Avatar billede lund_dk Praktikant
11. juni 2007 - 13:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Counter script..

Nogen der kan hjælpe mig med et corunterscript som skal tælle ned fra 30 min.

når counteren er mellem 30 - 10 min, vil den være skjult..

Når den når under de 10 min, skal min div vises
<div id="endiv">Der er nu #tidtilbage# tilbage</div>
hvor den i min div, tæller minutter og sekunder.

Når jeg når til 0, så skal scriptet viderestille til "andenside.html"

Nogen der kan klare dette ..?
Avatar billede lestrata Nybegynder
11. juni 2007 - 23:49 #1
Har bikset lidt sammen til dig:
<html>
<head>
<script>

secTilbage = 1800; // 30 min (60x30)

function finalCountDown(){

  secTilbage = --secTilbage;

// Hvis der er mindre end 10 min. tilbage
  if(secTilbage < 600){
    sekunder = secTilbage % 60;
    minutter = Math.round((secTilbage / 60) - (sekunder/60)); // Det her kan nok gøres smartere, er lidt rusten
    timeLeftDIV.innerHTML = "Der er nu "+minutter+" min. og "+sekunder+" sekunder tilbage";

    if(secTilbage < 0){
      location.href = "http://www.jubii.dk/"
    }

  setTimeout("finalCountDown()",1000);
}

</script>
</head>

<body onload="finalCountDown()">

<div id="timeLeftDIV"></div>

</body>
</html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
12. juni 2007 - 14:19 #2
...
minutter = Math.floor(secTilbage / 60);
timeLeftDIV.firstChild.nodeValue = "Der er nu "+minutter+" min. og "+sekunder+" sekunder tilbage";

<div id="timeLeftDIV">&nbsp;</div>
...

;o)
Avatar billede lestrata Nybegynder
12. juni 2007 - 15:06 #3
minutter = Math.floor(secTilbage / 60);
Det er ihertfald smartere ;)

timeLeftDIV.firstChild.nodeValue
Det har jeg aldrig set før, hvad er der galt med innerHTML?
Avatar billede mclemens Nybegynder
12. juni 2007 - 15:25 #4
innerHTML er ikke en standard - mens elementers
nodeValue håndtering er mere DOM standard. Dog
virker innerHTML i de fleste browsere, men Olebole
anbefaler som regel brug af dom standardiseret kode.
http://www.eksperten.dk/spm/707606#rid6248555

... Vist der vælges brug af firstChild.nodeValue
skal timeLeftDIV dog lige indeholde en textnode fra
start af, ellers skal der rodes med createTextNode ...
Avatar billede mclemens Nybegynder
12. juni 2007 - 15:29 #5
Hmm, måske lidt mere uddybet problemstilling fra
Olebole her: http://www.eksperten.dk/spm/781451#rid6763813

... Roenving nævner også brugen af innerHTML her:
http://www.eksperten.dk/spm/764591#rid6651411

- Men ellers så prøv at søg lidt på innerHTML der
eksisterer nok en bedre forklaring i en af trådene.
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2007 - 14:14 #6
<ole>

lestrata >> innerHTML har aldrig været valid i nogen somhelst standard - og bliver det aldrig, da den strider diamentralt mod den retning, W3C prøver at afstikke.

Bruger man innerHTML, overskriver man et dokument-fragment og alle de programmatiske bindinger/referencer, der måtte være til/fra elementerne i det pågældende fragment.

I FF kan man ikke i alle tilfælde stole på, innerHTML afspejler de faktiske forhold i DOM'en.

Sluttelig er innerHTML umulig at anvende i en browser med ægte XHTML-understøttelse - omend en sådan endnu ikke eksisterer på markedet. Hvis du bruger innerHTML i en (ægte) XHTML-kompatibel browser, vil den gå ned med et hult suk og en XML-fejl.

innerHTML er udmærket til en hurtig test - men bør ikke findes i seriøse web-dokumenter!

/mvh
</bole>
Avatar billede lestrata Nybegynder
13. juni 2007 - 23:48 #7
Ole du er jo næsten ved at værre irreterende med alle dine kommentare til mine hurtige løsninger *gg*, men takker alligevel det er altid godt at lære noget nyt :)

Må nok hellere lige sige at <script> skal rettes til <script type="text/JavaScript">
inden Ole kommer efter mig ;)
Avatar billede olebole Juniormester
14. juni 2007 - 13:49 #8
Hehe ... jeg ved det, men hurtige løsninger var noget, man kunne bruge tilbage i 90'erne. Idag er webkodning laaaaangt mere komplekst, stringent og veldefineret - og vores virkelighed fortsætter i den retning  ;o)

Jeg retter ikke småfejl for at være emsig (selvom det sikkert virker sådan for nogle), men fordi den slags småfejl har det med at klumpe sig sammen i hovedet og tilsammen resultere i fejlopfattelser af, hvordan standarderne er skruet sammen  =)