Avatar billede jensen2005 Nybegynder
13. juni 2007 - 14:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Effektiv front-end

Hej Eksperter

Hvis nu man har et ”typisk” CMS-system, med en menu som indeholder links med parameteren ID der bruges til at bestemme hvilke indhold, der skal vises på siden (Et sådan link kunne f.eks. se sådan ud: index.html?id=1).

Jeg har back-enden på plads.

Men hvordan bygger man den mest effektive front-end?.

Her tænker jeg på performance. Jeg har kendskab til og har læst om folk bruger dataset, xml og arrays for at spare på db-connections. Er det dumt at dykke ned i databasen hver gang bruger klikker på et link? Hvad gør i/vil i gøre mht. database, menu osv for at bygge den mest effektive front-end.?. Hvad ”plejer” man at gøre?

På forhånd tak....

(Dette spørgsmål er flyttet fra Kategorien Generelt til Asp.net)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. juni 2007 - 15:27 #1
Altså det er meget forskelligt.
Hvis data kan ændre sig så er det ofte nødvendigt med en tur ned i en eller anden form for data lager.
Og her kan man bruge en datareader som er langt hurtigere end et dataset.
Personligt gør jeg det at gemmer nogen gange hentet data i en session eller cache og henter det derfra når det skal præsenteres igen.
I en sqldatasource har du blandt andet mulighed for at cache data uden det store ekstra arbejde.
Jeg formoder at brugerne opbygger deres side på en eller anden måde og så blive der gemt noget hmtl eller nogle indstillinger.
Kan du fortælle lidt mere om hvordan du gemmer data ?
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2007 - 15:36 #2
<ole>

Lav et caching-system, så sider, der ikke opdateres flere gange dagligt, skrives ud som flade filer. DB'er bliver i dén grad overbrugt på dagens WWW - med dårligt performende sites som resultat.

Hvem ville finde det effektivt, hvis købmanden først skulle til at trykke din avis, når du køber den - eller rulle dine 20 Prince? Nej, vel ...?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede agrezz Nybegynder
13. juni 2007 - 15:44 #3
.NET 2.0 tilbyder et have muligheder, uden at hjælpe for meget er her et link: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms178604.aspx
Du kan også uden videre besvær cache sider på serveren, som også hjælper på performance. Regner du med at bruge ajax, så husk at holde styr på hvor meget javaknald du sender ud til brugeren hvergang.
Masterpages er også din ven..

Der er et hav af muligheder ;-)
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
13. juni 2007 - 15:51 #4
Hej begge

Back-end bruger gemmer Html(Ved hjælp af teksteditor(FCKeditor)), id, Navn på link og rækkefølgen i database.

Min tanke var at gemme menupunkterne i xml. Hvad med html'en skulle man også gemme den i XML eller skal man sætte snablen ned i db hver gang der klikkes på et menupunkt??... Jeg er stadig lidt i "vildrede" over hvordan jeg sparer bedst/mest på resurserne.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
13. juni 2007 - 16:12 #5
Du kan gemme den som filer på serveren og så hente xml'en med en textreader eller lignede.
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
13. juni 2007 - 18:11 #6
Dr chaos: Ja god ide - Rent praktisk så kunne man i backenden lave en funktion, der skriver til xml, enten når applictionen lukker ned eller bruger klikker publicer. Men er XML egentlig hurtigere/bedre end MSSQLdatabase?.

agrezz: Det må jeg lige studere lidt nærmere(Har læst lidt om det før, men havde slet ikke tænk på at bruge det!). Jeg har .net 2 på min server, så det burde jeg kunne lave. Ved du om man kan cache sider som er dannet ved udtræk fra db?. Urlen på en sådan side ville .feks. se sådan ud default.aspx?id=23.

olebole: Er det agrezz skriver om, det du mener med cachesystem?. Gode sammenligninger fra hverdagen :-) he he….
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
14. juni 2007 - 08:08 #7
agrezz: Mht. til mit sp. om cache sider med parameter så fandt jeg selv svaret. Man kan bruge property'en varybyparam. Men hvor lang tid skal man sætte duration til?. Er det fornuftigt at sætte den til et år og kun recahche hvis en post i databasen ændre sig?.
Avatar billede olebole Juniormester
14. juni 2007 - 13:26 #8
Man kunne godt have menuen liggende i XML - men det betyder blot, at købmanden har ciagaretpapir og tobak liggende i en anden skuffe (jvnf. min analogi fra før) ... og hvorfor skulle menuen adskille sig fra resten?
Den kan jo ligeså godt skrives ud i en fast fil, der blot inkluderes - og ikke først skal parses.

"Er det fornuftigt at sætte den til et år og kun recahche hvis en post i databasen ændre sig?." >> Det lyder ganske fornuftigt.

- just my 2 cents  =)