søge på byer
by                      postnr
Odense              5000
Odense M          5230
Kolding              6000
osv
Så hvis du kun søger på Odense får du postnr. 5000, 5230 som du kan slå op i postnr tabellen og får alle koordinater der som videre kan slås op i butik tabellen og finde alle butikker
Avatar billede tinem Novice
17. september 2007 - 11:46 #19
mr_y
Ville da meget gerne vide, om du fandt løsningen på dette, da jeg skal lave noget lignende og har brug for hjælp?

freesite
Dit forslag lyder interessant, har du en side, hvor det fungerer?

/Tine
Avatar billede mr_y Nybegynder
17. september 2007 - 11:59 #20
TINE

Jeg er ikke kommet et hag længere og mangler stadigvæk det på min side

MR_y
Avatar billede tinem Novice
17. september 2007 - 12:13 #21
Det var da ærgerligt. Jeg har stillet mit spørgsmål i dette forum http://isb.oio.dk/FORUM/ShowPost.aspx?PostID=932 og fået ét svar, men det er alt for teknisk for mig at finde ud af, men måske siger det dig noget?
Avatar billede freesite Nybegynder
17. september 2007 - 14:55 #22
Hej tinem og mr_y

Der er flere måder at lave dette system, har lige lavet en metode til det, men det store ligger i at få fat i alle koordinaterne, men dette er der også råd for.

Hvis i vil se min løsning kan i klikke forbi her
http://ourtree.dk/shop/

Har lavet 2 tabeller
SHOP
  id
  name
  adress
  phone
  posx
  posy

COORDINATE
  city
  postnr
  posx
  posy

Ved at slå op i tabellen COORDINATE kan der søges på city eller postnr, her hentes alle koordinaterne ud fra postnr/city og der sammenlignes i SHOP tabellen med de foretninger med koordinater som ligger i det område. Utroligt simpelt program, koden fylder ca 5 linier og opsætning af de 2 tabeller er også ca 5 linier.

har lige nu indført postnr 5000, 5230, 8200, samt deres bynavne prøv evt at søge på dem.

hvis man ikke gider at indsætte alle postnumre kan det jo bare løses med en between statement i sql.
sig
Avatar billede freesite Nybegynder
17. september 2007 - 14:59 #23
Sig til hvis i vil have koden, kan hurtigt poste den til jer.

Det er også enkelt med denne metode at lave systemet så man kan skrive navnet på en foretning, og så finder systemet samtidig alle de andre foretninger som ligger i nærheden af denne. Dette kan gøres med et par linier kode, uden at ændre i databasen...
Avatar billede freesite Nybegynder
17. september 2007 - 15:03 #24
og koordinaterne kan findes på
http://kort.eniro.dk/
og vælg gprs koordinater, jeg har bare skrevet dem ud i et, og afrundet de to sidste.

se evt også denne side med sql komandoer
http://www.w3schools.com/sql/sql_select.asp
Avatar billede mr_y Nybegynder
17. september 2007 - 15:59 #25
Hej Freesite

JEg har prøvet dit eksempel men hvis jeg skriver 8300 så kommer din butik i 8200 ikke frem. Så for mig virker det ikke den måde du har lavet det på
Avatar billede freesite Nybegynder
17. september 2007 - 16:37 #26
Hej mr_y, dette er kun programmet, der er ikke data idet. Det er det som tager lang tid, da der skal indtastes alle dine foretninger med koordinater.

der er kun indtastet 3 steder, men det virker på den måde at når du taster et postnr ind finder systemet koordinaterne til det postnr. Herefter bestemmes et areal omkring dette koordinat, hvor alle foretninger i tabellen SHOP skal ligge inden for, for at blive vist.

Prøv fx at skrive 5000, her for du odense rådhus og postdanmark
prøv herefter at skrive 5230 så får du postdanmark og sdu, dette hænger sammen med at postdanmark er placeret lige der hvor 5000 (Odense C) går over til (5230 Odense M)

Men du har ret i at det ikke kan tage 8300, men det er fordi 8300 ikke er indtastet. Så du bliver jo nød til at indtaste alle postnumre med koordinater.
Avatar billede tinem Novice
17. september 2007 - 17:00 #27
Det er rigtig pænt af dig at du vil dele dine koder, men jeg havde håbet at du havde en side, hvor du også brugte det sammen med Google Maps API og markers, det er nemlig det som jeg skal bruge.
Altså på denne side http://www.tinemuller.dk/folkebiblioteker/ vil jeg indsætte en søgebox, hvor man så skal indtaste postnummer fra - til og så få vist alle de Folkebiblioteker som findes her med markers, man så kan klikke på og få yderligere oplysninger, ligesom det er nu. Men jeg mangler altså søgeboksen med postnumre og al programmeringen bagved dette.

>freesite skrev
>og koordinaterne kan findes på
>http://kort.eniro.dk/
>og vælg gprs koordinater, jeg har bare skrevet dem ud i et, og afrundet de to sidste.
Dette forstår jeg ikke rigtig. Jeg kan ikke se noget som hedder gprs?
Avatar billede mr_y Nybegynder
17. september 2007 - 17:36 #28
Tine det er gps og det er i venstre side af kortet og helt oppe
Avatar billede freesite Nybegynder
17. september 2007 - 19:38 #29
Hej timen flot side.. Kender ikke lige google maps api men hvis du har noget dokumentation til det og det kan kodes i php, burde det ikke være så svært at løse..

Hej mr_y så er det rettet til så den også tage postnumre +- 100. altsår 8100 -8300 osv. dette kan jo bare rettes til som man ønsker. og programmet fylder stadig ikke mere end 5 linier

En alternativ til dette er at gøre det mere simpelt og undlade koordinaterne.. og kun bruge postnumre..
Så kan du nemt liste alle foretninger som ligger feks. mellem 5000 og 5200 eller hvad man nu vil. Og du slipper for at finde alle koordinaterne..
Avatar billede mr_y Nybegynder
24. marts 2008 - 10:05 #30
kom med et svar så får du points for din store hjælp med løsningen af mit problem selvom det ikke er løst endnu men vil ikke lade denne post stå åben mere
Avatar billede tinem Novice
24. marts 2008 - 11:21 #31
mr_y
Kunne da være spændende at se hvad du har fået lavet?

Jeg har knoklet med min biblioteksside og er nu kommet frem til denne udgave http://www.tinemuller.dk/alle_folkebiblioteker/dropdownmenu/PVII/, men kunne stadigvæk godt tænke mig en søgeboks yderligere, så folk kan indtaste vej eller postnummer og få vist bibliotekerne indenfor et antal km.

Måske kan denne diskussion http://groups.google.com/group/Google-Maps-API/browse_thread/thread/486d66cb18073921/3433c597ee1fdf12?lnk=gst&q=Store+locator#3433c597ee1fdf12 hjælpe dig videre, hvis du ikke har lavet for meget kode i forvejen. Jeg kan ikke selv finde ud af at bruge denne kode sammen med den side jeg har lavet i forvejen, desværre.
Avatar billede mr_y Nybegynder
24. marts 2008 - 16:47 #32
hej tine

jeg skulle lave et oplæg til et firma som ikke ville betale formeget så jeg håbede på at der var en løsning derude som jeg kunne implementere til deres hjemmeside men da jeg ikke har fundet en løsning på problemet er jeg hoppet let og elefant videre. jeg har lavet et dk kort hvor man kan se alle byerne og klikke på den by man bor nærmest og på den måde få infoerne. men det ville være noget smartere med den anden løsning :) kigger lige lidt på dine links :)
Avatar billede tinem Novice
27. juni 2008 - 12:02 #33
mr_y
Er du kommet videre og må vi/jeg se hvad du har fundet frem til?

Jeg tror at jeg har lavet det som du efterlyser. Prøv at se http://www.findbiblioteket.dk/radius/