Avatar billede elohim Nybegynder
05. juni 2007 - 14:03 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Start et andet program fra PHP

Hej jeg har flere steder set at man kan starte et andet program op, f.x. word.exe fra PHP scriptet, er der nogen der ved hvordan mand gør det ???
Avatar billede Slater Ekspert
05. juni 2007 - 14:09 #1
Hvorfor i alverden skulle man dog ville gøre det? Det vil jo blive startet på serveren.

Jeg tror heller ikke det kan lade sig gøre i php, der skal man nok have fat i noget cgi.
Men... why? :S
Avatar billede elohim Nybegynder
05. juni 2007 - 14:10 #2
fordi jeg har en PHP side køre hvor mine brugerer skal kunne starte deres locale winword.exe op ved at trykke på en knap. og jeg har set det et eller andet sted
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. juni 2007 - 14:11 #3
Det kan man ikke. Tror du ikke du tänker på at word starter når man pröver at åbne et .doc dokument.
Avatar billede elohim Nybegynder
05. juni 2007 - 14:35 #4
nope, der er noget der hedder exec i PHP og jeg kan få åbnet winword.exe men kun som en proces ikke som et program.
Avatar billede haken Nybegynder
05. juni 2007 - 14:37 #5
Avatar billede haken Nybegynder
05. juni 2007 - 14:45 #6
Misforstod vist hvad du ville.

Det tror jeg heller man kan, det ville jo være en kæmpe sikkerhedesbrist hvis man kunne starte lokale programmer gennem en hjemmeside.

Hvor har du da før set det henne?
Avatar billede morhan Novice
05. juni 2007 - 15:48 #7
Det er 100% udelukket, at du med php kan starte et program på klietens maskine
Avatar billede elohim Nybegynder
05. juni 2007 - 15:51 #8
morhan - jeg kan få den startet op i baggrunden, men ikke i forgrunden

haken - ja enig, men brugeren ville jo altid se et program bliver startet op, f.x. winword.exe og det ville være praktisk.
Avatar billede dkfire Nybegynder
05. juni 2007 - 17:40 #9
Der er noget som du helt har misforstået ang. PHP.
PHP er et serverside script, og kan ikke kører noget som helst på en klients computer.
Det du måske leder efter er javascript som kan kører ting på klient computeren.
Alt PHP køres jo på serveren og har sådan set inget med brugeren at gøre.

Jeg dog heller ikke det vil være muligt med javascript at starte word eller nonget andet program på en klient computer, det vil jo være en kæmpe sikkerhedsbrist hvis det var muligt. Så kan du jo komme ud for at andre kan kører mindre gode programmer på diun computer når du besøger deres hjemmeside.
Avatar billede Slater Ekspert
07. juni 2007 - 13:07 #10
Netop. Hvis nogen kan køre winword.exe, så kan de også køre format C:

Så nej, elohim, du har ikke fået det til at starte op i baggrunden. Ikke på klientens computer.
Avatar billede elohim Nybegynder
07. juni 2007 - 17:24 #11
Så er der åbenbart en kæmpe brist, for jeg har lige fået det til at virke, så jeg tager poingene selv, ellers tak
Bare sådan lige til orientering, så brugte jeg exec.
Avatar billede elohim Nybegynder
07. juni 2007 - 17:30 #12
men jeg vil godt med give at jeg skulle slå "tillad dette program at blive styret externt" i tjenester
Avatar billede morhan Novice
07. juni 2007 - 17:30 #13
Det er klart du kan få det til at virke, hvis du sidder og tester på en lokal php installation. Så er server og klient en og samme maskine. Prøv og flyt klienten, så går din kode ret hurtigt i stykker