Avatar billede sune56 Nybegynder
11. juni 2007 - 20:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Excel makro: Syntax fejl

Nu er jeg helt grøn i Visual Basic. Jeg skal lave en makro som kan tælle hvor mange gange X forekommer i en en kolonne, samtidigt med at Y forekommer i en anden kolonne. X og Y er begge strenge.

Jeg har skrevet følgende i Visual Basic:

Function FormPlay(X As String, Y As String) As Integer
Dim sum As Integer
Dim i As Integer
For i = 3 To 75 Step 1
  If X = Cells i, "C" And Y = Cells i, "G" Then sum = sum + 1
  End If
Next i
FormPlay = sum
End Function

Når jeg kører functionen i Excel, får jeg følgende melding i VB: Compile error:Syntax error!

Hvordan får jeg den til at virke?

Hilsen Sune
Avatar billede sjh Nybegynder
11. juni 2007 - 20:41 #1
er det ikke bare et par "()" der mangler ?

If X = Cells(i, "C") And Y = Cells(i, "G") Then sum = sum + 1
Avatar billede sjh Nybegynder
11. juni 2007 - 20:51 #2
Hvis den skal køre uden "End If" så skal du fjerne den..

If X = Cells(i, "C") And Y = Cells(i, "G") Then sum = sum + 1
' End If

ellers er det sådan:

If X = Cells(i, "C") And Y = Cells(i, "G") Then
sum = sum + 1
End If
Avatar billede sune56 Nybegynder
11. juni 2007 - 21:04 #3
Med følgende:

Function FormPlay(X As String, Y As String) As Integer
Dim sum As Integer
Dim i As Integer
  For i = 3 To 75 Step 1
  If X = Cells(i, "E") And Y = Cells(i, "G") Then
  sum = sum + 1
  End If
    Next i
FormPlay = sum
End Function

Får jeg ingen fejlmeldinger. Men til gengæld tæller den 0, når jeg kører den i Excel med følgende input: FormPlay ("Flex left"; "Iso")
hvor den burde tælle 1
Avatar billede sjh Nybegynder
11. juni 2007 - 21:43 #4
Ja nu har jeg ikke selv Excel installeret.. så jeg kan ikke lige se hvordan den skal virke.. desværre..
Avatar billede kabbak Professor
11. juni 2007 - 21:50 #5
virker fint her.
Avatar billede sune56 Nybegynder
11. juni 2007 - 22:03 #6
Ok... jeg tror at jeg har fundet fejlen... Hvis sjh svarer tilbage, får du pointene... Kan én af Jer iøvrigt fortælle mig hvordan jeg refererer til et andet ark i Scriptet (Vil gerne lave udregningerne på et seperat ark)?

Hilsen Sune
Avatar billede sjh Nybegynder
12. juni 2007 - 08:13 #7
Jeg ved det ikke.. men her er da et svar..