Avatar billede druen Nybegynder
12. juni 2007 - 18:15 Der er 4 kommentarer

Underlige tegn for diverse bogstaver

Hej

Jeg er ved at lave et script til at loade en csv-file ind i min mysql-database. Jeg har dog det problem, at pludselig optræder underlige tegn som

¦ for æ
ø for ø
Ã¥  for å
mv.

Hvad kan jeg gøre for at konvertere min string om igen?

Med venlig hilsen
Jeppe Druedahl

Mit script er som følger:

<?

mysql_query("TRUNCATE TABLE `statpost`");

$handle = fopen ("book1.csv","r");

while ($data = fgetcsv ($handle, 1000, ";")) {
    $query = "INSERT INTO statpost(`overskrift`, `uniqviews`) VALUES('".$data[0]."', '".$data[1]."')";
    $result = mysql_query($query) or die("Invalid query: " . mysql_error().__LINE__.__FILE__);
}

fclose ($handle);

?>
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. juni 2007 - 18:18 #1
Det virker som om at det læser det forkert ind med hensyn til tegnsæt.

Prøv se denne:

http://dk.php.net/manual/en/function.utf8-encode.php

eller denne

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-convert.html
Avatar billede druen Nybegynder
12. juni 2007 - 18:35 #2
Jeg har tjekket begge steder, men kan ikke finde noget - problemet er ikke i mysql, da samme værdier kommer hvis jeg laver en echo i min while...
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. juni 2007 - 18:39 #3
Det er noget med tegnsættet at gøre... prøv se denne evt.

http://dk.php.net/manual/en/function.htmlentities.php

Og de relaterede funktioner
Avatar billede pidgeot Nybegynder
12. juni 2007 - 18:44 #4
Hvis det ser sådan ud umiddelbart efter du læser det fra CSV-filen, viser det at det er filen der er i UTF-8-format - i så fald skal du køre utf8_decode på det du læser inden du sætter det ind.

htmlentities vil ikke gøre nogen forskel; den skal bruges til helt andre ting.