Avatar billede hoppe11 Nybegynder
05. juni 2007 - 14:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

tegnsætning i db

jeg har en international database som indeholder alle verdens tegn - eller i hvert fald mange..

hvilket tegnsæt skal jeg sætte databasen op efter? utf8_unicode_ci?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2007 - 02:02 #1
Det lyder ganske fornuftigt.

unicode => alle tegn
utf8 => mest brugte måde at gemme unicode eksternt
ci => ikke forskel på store og små bogstaver ved sammenligning
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
06. juni 2007 - 16:01 #2
dvs. bin er case sensitive? :)

smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2007 - 16:21 #3
binary er altid case sensitivt - det er default sammenligning for char og varchar man saetter
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
06. juni 2007 - 16:47 #4
ok..

tak og lav et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2007 - 16:55 #5
svar
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
09. juni 2007 - 14:17 #6
jeg har lige en lille ting.. når jeg indsætter i min db fra min side som jo har charset uft8, hvordan kan jeg indsætte som uft8 fra phpmysql?

de rækker jeg har indtastet fra phpmysql bliver specielle tegn som æøå osv. vist som flere tegn
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2007 - 18:37 #7
Det lyder som om de er korrekt indsat som UTF-8 men PHPMySQLAdmin viser dem
som ISO-8859-1.

Første spørgsmål: gør det noget ?
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
10. juni 2007 - 11:44 #8
Tegnene i rækkerne bliver vist korrekt, når jeg henter dem i phpMysqlAdmin, men de rækker jeg har indsat fra phpMysqlAdmin og henter fra selve siden opstår der problemer ved?
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
10. juni 2007 - 11:45 #9
hele databasen er sat til uft8_unicode_ci
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
10. juni 2007 - 16:25 #10
det er også som om min editor (UltraEdit32) ikke skriver i utf8..

man skal åbenbart insætte rækkerne via selve siden før at tegnene bliver lavet korrekte?
Avatar billede hoppe11 Nybegynder
10. juni 2007 - 16:26 #11
Det ser også ud som om min editor (UltraEdit32) heller ikke skriver i utf8

Man skal indsætte rækkerne direkte via forms fra selve siden før at tegnene er korrekte