Avatar billede nicker Nybegynder
12. juni 2007 - 18:13 Der er 3 kommentarer

Fckeditor og speciel tegn

Hej

Jeg bruger fckeditor og det fungerer helt fint, bortset fra at i hver side hvor jeg kalder editoren,  bliver følgende vist i toppen:

Nogle der har haft samme problem, og ved hvordan man fjerner det?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
12. juni 2007 - 18:40 #1
Jeg gætter på du bruger UTF-8 på din side? Det der er nemlig det såkaldte Byte Order Mark, som er komplet overflødigt i UTF-8, men som visse editorer alligevel placerer (her er særligt Notepad en af synderne), og det passer med at der er inkluderet to filer der er gemt på den måde.

Det du kan gøre er enten:

1) Åbne filerne i en hex-editor eller andet tekstbehandlingsprogram der IKKE understøtter Unicode, og fjerne dem manuelt, eller
2) Åbne filerne i et tekstbehandlingsprogram der KAN finde ud af Unicode, og som også er smart nok til IKKE at placere det der når du så gemmer igen.

2'eren var nok den smarteste, da du alligevel bør skifte editor hvis det er dig selv der har lavet de filer.
Avatar billede nicker Nybegynder
12. juni 2007 - 18:50 #2
Er ikke helt med på hvad du mener. Bruger wordpad til at redigere mine filer - er det fint eller? Koden på siden der kalder fckeditor ser sådan ud:

<? include("../FCKeditor/fckeditor.php") ;
$oFCKeditor = new FCKeditor('FCKeditor1') ;
$oFCKeditor->BasePath = '../FCKeditor/';
$oFCKeditor->Value = $side;
$oFCKeditor->Width = '640' ;
$oFCKeditor->Height = '345' ;
$oFCKeditor->Create() ;
?>
Avatar billede pidgeot Nybegynder
12. juni 2007 - 19:41 #3
I to af de filer der er i spil når du gør det der (dvs. ud af de der inkluderes og så scriptet selv), er der brugt det der hedder UTF-8. Det er et tegnsæt som gør det muligt at repræsentere alle verdens tegn på en gang.

Grundet en dårlig designbeslutning i en del editorer vil der i dem komme et mærke i starten der skal angive det er UTF-8 - men dette må ikke være der når PHP kommer ind i billedet, og derfor skal du fjerne det med en af de to metoder jeg beskriver for oven.

Wordpad er godt nok, da den alligevel ikke gemmer som UTF-8 - men det fjerner ikke problemet fra de andre filer.