Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 14:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Multi delete hvordan?

Jeg har pørvet på at lave en mysql multi delete string, men den vil ikke virker.
Hvad er det jeg gør galt?
MYSQL::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
DELETE FROM modeller, detaljer WHERE modeller.id = detaljer.modeller_id AND id = '$_GET[slet_id]'
MYSQL SLUT::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Crabber
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2007 - 15:05 #1
Hvilken fejl får du? Hvilken mysql version bruger du?
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 15:09 #2
Jeg bruger version 5.0.41 og fejlen er
"You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'WHERE modeller.id = detaljer.modeller_id AND id = ''' at line 1".
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. juni 2007 - 15:13 #3
Mener man skal fortælle i hvilke tabeller man ønsker data slettet, når der er mere end en.
DELETE modeller.*, detaljer.* FROM modeller, detaljer WHERE modeller.id = detaljer.modeller_id AND id = '$_GET[slet_id]'
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 15:15 #4
det hjalp ikke
Avatar billede hmortensen Nybegynder
10. juni 2007 - 15:16 #5
Hov, fik lige set at din slet_id variabel ikke kommer med.
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 15:16 #6
problemet er at jeg har lavet en relations database og jeg kan ikke slette en post i modeller hvis der er et felt i detaljer som henviser til.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2007 - 15:19 #7
Fra http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/delete.html

Multiple-table syntax:

DELETE [LOW_PRIORITY] [QUICK] [IGNORE]
    tbl_name[.*] [, tbl_name[.*]] ...
    FROM table_references
    [WHERE where_condition]
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 15:19 #8
$_GET[slet_id] virker.. for hvis jeg bare ønsker at slette en post fra en tabel er der ingen problemer.
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 15:20 #9
Desværre hjælper det link mig ikke så meget det er der jeg har kigget på hvordan man skulle gøre.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2007 - 15:21 #10
Du kan nu ikke have kigget på det link, for der står at der skal være noget mellem DELETE og FROM, og det havde du ikke.

Når du nu siger "det hjalp ikke" - hvad betyder det så? Gider du være mere præcis?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2007 - 15:26 #11
( Ja, forkert version i linket, men der står det samme på http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/delete.html )
Avatar billede crabber Nybegynder
10. juni 2007 - 16:54 #12
Ja det vil ikke virke uanset jeg skriver

DELETE modeller.*,detaljer.* FROM modeller, detaljer WHERE modeller.id = detaljer.modeller_id AND id = '$_GET[slet_id]' eller det jeg prøvede først.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. juni 2007 - 16:56 #13
"det vil ikke virke" - hvad sker der? Gider du være mere præcis?
Avatar billede crabber Nybegynder
11. juni 2007 - 18:00 #14
Jeg har fået det til at virke. Grunden til det ikke virkede var at jeg har bygget min database om med relationer og inde i relationerne skulle jeg sætte cascade i ON DELETE eller ville den ikke.
Avatar billede crabber Nybegynder
02. juli 2007 - 08:33 #15
svar