Avatar billede muggen Nybegynder
05. juni 2007 - 10:54 Der er 4 kommentarer

Problemer med dato

Hej
Jeg har en database som indeholder et felt som hedder "Startdato" og et som hedder "Slutdato". Jeg bruger disse to felter til at styre hvornår nyheder skal vises fra og til. Mit problem er bare at når når jeg indtaster datoer for "Startdato" efter "07-05-2007" (dd-mm-åååå), så vises nyheden ikke længere (dags dato er i dag ellers 05-07-2007 på min maskine). Jeg bruger LCID=1030 til at styre at datoen vises i det rette format. I Access databasen har jeg defineret short date (19-04-2004) i en engelsk udgave af Access 2003. Hvad skal jeg gøre for at rette op på dette problem??

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede goose Nybegynder
05. juni 2007 - 11:01 #1
Hvordan ser din SQL ud der laver udtrækket?

/Goose
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
05. juni 2007 - 14:01 #2
selv om datoen i db står - 07-05-2007 = 7 maj 2007 - så skal du forespørge i din sql streng således:
dato = request("dato")
dato = month(dato) &"-"& day(dato) &"-"& year(dato)
strSQL = "select * from db where dato > #"&dato&"#"

da måned og dag bliver byttet om i SQL strengen
Avatar billede muggen Nybegynder
05. juni 2007 - 20:54 #3
mitbrugernavn ->
Jeg har prøvet dit forslag, men kan stadigvæk ikke få det til at virke. Jeg får umiddelbart det samme resultat med dit forslag som med min egen sql streng som ser således ud:

strsqlTilbud = "select * from [produkt] WHERE Tilbud = True AND TilbudStart <=#"& dato &"# AND TilbudSlut >=#"& dato &"# Order By Kultur ASC"

Det refererer godt nok til tilbud i stedet for nyheder, men er i princippet det samme. Som I/du kan se har jeg et true/false felt i databasen kaldet Tilbud som skal have et flueben, som indikerer at posten skal vises som et tilbud. Derudover skal tilbudet ligge inden for TilbudStart og TilbudSlut i forhold til dato. Dato er bare en variabel der er sat sættes lig med date i asp på asp siden (dato = date). Nogle forslag???
Avatar billede muggen Nybegynder
05. juni 2007 - 20:58 #4
Det skal nævnes at TilbusStart og TilbudSlut i databasen er skrevet ind som dansk dato format (05-06-2007 = 5 juni 2007). Det er i hvert fald sådan det er tænkt - at datoen står i databasen i dansk dato format.