Avatar billede connorz Nybegynder
06. juni 2007 - 11:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fodnote over flere sider

Jeg har en fodnote, som fylder 2 linjer. Latex placerer den første linje på en side (hvor fodnote henvisningen er) og den anden linje på næste side - ikke særlig elegant! Jeg formoder, at det er fordi Latex har problemer med at få det hele til at passe, da der er en figur på siden. De to sider kan ses på
http://kangaroo.ozo.dk/t1.pdf (6/6-07)

Jeg vil gerne have hele fodnoten på den første side, så jeg har prøvet med kommandoen
\interfootnotelinepenalty=10000
hvilket får fodnoten til at "være rigtig", men til gengæld er der nu et hvidt område nederst på "den først side" - se
http://kangaroo.ozo.dk/t2.pdf (6/6-07)

Jeg kan godt forstå, at der kan være et problem, da der en figur at tage hensyn til, men hvorfor kan Latex ikke bare dele det tekstafsnit, der er, så det hvide område bliver dækket af noget af dette tekst afsnit, og resten af tekstafsnittet så er på den næste side?

Hvad kan jeg gøre bedst her? (Udover at skrive afsnittet om!)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2007 - 15:38 #1
er det muligt for dig at lave et minimalt eksempel. Altså et dokument som vi kan anvende til at reproducere problemet.

Jeg har også set at fodnoter kan komme på siden efter der hvor de er sat ind. Men jeg har altså lige brug for noget som kan reproduceres, så skal jeg spørge mig for, samt få det med i min bog.
Avatar billede connorz Nybegynder
06. juni 2007 - 22:04 #2
Jeg har kogt min tekst ned til det mindst mulige eksempel, der viser problematikken. Eksemplet kan findes på:
http://kangaroo.ozo.dk/eksempel.zip

Jeg har derfor fjernet de to andre eksempler (t1.pdf og t2.pdf). I test.tex (i ovenstående zip) kan en udkommenteret linje,
%\interfootnotelinepenalty=10000
sættes ind igen - denne løser problemet, men det er ikke kønt! Jeg vil hellere have afsnittet delt...
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2007 - 14:45 #3
prøv først lige at fjerne det stunt med at pille med \parskip. Det er grim typografik, så det skal man lade være med. Dette med ikke at have nogen indentering af afsnit og en blank linie mellem er dårlig typografi og er egentlig bare en nem måde at skrive et længere dokument.

Desuden bør du anvende georemtry pakken til at sætte layout med, det er nemmere at arbejde med. fancyheadings pakken findes slet ikke mere og bør ikke anvendes, vil du absolut anvende book klassen så anvende fancyhdr pakken i stedet, det er en standard pakken.

Desuden kan dit dokument koges ned til

\documentclass[10pt,twoside,a4paper]{book}
\setlength{\parskip}{\baselineskip}
\setlength{\parindent}{0pt}

\setlength{\paperwidth}{176mm}
\setlength{\paperheight}{250mm}
\setlength{\textheight}{185mm}
\setlength{\topmargin}{-5.4mm}
\setlength{\headheight}{8mm}
\setlength{\headsep}{7mm}
\setlength{\footskip}{10.0mm}
\setlength{\textwidth}{121.36mm}
\setlength{\oddsidemargin}{1.24mm}
\setlength{\evensidemargin}{-5.4mm}

%\interfootnotelinepenalty=10000

\begin{document}
\section{Bla afsnit}
Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla blabla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.

\begin{figure}[htbp] \centering
    \rule{0.8\linewidth}{7cm}\caption{Figur figur figur}
\end{figure}

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla \footnote{Fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote fodnote} bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla.

\end{document}

Jeg smider spørgsmålet i et andet forum og så ser vi hvad der kommer ud af det.
Avatar billede connorz Nybegynder
14. juni 2007 - 10:23 #4
Jeg har nu skiftet til memoir - damn den er god i forhold til!! Ærgeligt man ikke lige kridter banen bedre op, inden man starter. Det løste problemet, idet layoutet (tilsyneladende) nu ikke giver problemer med placeringen af den omtalte fodnote...
Avatar billede connorz Nybegynder
14. juni 2007 - 10:24 #5
daleif>>> hvis du smider et svar får du pointene for de gode råd og det arbejde, du har lagt i det - ellers tager jeg dem selv...
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2007 - 10:47 #6
Jeg har faktisk fået et længere svar på hvorfor den faktisk delte på den måde.

Men der er ikke så meget at gøre. Måske at prøve bigfoot pakken.

Men memoir er en god ting.
Avatar billede connorz Nybegynder
14. juni 2007 - 12:44 #7
Ja, man skal ikke kigge længe i din bog, før man finder ud, at memoir anbefales :)