Avatar billede kulu Nybegynder
13. juni 2007 - 15:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kan ikke flytte filer til ekstern harddisk

Jeg har en 250gb ekstern maxtor hardisk. jeg har før brugt den til at tage backup af filer på min hp bærbare. hp'en crashede og jeg har nu købt mig en macbook. macbooken finder min maxtor harddisk som untitled. jeg klikke på den og kan flytte filer fra maxtoren over på Macbooken, Men jeg kan ikke flytte filer den anden vej. får at vide at mapperne ikke kan blive "modified".  Jeg kan heller ikke slette filer på maxtoren, får at vide jeg ikke har rettigheder.

Hvordan får jeg flyttet filer fra min macbook til maxtoren ?
Avatar billede macintosse Nybegynder
13. juni 2007 - 15:29 #1
det er fordi den er pc formateret
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juni 2007 - 17:04 #2
Lidt mere præcist: den er nok NTFS-formatteret. OS X kan sagtens skrive til FAT32, som også er et Windows-format. Den eneste mulighed er at reformatere harddisken til et format, som OS X kan skrive til. HFS udvidet(journaliseret) er standard, men det kan man så ikke læse umiddelbart på Windows.
Avatar billede kulu Nybegynder
14. juni 2007 - 11:19 #3
Ja jeg er sikker på min maxtor er ntfs formateret. da jeg købte den var der noget maxtor software hvor man valgte om det skulle være fat32 eller ntfs. jeg valgte nfts, også fordi jeg havde nogle iso filer på rigtig mange gb. men det kan vel ikke lade sig gøre at formatere maxtoren til fat32 uden først at flytte alt det data der ligger på den? (underforstået jeg ønsker at bevare alt mit data på maxtoren)

Er den eneste løsning så at jeg får fat på en windows pc med masser af plads. flytter data fra maxtoren over på den. derefter formaterer maxtoren til fat32. smider data fra windows pc over på maxtoren. sætter mac til maxtoren og flytter data?
Avatar billede macintosse Nybegynder
14. juni 2007 - 11:32 #4
Hvis du har plads nok på din mac kan du jo kopierer det over på den og så formatere den
Avatar billede macintosse Nybegynder
14. juni 2007 - 11:32 #5
ekstene disk