Avatar billede knaste Nybegynder
06. juni 2007 - 10:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves en lang lige streg?

Hej,

hvordan laver man den lange lige streg (enten vandret eller lodret), som ofte bruges til at adskille dele af en form fra andre dele. Stregen ligner den, som man laver mellem menupunkter i en TMainMenu. Her laves den ved, at man skriver et minus (-) som Caption.

Pft.
knaste
Avatar billede hrc Mester
06. juni 2007 - 12:16 #1
Er det TSplitter du tænker på? Afhængig af delphiversion (vistnok > 6) er den med. Hvis det bare er afstand du har brug for er det en TBevel der klarer jobbet. Alternativt kan en TPanel klare det.
Avatar billede robertmp Nybegynder
06. juni 2007 - 12:31 #2
D5 har også Tsplitter, men nok om det.
Panels er helt sikkert vejen frem når du bruger Tsplitter. Begge komponenter skal igang!
Hele hemmeligheden bag bruger er den property som hedder alignment.
Den skal indstilles for splitter og panels. Det kræver lidt tålmodighed de første par gange, men der helt sikkert værd at lege med, når man vil give brugeren lidt frihed til at flytte ting på brugerfladen
Avatar billede hrc Mester
06. juni 2007 - 13:01 #3
robert: Nu spurgte han kun om en streg, ikke om hvordan komponenterne skulle agere når formens størrelse ændrer sig.

Align og Anchor er begge gode properties. Sidstnævnte virker ikke så godt med frames eller hvis man bruger ScaleBy. Align bruger man til TPanels mens Anchor er gode til komponenter der ligger ovenpå den, eksempelvis TEdit.
Avatar billede knaste Nybegynder
06. juni 2007 - 13:02 #4
Det er ingen af delene.
Stregen ligner fuldstændig rammen på f.eks. en GroupBox,
bortset fra, at det så kun er en streg, og ikke en firkant.
Avatar billede knaste Nybegynder
06. juni 2007 - 13:17 #5
Stregen skal ikke kunne noget, så at sige.
Den skal bare være der, for at se godt ud...
Avatar billede hrc Mester
06. juni 2007 - 14:58 #6
En TBevel er løsningen. Den sættes til at være en af rammens 4 linjer (eks. top linje - det har med skyggerne at gøre) eller en kasse og så sætter du bare højden/bredden til 2 og aligner til en eller anden side.

Skal du have komponenter på er det TPanel der er komponenten.
Avatar billede knaste Nybegynder
06. juni 2007 - 15:16 #7
Så virker det, jeg brugte det med at sætte højden til 2.
Hvad mener du med "Den sættes til at være en af rammens 4 linjer"?

Hvad bruger man normalt en TBevel til?

Læg et svar.
Takker.
Avatar billede hrc Mester
07. juni 2007 - 09:22 #8
Man kan sætte TBevlens "Shape" til en kasse eller til en af de 4 sider af en kasse. Det har som sagt, noget med skyggeillusionen at gøre. Kigger du f.eks. på Ekspertens indtastningsboks er der skygge på øverste og venstre linje.