Avatar billede kimborg Nybegynder
07. juni 2007 - 12:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skal kun vise de sidste 5 records

Hej, hvordan laver jeg ovenstående???

Min kode:

strSQL = "SELECT * FROM Regnskab Where Navn = '" & Replace(Request.Querystring("navn"),"'","''") & "'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

  if rs.EOF or rs.BOF then
    Response.Write "<br>" & "<h5 align='center'>Der er ikke modtaget nogle indbetalinger!</h5>"
dato = start
months = Datediff ("m",dato,date)
KONTIGENT = FormatNumber(((months+1)*150),2)
SAML = FormatNumber((KONTIGENT+500),2)
Response.Write "<table align='center' style='font-size:14px;' width='180px'><tr><td>Kontigent:</td><td>-" & KONTIGENT & " Kr.</td></tr>"
Response.Write "<tr><td>Indskud: </td><td>-500,00 Kr.</td></tr>"
Response.Write "<tr><td><b>Samlet:</b></td><td><span>-" & SAML & " Kr.</span></td></tr></table>"
  else
  Response.Write "<br><table align='center' style='font-size:14px;' width='800px'><tr><td style='font-weight:bold;' width='140px'>Dato:</td><td style='font-weight:bold;' width='150px'>Vedrørende:</td><td style='font-weight:bold;' width='275px'>Bevægelse:</td><td align='right' width='75px' style='font-weight:bold;'>Indskud:</td><td align='right' width='80px' style='font-weight:bold;'>Indtægt:</td><td align='right' width='60px' style='font-weight:bold;'>Udgift:</td></tr><tr><td height='5px'></td></tr></table>"
  Do until rs.EOF
IND = FormatNumber(rs("Indskud"),2)
DEB = FormatNumber(rs("Debit"),2)
KRE = FormatNumber(rs("Kredit"),2)
    Response.Write "<table align='center' style='font-size:14px;'><tr><td width='140px'>" & rs("Dag") & "/" & rs("Maaned") & "-" & rs("Aar") & "</td>"
        Response.Write "<td width='150px'>" & rs("Navn") & "</td><td width='275px'>" & rs("Overskrift") & "</td><td align='right' width='75px'>" & IND & "</td><td align='right' width='75px'>" & DEB & "</td><td align='right' width='75px'>" & KRE & "</td></tr><tr><td colspan='6'><hr style='color: #333333;' /></td></tr>"
  rs.movenext
  Loop

rs.Close
Set rs = Nothing
Avatar billede maude Nybegynder
07. juni 2007 - 13:44 #1
Jeg formoder de sidste 5 records ikke er 5 tilfældige records.

Er det noget med at du vil vise de seneste 5 posteringer, altså noget styrret af en dato i tabellen.

Hvis det er tilfældet så skal du have en ORDER BY betingelse med i din sqlsætning. Måske virker det nu fordi data ligger pænt i rækkefølge på tabellen, men det kan du ikke gå ud fra.

Har du overvejet at læse bagfra? ORDER BY posteringsdato desc.

desc = aftagende/faldende
asc = stigende som jeg tror er default.
Avatar billede gertp Nybegynder
07. juni 2007 - 13:56 #2
prøv med select top 5 * ....
Avatar billede kimborg Nybegynder
07. juni 2007 - 19:09 #3
Det skal være styret en dato, men skal stadig ikke vise mere end 5 posteringer.

Kunne ikke få top 5 til at virke
Avatar billede gertp Nybegynder
07. juni 2007 - 19:40 #4
hvilken database bruger du?
Avatar billede kimborg Nybegynder
07. juni 2007 - 20:50 #5
mysql
Avatar billede gertp Nybegynder
07. juni 2007 - 23:03 #6
så skal det se lidt anderledes ud: selest * from bla bla.... limit 5
Avatar billede gertp Nybegynder
07. juni 2007 - 23:04 #7
select
Avatar billede kimborg Nybegynder
08. juni 2007 - 07:49 #8
Har prøvet med:
strSQL = ("SELECT * FROM Regnskab LIMIT 5 Where Navn = '" & Replace(Request.Querystring("navn"),"'","''") & ";")

og:
strSQL = "SELECT * FROM Regnskab LIMIT 5 Where Navn = '" & Replace(Request.Querystring("navn"),"'","''") & "'"

Men det virker ikke, får bare en syntax fejl
Avatar billede w13 Novice
08. juni 2007 - 11:26 #9
Prøv at sætte LIMIT 5 til sidst.
Avatar billede kimborg Nybegynder
08. juni 2007 - 13:10 #10
Så fik jeg det til at virke :o)

Smider I lige et svar...

strSQL = "SELECT * FROM Regnskab Where Navn = '" & Replace(Request.Querystring("navn"),"'","''") & "'" & "ORDER BY ID DESC LIMIT 5"
Avatar billede gertp Nybegynder
09. juni 2007 - 09:58 #11
:)
Avatar billede kimborg Nybegynder
10. juni 2007 - 08:19 #12
Tak for hjælpen