Avatar billede lasse182 Nybegynder
05. juni 2007 - 16:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Relationsdatabase - ind- og uddata?!

Hej..

Sidder lige og roder med mit eksamensprojekt, og skal lige bruge lidt hjælp..

hvordan er sammenhængrn mellem tabeller, forespørgsler, formular og rapport, mht til ind og uddata?

Altså hvilke af dem er inddata og hvilke er uddata? Er der også noget med databehandling og registerdata?

Evt. en model der viser dette..
Avatar billede mugs Novice
05. juni 2007 - 16:26 #1
Jeg er ikke helt klar over, om jeg forstår dit spørgsmål. Men data gemmes i tabellerne, og forespørgsler, formularer samt rapporter er tomme når de ikke aktiveres (køres).

Du kan indtaste data i forespørgsler og formularer, medens rapporter udelukkende viser data.
Avatar billede lasse182 Nybegynder
05. juni 2007 - 16:49 #2
Det er bare fordi der står noget med ind og uddata i min bog, og mente der var en sammenhæng med tabeller, forespørgsler, formularer og rapporten, så man kunne dele dem op i ind og uddata, men kan være jeg tager fejl..

Findes der nogle modeller der beskriver sammenhængen mellem de forskellige elementer?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2007 - 00:31 #3
Dataerne gemmes i tabellerne og du har flere tabeller for ikke at få redundante data. Dvs. du f.eks. gør således...

KundeTabel:
kundenr
kundenavn
adresse

VareTabel:
varenr
varenavn
pris

SalgsTabel:
kundenr
varenr
antal

Så fylder du i tabellerne fra formularer. Her ville man måske have en menu formular, som kun har det formål at navigere brugere til de 3 andre formularer og så en kundeformular hvor man indtaster alle sine kunder, en vareformular hvor man indtaster alle sine varer og den sidste formular kan man så bruge til at styre sit salg. Salget kunne gøres ved BÅDE at hente data og indsætte data.

Man kunne lave 2 dropdown bokse, en med kunde og en med vare og så et felt til at skrive antal i. Dropdown boksene (kombibokse) ville hente data i respektive tabeller og f.eks. vise kundenavn, men lagre kundenr i salgstabellen.

Hvis man så vil se på data, så kan man godt gøre det i en formular, men det naturlige sted er i en rapport. En rapport kan kun vise data, der kan ikke indtastes data.

En salgsrapport ville ikke være meget værd, hvis den bare viste en tabel, derfor laver man en forespørgsel. Man tager alle 3 tabeller og sætter relationer på, dvs. forbindelser mellem varenr og varenr, kundenr og kundenr. Så kan man frit tage fra alle tabeller og på en måde skabe en ny "tabel", nemlig en forespørgsel, som f.eks. kunne vise:

Kundenavn, varenavn, antal og samlet pris.

Så tabeller lagrer data, man skriver til tabellerne fra formularerne og får vist data i rapporter på baggrund af forespørgsler som bygger på tabellerne.

Men.... man lagrer og henter fra tabeller, fra formularen skriver man til tabeller og kan hente fra tabeller, forespørgsler henter som regel data, men kan også bruges til at skrive data til tabellerne, det er faktisk kun rapporter, som kun kan vise data!~)
Avatar billede lasse182 Nybegynder
06. juni 2007 - 15:43 #4
Tak for hjælpen..